Längtan efter att adoptera ett barn
Tack för ditt svar och din åsikt.
och nja riktigt så enkelt är det ju inte, visst skulle jag vilja rädda alla barn i världen om jag kunde på ngt sätt (vem skulle inte vilja det, men det är inte riktigt "bara" därför jag vill adoptera ett barn. jag har ju en längtan till att ha ett till barn i vår familj. Att adoptera är ju som sagt en otroligt komplex handling som inte bara bildar positiva eller negativa känslor och tankar.
Och jo om processen börjar nu skulle barnet redan vara fött eftersom jag söker ett barn som är lite "äldre" både på grund av att det skulle passa vår familjebild bättre enligt myndigheter men också för att adoptivcentren anser att det passar oss bättre pga ålder osv osv (inte för att vi är lastgamla direkt
Men ja det är nog ingen tanke som kommer sättas i verklighet och jag funderar på andra sätt att "stilla" min önskan om barn och min ömhet för barn som har det svårt. Genom välgörenhet eller ge av mina vårdkunskaper där de behövs i världen och även familjehem här i Sverige eller som kontaktperson osv osv.
Adoption är problematiskt på många sätt, för att man flyttar ett barn från sina rötter till en helt ny kultur, en helt ny familj och klipper alla band med barnets egna rötter. Det är inte jämförbart med din man som levt i Sverige med sin familj och fortfarande har kontaktmöjligheter med sin släkt som finns kvar i Indien.
Dessutom sker många adoptioner inte på ett etiskt sätt, dvs många barn är inte alls föräldralösa och ensamma i världen, utan tas från sina familjer för att tillgodose den rika västvärldens barnlösas behov av barn.
Vill du idka välgörenhet så är det bättre om du engagerar dig i någon organisation som ser till många/alla barns väl och ve i sitt land, eller vårt land. Inte att ETT barn ska klippas av helt från sina rötter och flytta över halva jordklotet för att DU ska få känna dig som en bättre människa och tillgodose din önskan om ett till barn i familjen.