Inlägg från: Wolfclaw |Visa alla inlägg
  • Wolfclaw

Torka tvätt inomhus

Hej

Jag och barnen bor i en liten trea. Jag undrar om det finns nåt bra sätt att torka tvätten. Vi har en tvättstuga men den har ingen torktumlare och torkskåpet är gammalt och ineffektivt. Ingen idé att försöka torka nån tvätt där. På sommaren hänger jag på balkongen men på vintern blir det i vardagsrummet.

Jag vet att man egentligen inte ska hänga tvätten i vardagsrummet som jag gör men jag vet inte vad jag har för alternativ. Badrummet är alldeles för litet för att hänga något i och det blir ju lika illa att hänga i barnens rum. Köket är också för litet.

Hur gör ni andra med tvätten i lägenheter? Hänger ni i vardagsrummet i alla fall?

• Svar på tråden Torka tvätt inomhus
  • Wolfclaw
    Anonym (Korvspad) skrev 2022-09-11 12:06:02 följande:

Klart du kan hänga tvätten i vardagsrummet! Vad är det för konstigheter du har hört? Man har sin torkställning där den får plats utan att vara för mycket i vägen.

Det kanske bara är trams i de här artiklarna då? Har du annan information tar jag gärna del av den.

www.land.se/hus-hem/darfor-ska-du-inte-torka-tvatten-inomhus/

www.femina.se/halsa/darfor-ska-du-aldrig-torka-din-tvatt-inomhus/578289

www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-ska-du-sluta-torka-tvatten-inomhus-omedelbart/
  • Wolfclaw
    BuoBä skrev 2022-09-11 12:18:10 följande:

På vintern är luften inomhus oftast väldigt torr ändå, så om tvätten tillför lite fukt spelar ingen större roll.

Se bara till att tvätten är väl centrifugerad och häng så glest du kan, så den torkar så snabbt som möjligt. Sur tvätt gör ingen glad.

Vi har hus, och möjlighet att hänga tvätt i tvättstugan, men stänger vi dörren torkar det dåligt. Och med öppen dörr kvittar det ju egentligen om tvätten hänger där eller någon annan stans i huset...

Jag har en inglasad balkong så kanske man kan låta balkongdörren vara lite öppen om det inte är för kallt ute.
  • Wolfclaw
    Anonym (Cissi) skrev 2022-09-11 13:19:27 följande:

Det är alltså den gemensamma tvättstugan som inte har vettiga torkmöjligheter? I så fall borde du ligga på hyresvärden/föreningen om att ordna det.

Vi har egen tvättmaskin och hänger allt på tork i badrummet, men då tvättar vi ju en maskin varannan dag eller så. Att boka tvättstugan varannan vecka och sedan torka ett jättelass med tvätt i lägenheten är inte särskilt praktiskt. 

Alltså, dem har tillräckligt bra. Det är bra tider och så, men torkskåpet gör inte tvätten helt torr. Måste ändå hänga den efter några timmar i torkskåpet. Det kanske räcker om man torkar så mycket man kan så får det sista hänga i lägenheten.

Toan är tyvärr inte ett alternativ. Den är för liten.
  • Wolfclaw

Tack för alla svar. Då fortsätter jag hänga tvätt. Nu är det bara en fråga om estetik men det är ett annat problem. Cool

Svar på tråden Torka tvätt inomhus