• Anonym (Jagad)

5 åring som är efter mamma hela tiden

Med risk för att bli vald till årets sämsta mamma så måste jag be om hjälp.

Har en fantastisk 5 åring. Men hon jagar sönder mig. Så fort jag är hemma är det mamma hela tiden. Spelar ingen roll vart jag är eller gör så är hon med ungefär som ett plåster på mig å hela tiden är det mamma, mamma , mamma. 
    Jag håller på att bli tokig på det. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom för inte så längesedan å mitt huvud orkar inte lyssna på det hela tiden. 
    Jag känner mig jagad av henne och det är ingen speciellt rolig känsla. Samtidigt blir jag bara irriterad och trött. 

Nån som har tips? 

• Svar på tråden 5 åring som är efter mamma hela tiden
  • TechSpawn

Har du testat o sagt till henne att du skulle vilja vara ensam?

• Anonym (,,,)

Finns det någon annan som kan vara med henne ibland, så att du får en liten stund för dig själv. 

• Anonym (,,,)

Jag tror också att det går att lära ett så pass stort barn att man inte ska "tjata" på det sättet. Troligen har hon lärt sig att det har effekt, men om du säger till henne att hon kan säga mamma EN gång, sen får det räcka, så kanske det blir lugnare för dig? 
    Det tar säkert ett par gånger att få in det, men hon behöver lära sig att det inte hjälper med tjat (du måste så klart också i handling visa att det är så) 

• Spucks
    Anonym (Jagad) skrev 2022-09-10 11:38:28 följande:
    Så fort jag är hemma är det mamma hela tiden.
    När och hur mycket är du hemma?
  • Anonym (Jagad)

Börjar så fort jag sätter min fot innan för dörren efter jobbet å sen hela helgerna. Det är hela tiden så fort jag är hemma..
    Har testat att säga till henne, prata med henne om det, säga att jag är upptagen att jag ska göra annat osv. Ingenting hjälper. 

• Mimosa86

1) pappan (om han finns med i bilden)

2) ta med en kompis hem

3) tv

4) surfplatta

• Dockan

Sätt av en tid där ni umgås aktivt. Exempelvis ritar/läser/leker ihop, 20-30 min. Efter innan så säger du ?nu behöver jag göra x, kan du göra y??, eller föreslå umgänge med pappa/syskon/vän till dig. 

Mitt barn är ofta så när vi inte gjort något ihop på ett tag. Behöver inte vara så stort. Ibland myser vi ner oss i samma fåtölj och lyssnar på någon av barnradions poddar i 20 bara. Han har tankat närhet och är mer redo att leka själv. Han är för övrigt 8 år och behovet att vara nära ibland är kvar. 

• Anonym (Mamma)

För att få vara ifred måste du ge henne den uppmärksamhet hon behöver först. När ni har varit ifrån varandra en hel dag behöver hon tanka mammakärlek, och ju mer du nekar henne det desto värre blir det. När hon känner trygghet kommer hon ha lättare att lyssna på att du behöver tid för dig själv.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-11 09:21:54 följande:

För att få vara ifred måste du ge henne den uppmärksamhet hon behöver först. När ni har varit ifrån varandra en hel dag behöver hon tanka mammakärlek, och ju mer du nekar henne det desto värre blir det. När hon känner trygghet kommer hon ha lättare att lyssna på att du behöver tid för dig själv.

Dels håller jag med om detta. 

Dels vill jag tipsa om att ta hem en kompis till barnet. Hon är ju såpass stor att hon och en vän kan leka en bra stund utan att du behöver delta. 

• Spucks
    Anonym (Jagad) skrev 2022-09-11 08:21:27 följande:

Börjar så fort jag sätter min fot innan för dörren efter jobbet å sen hela helgerna. Det är hela tiden så fort jag är hemma..
    Har testat att säga till henne, prata med henne om det, säga att jag är upptagen att jag ska göra annat osv. Ingenting hjälper. 

....
    Spucks skrev 2022-09-10 21:13:50 följande:
    När och hur mycket är du hemma?

• Anonym (Samma)

Jag har också en dotter som är likadan. Älskar henne till döds såklart men man blir galen av att inte kunna kissa ensam (min dotter har alltså varit med alt suttit utanför och frågat när jag är klar).
    Hon är idag åtta år.
    Vi pratade, mutade, tog med kompisar. Funkade inte. Då bestämde jag mig för att ge henne så mycket närhet hon behövde, och trodde (hoppades) att hon skulle tröttna. Men tyvärr, blev ännu värre. Ge mer tid, desto mer närhet ville hon ha. Hon blev helt ?uppslukad? av oss. 

Det som funkade för oss sen var tyvärr att ?tvinga? henne att vara med pappa (vi bor ihop men hon har liksom alltid ratat honom). 

Varannan kväll la han henne. Hon grät och tjöt men lugnade sig. Jag försökte hitta på saker utanför huset, eller vi tvingade med henne att göra saker med pappa. 
    Tänker att om den möjligheten finns för er, testa!

• Anonym (Utan avbrott)

Har inget givet svar på det där, men försökte lära mina 3 barn att man kan vara i samma rum (och i olika rum) och göra olika saker. Att det är trygghet. Och om jag tex läser en tidning, pratar med någon annan - så får man avbryta mig om det är väldigt viktigt.
    Som tur är har det funkat bra, de blev som barn hänsynsfulla och avbröt inte när någon pratade eller när någon satt och läste eller arbetade. Har ett sunt mått av självständighet

Samtidigt ska de ju känna att de alltid har en famn att komma till, att det är en villkorslös kärlek.

Det blev bra. Din dotter kommer ju att börja skolan, och långsamt bli mer självständig förhoppningsvis

• Anonym (hon)
    Anonym (Jagad) skrev 2022-09-10 11:38:28 följande:
    5 åring som är efter mamma hela tiden

Med risk för att bli vald till årets sämsta mamma så måste jag be om hjälp.

Har en fantastisk 5 åring. Men hon jagar sönder mig. Så fort jag är hemma är det mamma hela tiden. Spelar ingen roll vart jag är eller gör så är hon med ungefär som ett plåster på mig å hela tiden är det mamma, mamma , mamma. 
    Jag håller på att bli tokig på det. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom för inte så längesedan å mitt huvud orkar inte lyssna på det hela tiden. 
    Jag känner mig jagad av henne och det är ingen speciellt rolig känsla. Samtidigt blir jag bara irriterad och trött. 

Nån som har tips? 

Hon känner att du bara vill bort från henne, då blir hon osäker och försöker allt hon kan att få kontakt. Hon känner sig osäker på om du finns där för henne, och då menar jag psykiskt och känslomässigt. I synnerhet om du varit utmattad så har det väl varit en period då du inte kunnat vara där för henne så mycket som hon behövt?

Eftersom hon är så pass stor så kan du förklara för henne. 
    1. Du vet att det är skrämmande för henne att du varit sjuk och inte orkat allt som vanligt.
    2. Det är inte hennes fel att du blev sådär trött (även om det skulle vara det) men det blir lite sämre för henne eftersom du nu är så trött. Du försöker allt du kan att bli bättre och då behöver du vila lite mer än vanligt. 
    3. Du är fortfarande trött och orkar inte allt, men du vill vara mer med henne nu. Du kan säga tex att vi kan gärna sitta här och rita, men jag orkar inte hela tiden prata, mitt huvud blir alldeles för trött då.
    4. Ägna henne all din uppmärksamhet under korta, men ganska många stunder under tiden ni är hemma tillsammans. Efter den stunden som du bestämt så säger du att nu behöver du vila si och så länge. Tex att ni spelar spel eller ritar tillsammans i 20 minuter, sen vilar du i 20 minuter. Sen kör ni en stund tillsammans igen och så vidare. Hon kan få önska aktivitet. Då vet hon vad som gäller och kan ha lite mer kontroll över hur du är med henne.  
  • Anonym (A)
    Anonym (hon) skrev 2022-09-12 13:44:15 följande:
    Hon känner att du bara vill bort från henne, då blir hon osäker och försöker allt hon kan att få kontakt. Hon känner sig osäker på om du finns där för henne, och då menar jag psykiskt och känslomässigt. I synnerhet om du varit utmattad så har det väl varit en period då du inte kunnat vara där för henne så mycket som hon behövt?

Eftersom hon är så pass stor så kan du förklara för henne. 
    1. Du vet att det är skrämmande för henne att du varit sjuk och inte orkat allt som vanligt.
    2. Det är inte hennes fel att du blev sådär trött (även om det skulle vara det) men det blir lite sämre för henne eftersom du nu är så trött. Du försöker allt du kan att bli bättre och då behöver du vila lite mer än vanligt. 
    3. Du är fortfarande trött och orkar inte allt, men du vill vara mer med henne nu. Du kan säga tex att vi kan gärna sitta här och rita, men jag orkar inte hela tiden prata, mitt huvud blir alldeles för trött då.
    4. Ägna henne all din uppmärksamhet under korta, men ganska många stunder under tiden ni är hemma tillsammans. Efter den stunden som du bestämt så säger du att nu behöver du vila si och så länge. Tex att ni spelar spel eller ritar tillsammans i 20 minuter, sen vilar du i 20 minuter. Sen kör ni en stund tillsammans igen och så vidare. Hon kan få önska aktivitet. Då vet hon vad som gäller och kan ha lite mer kontroll över hur du är med henne.  
    +1
Svar på tråden 5 åring som är efter mamma hela tiden