Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Elkostnad

Sedär, med dessa låga elräkningar, så är ju varningarna att folk inte har råd en bluff eller?

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2022-09-15 11:18:44 följande:

Sedär, med dessa låga elräkningar, så är ju varningarna att folk inte har råd en bluff eller?

Blev svar i fel tråd

Men mitt svar, ja vi tänker på det. Vi har slutat använda torktumlaren, tvättar t.ex lakan på 40 grader (underkläder kommer fortfarande gå på 60 grader). Nu kommer jag inte tömma tvättkorgen, som jag brukar göra, så vissa saker kommer få ligga ett längre tag innan tvätt. å
    Temperaturen inne kan jag inte påverka, eftersom jag bor i en hyresrätt. Bada kommer jag fortfarande göra, eftersom jag inte använder mer vatten än vad som går åt under en normaldusch (fyller aldrig badkaret)
  • sextiotalist
    Anonym (Sanslöst) skrev 2022-09-15 14:54:29 följande:

Kör kortare program på tvättmaskinen, tvättar om det går när det är billigare, släcker numer en lampa nattetid. Säkert utan effekt alltihopa. Ungefär som att pissa i havet. Fick räkningen idag- den var på 3000:-. Förutom nätavgiften.

Du borde köra det längre programmet, konstigt nog tar det mindre energi. Har du inte timtaxa, så spelar det ingen roll när du använder elen
  • sextiotalist
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-15 19:29:51 följande:

Det är helt lönlöst att jaga ner förbrukningen genom att släcka lampor eller t.ex tvätta på okristliga tider....

90% av elförbrukningen i en vanlig svenssonvilla genereras av uppvärmningen och varmvatten...

Se till att värmen ni tillför framställs på ett energieffektivt sätt, samt att den hålls kvar i huset på ett bra sätt genom isolering, bra fönster och återvinning av värmen i ventilationen.
    Vill ni snåla och försöka få ner förbrukningen aktivt i er vardag så är minimering av varmvattenanvändande det enda som ger mätbart resultat.
    Varma långa duschar och bad finns inte ens på kartan givetvis. Men försök verkligen pressa ner tiden och vattenanvändningen, under 60sek med rinnande vatten är inte problem alls om man verkligen ger sig tusan på det, men mer normalt kan väl 2-3min anses vara... Bästa är dock att duscha på jobbet för de som har möjlighet, själv duschar jag endast hemma 1-2dagar i veckan, trots att jag bor i lägenhet och varmvattnet ingår i hyran.

För folk i lägenhet som betalar för elförbrukning men har värme och varmvatten inbakat i hyra/avgift så kan jag tipsa om att koppla om diskmaskin och tvättmaskin att använda varmvatten istället för kallvatten, man slipper tiden det normalt tar för maskinen att värma upp vattnet och elförbrukningen sjunker till en bråkdel. 

Anser nog inte att nästan ett halvering under en dag på grund av förbi genom strategisk val är helt ok när man bor i hyresrätt, tvättmaskin i lägenheten. Ska bli intressant inför nästa månads räkning.
    Diskmaskinen är nog en av de köksmaskiner som drar minst och bör inte heller kopplas till varmvattnet 
  • sextiotalist
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-15 23:12:49 följande:
    Det är precis lönlöst för en normalanvändare att försöka sänka sina elkostnader när man bor i lägenhet.

Har du varmvatten och värme inbakat i hyran/avgiften utan mätning av förbrukningen så är de fasta kostnaderna för elen så stora att din förbrukning knappt påverkar på sista raden.

Jag bor i en BRF där föreningen står för elabonnemanget och medlemmarna enbart blir debiterade för sin förbrukning. Mitt påslag på månadsavgiften för elen har historiskt legat mellan 40 till 70:- under de 5 år jag bott här, senaste månaderna har det varit runt 100-lappen....
    Så om jag verkligen anstränger mig med att snåla och vända min vardag upp o ner och trixa på alla sätt jag kan komma på för att i ett extremfall halvera min energianvändning så minskar min kostnad med..... en halv pizza?

Bor du i lägenhet och har eget abonnemang så ligger elräkningen med normala priser runt 4-500:- , dubbleras kwh-priset så stiger räkningen till kanske 600:-
    Det fenomen vi ser på elmarknaden idag drabbar de med hög förbrukning, de som värmer sina hus och sitt varmvatten med el..... Då snackar vi att någon som normalt brukar få en räkning på 2000:- istället får en på 8000:-
    Det beror var man bor och om man har tvättmaskin i lägenheten.
    Vår nästa är på 1700. Det är flera kollegor, som bor i lägenhet, som har kring detta. 
  • sextiotalist
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 07:00:26 följande:
    Jag har tvättmaskin i lägenheten, har även 2 förskolebarn, så den går minst ett varv om dagen. Ingen torktumlare dock.

Jag har utöver det en enorm plasma-tv som drar ofantligt mycket jämfört en modernare lcd, har även en kraftig speldator som är igång mer än halva dygnet.

Abonnemangskostnaden för elen står föreningen för, jag blir bara debiterad för förbrukning. Senaste avgiften var 97:-

Hur någon lyckas elda upp el för 1700:- i en lägenhet är för mig en gåta, även med dessa extrema priser vi ser nu.
    Då får det vara en gåta
    Vi låg nu på 280 kWh i augusti. kWh-pris 4 kronor och hög nätavgift (eftersom det är zon 4).  
    Vår tvättmaskin och torktumlare är rätt gamla 
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-09-16 08:16:53 följande:
    Det var imponerande. Ett snitt på ca 15 Watt i kontinuerlig förbrukning.

Har du kyl och frys inkopplat?
    Är också förvånad. När vi är bortresta, så ligger det på 2-3 kWh per dygn (kyl, frys och apparater på standby, vi kommer stänga av allt som kan gå på standby nästa gång vi är bortresta för att se hur det påverkar)
  • sextiotalist
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 08:43:40 följande:
    Självklart har jag kyl o frys, en sån kombinerad som man ofta har i lägenheter med kyl där uppe och frys där nere. Den är dock bara typ 2 år gammal och värsta AAA -40% eller vad det nu hette, sen är jag inte där o gräver så ofta, veckan jag inte har barnen här öppnas den nästan inte alls.
    Dvs du lever inte ett "normalt" liv. Även om vi endast är två stycken, så lagar vi mat, tittar på TV, surfar, laddar mobiler. 
    Vi har förvisso helhöjd (som varit standard i de lägenheter jag har bott i) på både kyl och frys.
  • sextiotalist
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-16 09:07:38 följande:
    Vad som är "normalt" beror väl i stor grad på vilket perspektiv man har?

För mig är det fullständigt normalt att knappt vara hemma och äta de flesta måltider ute den vecka jag inte har barn, så fungerar det även för de flesta andra i mitt umgänge som lever under samma förhållanden.

Den kalla mörka halvan på året som börjar nu blir det aningen annorlunda dock, då blir det mer häng hemma även barnfria veckorna.
    OK då har du lagt pengar på utemat istället. Men med normal familj räknar jag (och nog de flesta) att man äter middag hemma, kanske fika på kvällskvisten. 
    Folk använder sin kyl och fyrs, öppnar den då för att hämta ut mat, fryser in. Diskmaskinen går, spisen drar energi för att maten ska tillagas etc etc
  • sextiotalist
    Anonym (Old) skrev 2022-09-16 09:45:28 följande:
    I storstäderna är det nog väldigt vanligt att tillbringa kvällarna någon annanstans än hemma, träning /sport /idrott /fritidsaktiviteter, umgås med vänner, kulturarrangemang, AW. Man kanske äter något på vägen, eller så tar man en tallrik fil när man kommer hem sent på kvällen.
    Är det?
    Jag har bott i alla tre storstäder i Sverige och bor i Malmö nu.
    Inom vissa kretsar är det säkert så. Men långt ifrån alla 
  • sextiotalist
    Anonym (Old) skrev 2022-09-16 10:01:21 följande:
    Ja, inte barnfamiljer med små barn såklart, men annars. Vet inte riktigt om jag rör mig i några särskilda ?kretsar?. Men när jag var solo var jag aldrig hemma före 21 på vardagar, jag la min tid på mina fritidsintressen. 

Känner ett antal solokvist 50+ dom hänger jämt någonstans med sina polare. Ofta kulturgrejer, ölmässa, jazzfestival eller bowling, biljard, whatever. Eller träning.

Min chef och hans fru har visserligen barn hemma, men dom är nästan vuxna. Dom ska alltid iväg någonstans, det är prenumeration på Operan, teater, jobbmiddagar, middag med släkt vänner. Stort umgänge, mycket kultur.

Min sambos barn är inte barnfamiljer, men de äter gladeligen middag hemma (båda gillar att laga mat) själva eller med vänner.

Och av mina kollegor, så är det många som inte har kommit till familj ännu, och de är inte ute och äter varje kväll, många hemmamiddagar med vänner eller endast paret (man hör ju vad de berättar på luncherna).

Men allt detta kostar ju pengar också, det du skriver om. 

• sextiotalist
    Anonym (Elin) skrev 2022-09-16 09:59:42 följande:

Jag tror det handlade om skrämsel innan valet. Elpriserna är låga i hela landet om man har rörligt, jag kollade senast igår. 

Det kommer alltid finnas människor som lever på marginalen. Men majoriteten i Sverige behöver inte tänka på sin elförbrukning. Vi lever i ett av världens mest utvecklade och rikaste länder.

Kan du tala om det för de som levererade el till mig, jag betalar 4 kr per kWh i augusti. 
  • sextiotalist
    Anonym (Wtf) skrev 2022-09-16 10:31:20 följande:
    Jag har solceller. Sålde ungefär lika mycket augusti 2021 och 2022. 730 kr fick jag i augusti 2021. I år, 4700 kr. 

Har bundet elpris november ut på 65 öre/kWh. Efter det är prognosen 5-10 gånger högre/kWh.

Om du tittar på en enstaka dag nu så kan priset vara lågt, men rent generellt är de inte längre det. 
    Om du har ett hus som drar 20 000 kWh/år, och behöver köpa cirka 15 000 kWh under vintern till ett pris på 4-8 kr/kWh så inser du vad problemet är.

Och eftersom matpriser, drivmedelspriser och bankräntor också är högre, så drabbar detta betydligt fler än de som lever på marginalen. SEB publicerade en beräkning idag där en tvåbarnsfamilj med hus och bil kommer att få en 103% högre kostnad under 2023. Minns inte siffran exakt, men löpande utgifter stiger i snitt med 80000 kr.

Och ingen vet om det slutar efter 2023. 2024 kommer många att ha tömt sina buffertar för oförutsedda utgifter.
    och handlaren som fick 90 000 i elräkning, han existerar inte heller. Eller att företag ställer in produktion, det är ju också skrämselpropagande.
    Visst var den nere igår, blåsigt väder här i syd, som gjorde att vindkraften levererade 
  • sextiotalist
    Anonym (Old) skrev 2022-09-16 10:35:17 följande:
    Ja, det är nog så enkelt som att man uppskattar olika livsstilar helt enkelt, och visst är kan det vara kostsamt. Singlar med god ekonomi eller dinkis med ännu bättre ekonomi. Men dom har förvisso låg elförbrukning. Därför tycker jag inte den låga förbrukning som nämndes är sådär jätteanmärkningsvärd. Bor man i en mindre lgh och inte är hemma så mycket så blir det ju så.
    Jo, lite anmärkningsvärd ändå. Eftersom vi har 2-3 kWh / dygn även när vi inte är hemma. 
    Bara det är något mellan 60 och 90 kWh per månad. 
Svar på tråden Elkostnad