Anonym (Jagad) skrev 2022-09-10 11:38:28 följande:
5 åring som är efter mamma hela tiden
Med risk för att bli vald till årets sämsta mamma så måste jag be om hjälp.
Har en fantastisk 5 åring. Men hon jagar sönder mig. Så fort jag är hemma är det mamma hela tiden. Spelar ingen roll vart jag är eller gör så är hon med ungefär som ett plåster på mig å hela tiden är det mamma, mamma , mamma.
Jag håller på att bli tokig på det. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom för inte så längesedan å mitt huvud orkar inte lyssna på det hela tiden.
Jag känner mig jagad av henne och det är ingen speciellt rolig känsla. Samtidigt blir jag bara irriterad och trött.
Nån som har tips?
Hon känner att du bara vill bort från henne, då blir hon osäker och försöker allt hon kan att få kontakt. Hon känner sig osäker på om du finns där för henne, och då menar jag psykiskt och känslomässigt. I synnerhet om du varit utmattad så har det väl varit en period då du inte kunnat vara där för henne så mycket som hon behövt?
Eftersom hon är så pass stor så kan du förklara för henne.
1. Du vet att det är skrämmande för henne att du varit sjuk och inte orkat allt som vanligt.
2. Det är inte hennes fel att du blev sådär trött (även om det skulle vara det) men det blir lite sämre för henne eftersom du nu är så trött. Du försöker allt du kan att bli bättre och då behöver du vila lite mer än vanligt.
3. Du är fortfarande trött och orkar inte allt, men du vill vara mer med henne nu. Du kan säga tex att vi kan gärna sitta här och rita, men jag orkar inte hela tiden prata, mitt huvud blir alldeles för trött då.
4. Ägna henne all din uppmärksamhet under korta, men ganska många stunder under tiden ni är hemma tillsammans. Efter den stunden som du bestämt så säger du att nu behöver du vila si och så länge. Tex att ni spelar spel eller ritar tillsammans i 20 minuter, sen vilar du i 20 minuter. Sen kör ni en stund tillsammans igen och så vidare. Hon kan få önska aktivitet. Då vet hon vad som gäller och kan ha lite mer kontroll över hur du är med henne.