Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

Överbeskyddande vänner?

Härjedarling skrev 2022-09-14 07:38:16 följande:
    Överbeskyddande vänner?

Hur hanterar ni vänner som tar vänskaplig omtanke ett steg för långt och blir överbeskyddande i stil med: "Du måste...!",  "Du ska inte...!" , "Du får inte...!"  när det rör saker som de inte anser vara bra för er? 
    Det är väl en sak att en vän uttrycker oro eller missnöje över något, men hur ser ni på vänner som vill ha kontroll och är överbeskyddande??

Svårt att säga med så lite info. Det beror på vad det gäller. Handlar det om att umgås med kriminella, knarka osv, ja då förstår jag att de tar i och verkligen vill avråda. Även tonläget och hur de säger det spelar in. 
  • Anonym (xxx)
    Härjedarling skrev 2022-09-14 10:05:07 följande:
    Det kan gälla i stort sett vad som helst. Från vilket parti man får rösta på och vilka åsikter man får ha, till rökning och kaffedrickande eller nåt värre. Det gäller inte specifikt mig, utan jag tror alla råkar ut för en eller flera sådana personer nån gång i livet. Tänkte höra hur andra hanterar sånt och var andra sätter gränsen? 
    Om man upplever att vännerna gör så, då får man säga till. Det är inget jag känner igen. Har svårt att tro att det är ett stort allmänt problem. Däremot finns säkert enstaka människor som håller på så mot andra, och då man fundera på om man vill fortsätta ha kontakt. 
Svar på tråden Överbeskyddande vänner?