• Anonym (Miss X)

Vad kostar ett hus om året?

Och vad är det som kostar?
    (Räkna bort lån, ränta och amortering, jag är intresserad av det övriga.)

El (haha i dagsläget...), soptömning, fyll på!
    Vill ni skriva var ni bor (del av land, stad/landet) och hur stort är det också intressant.

• Svar på tråden Vad kostar ett hus om året?
  • Anonym (Hemet)
    Anonym (Miss X) skrev 2022-09-14 10:35:10 följande:
    Vad kostar ett hus om året?

Och vad är det som kostar?
    (Räkna bort lån, ränta och amortering, jag är intresserad av det övriga.)

El (haha i dagsläget...), soptömning, fyll på!
    Vill ni skriva var ni bor (del av land, stad/landet) och hur stort är det också intressant.

Om du kollar mäklarannonser så finns det ofta en samamnställning på objekt till salu
  • Anonym (T)

Larm, om man vill ha det, villaförsäkring, bredband (mycket dyrare än vad vi hade i lägenhet trots samma), vatten, fastighetsavgift. 

• Anonym (Miss X)
    Anonym (T) skrev 2022-09-14 10:42:34 följande:

Larm, om man vill ha det, villaförsäkring, bredband (mycket dyrare än vad vi hade i lägenhet trots samma), vatten, fastighetsavgift. 

Fastighetsavgiften hade jag helt glömt, tack!
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2022-09-14 10:42:34 följande:

Bor i mindre ort utanför Lund, ca 125 kvm hus, dock även hel källare utöver dessa 125 med kontor, förvaring, tvätt. 
  • Anonym (xxx)

Hur långt är ett snöre?

Det beror ju helt på vilket hus du menar, samt på dom som bor i det. Vissa kostnader påverkar man själv. Vissa hus är väldigt underhållsfria, andra inte. Sedan beror det på vilken standard man vill ha. Vissa bryr sig inte om att renovera ens om saker blir trasiga, andra renoverar ofta fast det inte behövs. 
    Massor av olika saker varierar från hus till hus, så det finns inget enkelt svar. 

• Anonym (yyy)

Vi har ungefär så här. 

Skatt 710
    el ca 2.300 i snitt per månad ( lär väl tredubblas)
    sopor och VA drygt 1.100
    försäkring 1.000
    bredband 299

Gammalt trähus 180 kvm + källare och vind, bergvärme.

• Jemp

Runt 40000 per år i drift verkar vara vanligt utifrån mäklarannonser (och vårt hus). 

Sophämtning
    Vatten och avlopp
    Värme
    El

Husförsäkring
    Bredband

Och såklart underhåll/renoveringar/ev trasiga vitvaror... 

• Anonym (Elin79)

För oss ser det ut ungefär så här:
    Samfällighet 15000kr per år, inkluderar bredband + tv, sophämtning, snöröjning och fondering för gemensamt underhåll
    Försäkring ca 5000kr
    El inkl både EON och själva elen 22000kr (lär bli mer i år!)
    Vatten 3-4000kr, jag vet inte exakt faktiskt

Vi räknar på ca 4000-4500kr månad i kostnader utöver ränta + amortering. Sen sätter vi också av till eget underhåll, nästa år behöver huset målas tex. I år har vi hittills gjort en service på värmepannan och köpt ny diskmaskin. Så det behöver liksom "finnas pengar" utöver den månadsbudget som vi sätter årligen. 

• Anonym (Gård)

Vi har aldrig räknat ut vad det kostar per år. Fasta återkommande kostnader är:
    lånet (mycket lågt numer, amorterat av det mesta)
    elen- skyhögt numer
    försäkring- vi har en gård så det är för allt
    slamtömning- vi har egen brunn, kostar runt 7-800
    sophämtning- delar 2 tunnor med grannen, ganska dyrt är det
    tv- ja, vi vill ha vanlig tv så det betalar vi för
    telefon- japp, det vill vi också ha
    internet- går på samma räkning som telefonen
    mullvadsutrotare- japp, vi har stora problem med mullvadar och betalar gärna för att bli av med dom

Jordvärme, ett hus på 250 kvm, ett litet på 80 som värms upp vintertid till ca 10 grader.

Utöver detta varierar det massor från år till år. Om nåt år måste vi måla om, det kostar massor. Nån gång per år är rörmokaren hit och kör igenom nåt system- jag begriper mig inte på det, det måste dock göras. 

• Anonym (Gård)

Vägsamfälligheten glömde jag

• Anonym (Sotarn)

Sotning och Brandskyddskontroll
    Sotning 500-1000kr/år
    BSK 800-1200/år
    Beror på var man bor

• Mandel

Ensam med 2 tonårssöner i huset varannan vecka. 5 rok med möblerbar hall övervåningen, tvättstuga och 2 badrum 148kvm i eftertraktat samhälle i Östergötland. Eluppvärmt med direktverkande elelement, värmepump och med braskamin.

Fastighetsavgift ca 8.500kr/år
    Vatten, avlopp, sophämtning inkl tunna för trädgårdsavfall i snitt 800kr/månad
    Försäkring ca 6.000kr/helår
    Internet 349kr/månad
    El inte en aning om vart det tar vägen! Får nog börja räkna på ett snitt på minst 3.000kr/månad om det ens räcker med det fram i vinter. Hade 17 grader inne i vintras så det lär väl vara minst det samma eller mindre i år...1.290kr i elräkning för augusti och då har jag ingen värme på slagen och var bortrest 2 veckor och förbrukade inget varmvatten och hade dragit ur router, sonos osv. I år blir det att ställa in alla färgburkar från förrådet i huset och inte ens ha +5 i förrådet, dörrarna till barnens rum var stängda pappaveckorna i fjol och kommer så vara denna vinter med. Är inne på att ta ut tv:n från Tv-rummet och ha uppe på hallen där jag har en soffa och sedan stänga dörren till TV-rummet.  Frågan är om badrummet nere ska låsas så behöver jag inte ha golvvärmen på där då det är dusch uppe i det badrummet som gäller. ...
    Ved ca 2.000kr/år

Tjoho vad livet är gött att leva...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lönnsirap

El, elnät, fjärrvärme, tomträtt, avlopp, vatten, sophantering.
    Underhåll, trädgård, renovering.

Väldigt mycket av kostnaderna handlar om vilken nivå man tänkt ligga på. Ofta är kostnaden i annonsen för 1-2 personer som har 20° inne. Ingen pool, inga bastubad och inga långa duschar. 

Jag tänker att det är VÄLDIGT svårt att säga vad en boende -kostnad är på ett boende eftersom det vanligtvis är så att det är en hel del "investeringar" första åren i ett hus.
    Man vill oftast ha det tillräckligt varmt, nån vitvara pajar, man vill ha gräsklippare, robot, staket, så nytt gräs etc....

Boende i hus betyder också ofta att man behöver lägga undan pengar i viss utsträckning för "oförutsedda" kostnader, såsom el som pajar, vattenskador, nya avgifter, att ta in folk som fixar farliga saker på tomten osv. Dvs. Sådant man faktiskt vet händer ..

Min erfarenhet av två hus är att kostnaden för boendet är ungefär 50% högre än vad som framgår i annonsen. Eller snarare JAG är tydligen någon som inte gillar att frysa, ha soptömning månadsvis och vill ha lampan tänd även på dan.

• exandthecity

Många hus köps av par som inte har någon tidigare erfarenhet av att äga fastighet ihop. Efter köpet kan det visa sej att man har helt olika uppfattningar och vilka ROT-projekt som är nödvändiga, om man inte snackat ihop sej vääääldigt noga innan köpet. Kan tyckas självklart man det är nog många som missar detta ändå. Kan bli väldigt mycket dyrare än man tänkt sej (för den part som avsåg ligga lågt på ROT-fronten). Sedan kan det bli investeringar i fastigheten pga omständigheter som ingen förutsåg. Tex det där andra barnet ni planerade.. kanske råkade bli tvillingar.

• Lönnsirap
    exandthecity skrev 2022-09-14 15:28:40 följande:

Många hus köps av par som inte har någon tidigare erfarenhet av att äga fastighet ihop. Efter köpet kan det visa sej att man har helt olika uppfattningar och vilka ROT-projekt som är nödvändiga, om man inte snackat ihop sej vääääldigt noga innan köpet. Kan tyckas självklart man det är nog många som missar detta ändå. Kan bli väldigt mycket dyrare än man tänkt sej (för den part som avsåg ligga lågt på ROT-fronten). Sedan kan det bli investeringar i fastigheten pga omständigheter som ingen förutsåg. Tex det där andra barnet ni planerade.. kanske råkade bli tvillingar.

Så himla sant. Många har en väldigt dåligt uppfattning om vad den andre faktiskt vill med ett hus. Ena parten tänker att man har några tusen i månaden att lägga i trädgården, medan den andre vill ha, eller måste ha ett renoverat badrum. Dessutom visar det sig att nått som inte kändes som viktigt blir akut mitt i kalla vintern.
Svar på tråden Vad kostar ett hus om året?