Inlägg från: Barbrastreisand |Visa alla inlägg
  • Barbrastreisand

BIM oktober - 2022

Hoppar in här med nu då tant röd hälsade på idag! Fjärde (?) försöket till syskon. Förra cykeln var ovanligt lång troligen pga covid, håller tummarna att det inte blir samma sak denna månad. 

4/10 ettanvandarnamn123
    4/10 Drömmar22
    5/10 ametisten91
    5/19 katch91
    6/10 Trana123 
    6/10 Hannis1983 
    6/10 TrueResolution
    10/10 andromeda236
    11/10 Jojjans

12/10 Barbrastreisand 
    20/10 Ellie0411
  • Barbrastreisand

Kul med lite fysiologi nörderi ! 

På tal om annat relaterat till bebisverkstad, så har jag slarvat enormt med vitaminer. Men behöver bli bättre på det nu!
    Brukar ta folsyra, d-vitamin och b-vitamin. (Brukar ibland boosta med d-vitamin inför ägglossning, och b-vitamin boost på äl+6/7 för att hjälpa progesteronet)

Men vet att det även finns andra preparat, något ni kan tipsa om samt beskriva vad det är bra för?:) 

• Barbrastreisand
    Katch91 skrev 2022-09-15 08:31:34 följande:

Magnesium krävs för att kroppen skall kunna ta upp och omvandla d-vitamin. Så det kan vara bra att lägga till till kvällen :)
    Jag tar även Zink Omega3+Q10 men slarva med sistnämnd.

Har nu börjat prova Rosenrot, får se va det kan ge. Sen fokar jag på sömnen och dagsljus samt försöker äter mer animalistisk kost. 

Tack för tips! Vet du vilken styrka rekommenderas?  Ska lägga till magnesium och försöka komma ihåg att ta allt också haha. 
    Jojjans skrev 2022-09-15 09:11:05 följande:

jag tar just nu folat (istället för folsyra) och ibland pre-natal istället för folat (Den innehåller typ allt). Ibland har jag tagit magnesium på kvällen. Tog länge zink men har lite glömt bort dom så ska kolla på det igen. Började efter att jag blev semi-utbränd och började få symptom som var autoimmuna tecken. 

men sen tänker jag, appropå det du skrev tidigare, att cykeln många gånger säkerligen förändras när man börjar äta massa tillskott i hopp om att borsta fertiliteten. Något som antagligen för att man känner nya symptom som lätt förvillas med gravidsymtom eftersom dom är nya.

med det sagt så ska jag mixtra så lite som möjligt nästa cykel, utan återgå till min standard. Jag vet att min cykel är stabil, jag har bara måttlig pms och har lätt att bli gravid trots min ålder (36), så då behöver jag antagligen inte krångla till det och riskera massa stress kring det. Stress har dessutom varit det jag mest brottats med senaste åren så lugn och harmoni är vad jag försöker boosta mig själv med i första hand. jag har alltid haft höga krav på mig själv och försöker nu sänka ribban så mycket det går. Men lättare sagt än gjort!

Vet du vad Zink hjälper för?:) Jag har väldigt stor respekt för kroppen och tror definitivt att diverse naturpreparat etc kan påverka cykeln. Har tex läst tidigare där munkpeppar påverkat cykeln.
    Med första barnet tog det 7 månader med noggrann övervakning med lh tester samt tempning. Och nu med en äggstock/äggledare mindre blir jag ändå lite orolig för att denna gång ska ta ännu längre tid. Har nämligen tidigare haft cystor som kommit och gått, tänker om det även finns på denna som är kvar nu och påverkar fertiliteten.. har funderat på om jag ska börja tempa för att just kunna bekräfta äl och slippa ha sex "mer än nödvändigt" då det blir några intensiva dagar haha 
  • Barbrastreisand
    Barbrastreisand skrev 2022-09-15 13:09:35 följande:
    Tack för tips! Vet du vilken styrka rekommenderas?  Ska lägga till magnesium och försöka komma ihåg att ta allt också haha. 
    Jojjans skrev 2022-09-15 09:11:05 följande:

jag tar just nu folat (istället för folsyra) och ibland pre-natal istället för folat (Den innehåller typ allt). Ibland har jag tagit magnesium på kvällen. Tog länge zink men har lite glömt bort dom så ska kolla på det igen. Började efter att jag blev semi-utbränd och började få symptom som var autoimmuna tecken. 

men sen tänker jag, appropå det du skrev tidigare, att cykeln många gånger säkerligen förändras när man börjar äta massa tillskott i hopp om att borsta fertiliteten. Något som antagligen för att man känner nya symptom som lätt förvillas med gravidsymtom eftersom dom är nya.

med det sagt så ska jag mixtra så lite som möjligt nästa cykel, utan återgå till min standard. Jag vet att min cykel är stabil, jag har bara måttlig pms och har lätt att bli gravid trots min ålder (36), så då behöver jag antagligen inte krångla till det och riskera massa stress kring det. Stress har dessutom varit det jag mest brottats med senaste åren så lugn och harmoni är vad jag försöker boosta mig själv med i första hand. jag har alltid haft höga krav på mig själv och försöker nu sänka ribban så mycket det går. Men lättare sagt än gjort!

Vet du vad Zink hjälper för?:) Jag har väldigt stor respekt för kroppen och tror definitivt att diverse naturpreparat etc kan påverka cykeln. Har tex läst tidigare där munkpeppar påverkat cykeln.
    Med första barnet tog det 7 månader med noggrann övervakning med lh tester samt tempning. Och nu med en äggstock/äggledare mindre blir jag ändå lite orolig för att denna gång ska ta ännu längre tid. Har nämligen tidigare haft cystor som kommit och gått, tänker om det även finns på denna som är kvar nu och påverkar fertiliteten.. har funderat på om jag ska börja tempa för att just kunna bekräfta äl och slippa ha sex "mer än nödvändigt" då det blir några intensiva dagar haha 
    *Menade Rosenrot påverkat cyklar 
  • Barbrastreisand
    ametisten91 skrev 2022-09-21 13:48:29 följande:

Inte positivt på ÄL-test. Kan inte påstå att jag ser en ökning från gårdagen heller. Men hade lite tjockare sekret (varför är det ett så äckligt ord? xD ), när jag torkade mig efter. Jag blir förvirrad just för att jag läst mig till att "äggviteliknande sekret" är ett tecken på att ÄL är på g, men mitt ÄL-test var väldigt negativt...

Hur hade ni tolkat det? Borde jag ta ett till ÄL-test lite senare idag? Enligt appen Flo ska jag ha ägglossning imorgon. 

Är bara min andra månad jag verkligen försöker tracka ÄL med stickor, så "känner inte" min kropp under ÄL ännu. 

Vilka tester kör du med? :) Det kan även variera mycket när testet tas i förhållande till tid samt hur länge du hållt dig också. Jag använder graviditetskollens äl-test tycker den visar tydlig stegring & positivt! Jag får alltid fertila sekret ca 4 dagar innan ägglossning. Är ditt test långt ifrån positivt hade jag provat igen imorgon, troligen är ägglossningen på gång så mys på! När mina test är "nästan" positiva brukar jag testa två gånger/dag för att inte missa stegring (ibland kan de ske så snabbt som en dag). Håller tummarna! 
  • Barbrastreisand

Stort grattis Trana123 till plusset! 

Själv är man troligen i sin fertila period. Har haft väldigt mycket omkring mig så har inte hunnit analysera kroppen. Har inte fått de klassiska fertila sekret än ialla fall och äl test har börjat stegra men ännu inte positiva. Hoppas bara inte kroppen ägglossar supersent som förra cykeln, tänker vänta med sex tills jag ser att ägglossningstest är positivt. Är väldigt omotiverad denna månad så har inga större förhoppningar.. 

• Barbrastreisand
    Jojjans skrev 2022-09-27 12:15:13 följande:

skönt med en paus från all hets och stress med att ligga maximalt och testa massor. Vet du när beräknad äl är? 

vi tänkte också ta det lite extra lugnt denna månad men vips så hade jag köpt äl-test och planerat sex 3 dagar i rad.. suck

Ja det måste jag erkänna! Vi står inför flytt och en massa nu framöver så just nu är man inte sugen på en graviditet helt ärligt, men samtidigt vill jag inte stå i vårkanten och ångra att man inte tog tillvara på varje äl.. Appen säger äl på torsdag, vilket kan vara fullt möjligt om inte cykeln strular även denna månad. Har även haft svamp så har inte riktigt kunnat få kläm på fertila sekret. Men fortsätter med äl test till positivt, sen ska jag försöka hålla mig från att testa allt för tidigt (misslyckas varje gång haha). 

Förstår, det är svårt att låta bli när dagarna väl närmar sig. När är din äl? 
  • Barbrastreisand
    Jojjans skrev 2022-09-28 16:14:36 följande:

Tycker det känns som en tydlig äl-stegring. Testen är tagna (uppifrån) 

Måndag 17.30
    Tisdag 10.30
    Tisdag 17.00
    Onsdag 11.30

det översta testet ser lite konstigt ut, det var liksom blekare i mitten än ut mot kanterna. Men om man tittar ut mot kanten så tycker jag det ser absolut mest positivt ut vilket skulle innebära äl igår, vilket stämmer överens med mina känningar. hade smärta sen i söndags som tilltog under tisdagen och sen plötsligt försvann under tisdagkvällen. 

fick till det fredag, söndag, måndag och tisdag. Nu ska lilla fröet och kroppen göra sitt så får vi se! Ska försöka att hitta harmoni och lugn så mycket det går och sova så mycket som möjligt ❤️

Sedär vilken fin stegring! Hoppas det går hela vägen nu & att du kan koppla av resterande dagarHjärta

Min äl är troligen sen även denna månad, hoppas bara det inte är lika sen som sist då den kändes som en evighet.. Vet inte om jag ska strunta i äl test och vänta in fertila sekret och börja ta testa då.

• Barbrastreisand
    Jojjans skrev 2022-09-29 06:53:27 följande:

så frustrerande när kroppen inte samarbetar eller krånglar. Tar du några tillskott eller ändrat nåt annat som gör att äl kan påverkas?

Verkligen, cykeln har varit väldigt regelbunden sedan 1,5år tillbaka så det är helt nytt för mig.. Det enda jag kan tänka är att jag för första gången hade covid förra månaden? Har annars alltid slarvat lite med vitaminer så inget som kan bero på sånt.. väldigt frustrerade! Blir cykeln lång igen nästa månad funderar jag på när/om man ska kontakta någon mottagning? Finns nämligen en privat här också.
  • Barbrastreisand

När ägglossningen jävlas med dig och hoppet är på botten så vänder det (förhoppningsvis?!)Oskyldig

Mina lh-test har inte varit helt positiva, inga äggviteflytningar (liiite igårkväll).

MEN kände mig mer uppblåst i magen som jag oftast är vid äl, tog ett nytt test ikväll med ett något starkare streck än från eftermiddags - samt en riktig äggvitesekret! Så det fick bli mys direkt

OCH nu känner hur det drar i ena sidan som jag någon gång tidigare känt vid bekräftad äl. 

Är det ens MÖJLIGT att ägglossa så "snabbt" trots inte helt positiva lh-test? Tänker främst på de fysiska symtom jag känner som jag oftast får timmar-dygn efter positivt test.
Svar på tråden BIM oktober - 2022