Inlägg från: Medborgare |Visa alla inlägg
  • Medborgare

Kan någon nationalekonom förklara för mig sambandet mellan höjd ränta och inflation

sextiotalist skrev 2022-09-14 10:36:14 följande:
    Kan någon nationalekonom förklara för mig sambandet mellan höjd ränta och inflation

Hur kan en högre ränta dämpa inflationen?
    En högre ränta ger ju även merkostnader till de som producerar  varor och tjänster, så de måste även ha med den faktorn när de prissätter sina varor och tjänster.

Om jag förstått det rätt så är höjd ränta det verktyget RB har för att stävja inflationen. Deras mål/arbetsuppgift är att hålla inflationen på en lagom nivå. Och om folk får högre kostnader för sina lån, så konsumerar de mindre. RB är självständig, styrs inte av politikerna. 

Så politikerna kan mkt väl göra så att konsumtionen inte går ner (sänka skatter, ge bidrag pga högre kostnader osv), vilket spär på inflationen. Politikerna måste balansera mellan Sveriges finanser, befolkningens bästa och tillfredsställa sina väljare. Sedan påverkar dessutom omvärlden allt. Sverige är med i EU, vi handlar med nästan hela världen och vad som sker utanför våra gränser påverkar oss också. 

Är inte nationalekonom. 
  • Medborgare
    Jemp skrev 2022-09-14 12:28:43 följande:
    Fast Riksbanken skulle väl kunna åläggas att inte höja? (Teoretiskt, säger inte att det är lämpligt). 

Följer tråden, funderar på precis samma sak som ts. Höga kostnader ger en mängd krisstöd samtidigt som räntan höjs som spär på det än mer. Minskad konsumtion ses också som negativt för bnp men påverkar såklart även arbetslösheten. 

Jag köper att för hög inflation är icke önskvärt men känner mig skeptisk till logiken (oavsett vem som är ansvarig) att det är enskilda personer som ska ta smällen med hög ränta och att låta bli att höja lönerna, men samtidigt ska det kompenseras med krisstöd som inte heller riktas på ett sätt som ger stabilitet. 
    Åläggas av vem? 
    Riksbanken agerar självständigt och opolitiskt. 

När man är i en lågkonjuktur så drabbas medborgarna. Vi ska dock komma ihåg att vi kommer från många bra år rent ekonomiskt, med höga reallöneökningar samt otroligt låga räntor. De flesta svenskar borde ha sparat istället för att konsumera så mycket. Vi har haft kriser/lågkonjuktur förr, och det går över.
  • Medborgare
    sextiotalist skrev 2022-09-14 13:00:14 följande:
    Det ifrågasätter jag inte. Utan varför man anser att det är väldigt bra redskap mot inflation. Vi som är lite äldre har ju upplevt betydligt högre räntor än detta (som ansågs normalt, 13-14 %,) och en rätt bra inflation. 
    För mig känns det mer som en redskap som fungerar på pappret, men inte in verkligheten.
    Fast det fungerar. Höjs räntorna så får folk mindre pengar att röra sig med, och då saktar ekonomin in och inflationen kan gå ner. Detta är RB: uppgift och den slutar där.

Vad som sedan händer, det är regeringen och riksdagens jobb. Det finns ju fler faktorer än räntan, men det styr inte RB över. Utan de gör sitt med de medel de kan. 

Riksbankens uppdrag | Sveriges Riksbank
Svar på tråden Kan någon nationalekonom förklara för mig sambandet mellan höjd ränta och inflation