Elkostnad
Sedär, med dessa låga elräkningar, så är ju varningarna att folk inte har råd en bluff eller?
Sedär, med dessa låga elräkningar, så är ju varningarna att folk inte har råd en bluff eller?
Kör kortare program på tvättmaskinen, tvättar om det går när det är billigare, släcker numer en lampa nattetid. Säkert utan effekt alltihopa. Ungefär som att pissa i havet. Fick räkningen idag- den var på 3000:-. Förutom nätavgiften.
Det är helt lönlöst att jaga ner förbrukningen genom att släcka lampor eller t.ex tvätta på okristliga tider....
90% av elförbrukningen i en vanlig svenssonvilla genereras av uppvärmningen och varmvatten...
Se till att värmen ni tillför framställs på ett energieffektivt sätt, samt att den hålls kvar i huset på ett bra sätt genom isolering, bra fönster och återvinning av värmen i ventilationen.
Vill ni snåla och försöka få ner förbrukningen aktivt i er vardag så är minimering av varmvattenanvändande det enda som ger mätbart resultat.
Varma långa duschar och bad finns inte ens på kartan givetvis. Men försök verkligen pressa ner tiden och vattenanvändningen, under 60sek med rinnande vatten är inte problem alls om man verkligen ger sig tusan på det, men mer normalt kan väl 2-3min anses vara... Bästa är dock att duscha på jobbet för de som har möjlighet, själv duschar jag endast hemma 1-2dagar i veckan, trots att jag bor i lägenhet och varmvattnet ingår i hyran.
För folk i lägenhet som betalar för elförbrukning men har värme och varmvatten inbakat i hyra/avgift så kan jag tipsa om att koppla om diskmaskin och tvättmaskin att använda varmvatten istället för kallvatten, man slipper tiden det normalt tar för maskinen att värma upp vattnet och elförbrukningen sjunker till en bråkdel.
Min sambos barn är inte barnfamiljer, men de äter gladeligen middag hemma (båda gillar att laga mat) själva eller med vänner.
Och av mina kollegor, så är det många som inte har kommit till familj ännu, och de är inte ute och äter varje kväll, många hemmamiddagar med vänner eller endast paret (man hör ju vad de berättar på luncherna).
Men allt detta kostar ju pengar också, det du skriver om.
Jag tror det handlade om skrämsel innan valet. Elpriserna är låga i hela landet om man har rörligt, jag kollade senast igår.
Det kommer alltid finnas människor som lever på marginalen. Men majoriteten i Sverige behöver inte tänka på sin elförbrukning. Vi lever i ett av världens mest utvecklade och rikaste länder.