-
Förra veckan fick jag en påringning om att hämta mitt barn pga snorig näsa. Absolut, det gör jag om personalen bedömer det som nödvändigt.Mitt barn hade inte feber och var pigg och med i aktiviteter när jag kom. Har varit hemma sammanlagt 5 dagar, ingen feber eller hosta utan enbart snorig.Lämnade idag på förskolan och gav en lägesrapport. Hörde inget på hela dagen, vid hämtning blev det en större diskussion om att det fortfarande var snorigt och helst skulle vi ha stannat hemma.Nu var jag föräldraledig under pandemin och kanske har missat något. Enligt min devis så ska barnet vara feberfri och tillräckligt pigg för att orka med alla aktiviteter, vilket mitt barn är. Tänker jag helt fel här?Personalen har på förkommen anledning satt upp riktlinjer gällande sjuka barn men där står samma sak. Hur ska jag göra imorgon? Hålla barnet hemma? Hur går era tankar?
-
Svar på tråden När kan förskolan skicka hem sjuka barn?
-
Jo men hur världsfrånvänd får man vara liksom...? Har du aldrig haft barn på fsk förut så detta är första terminen eller?OupaOupa skrev 2022-09-06 18:14:37 följande:Fint svar man får här, en stilla undran men ändå ska man bli avsnäst. Man kan bara konstatera att FL är ett bra otrevligt forum.
Ska kolla upp antal dagar som du nämner, har inte fått någon sådan info.
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/
Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. -
Tur att det fanns andra som kunde diskutera på en rimlig nivå.Anonym (Mamma) skrev 2022-09-06 19:11:18 följande:Jo men hur världsfrånvänd får man vara liksom...? Har du aldrig haft barn på fsk förut så detta är första terminen eller?
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/stanna-hemma-om-du-ar-sjuk-med-symtom-pa-covid-19/
Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. -
Ja, man kan verkligen undrar hur världsfrånvänd folk kan vara som tycker barn ska vara hemma i en vecka varenda gång de har lite snuva. Snart kommer ingen arbetsgivare vilja anställa föräldrar till barn under 12år, pga av allt detta vabbande med friska barn.Anonym (Mamma) skrev 2022-09-06 19:11:18 följande:Jo men hur världsfrånvänd får man vara liksom...?
-
För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter.Anonym (Mamma) skrev 2022-09-06 19:11:18 följande:Jo men hur världsfrånvänd får man vara liksom...? Har du aldrig haft barn på fsk förut så detta är första terminen eller?
Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd.
Alla småbarn är till och från förkylda. Är de pigga och feberfria så går de på dagis oavsett vad andra hysteriska föräldrar tycker man ska göra. -
Hade också reagerat på det. Har aldrig hänt att min son skickats hem pga lite snor i näsan och pigg i övrigt. Har dom tjockt grönt snor som hänger så klart man har barnen hemma, men lite snor, nej.
Har dom varit sjuka och febriga kan de gå åter till fsk när febern varit borta ett dygn och de är pigga. Det är ok att ha lätta kvarvarande symtom som lätt hosta eller lite snor.
-
Våra barn får vara i förskolan när de är förkylda, allmäntillståndet som styr.
De har varit både snoriga och hostiga senaste veckorna men ingen feber alls och förskolan har inte ens sagt nånting.
feberfri ett dygn om man haft feber.
-
Våra barn går när de är pigga nog att vara med och när symptomen inte stör verksamheten. Om de måste snytas var tionde minut, är de hemma även om de är pigga och krya i övrigt. Detsamma gäller om de hostar konstant (undantag var faktiskt efter RS i höstas, för då hostade de båda i en månad). Färgen på snoret styr inte (tjockt snor får de alltid på slutet, när de i övrigt är friska) och minst en feberfri dag ska de också ha.
Huvudmannen för vår förskola, försökte länge fortsätta med coronareglerna, även sen de togs bort av FHM. Där sa faktiskt pedagogerna ifrån. De små barnen tappade kontinuiteten och de stora barnen tyckte att det var jättejobbigt att inte få delta i de skolförberedande aktiviteterna, för att de skulle vara hemma en vecka varje gång de haft minsta symptom.
Det är intressant hur olika förskolor arbetar. Vi har aldrig blivit hemskickad. Vid ett tillfälle berättade fröken att vårt barn varit lite lös i magen en gång, men att hon också hade ätit väldigt mycket bönor till lunchen dagen innan, att fröken misstänkte att det berodde på det. En kompis barn, satte i halsen under lunchen, på grund av för stor matbit, och hostade så pass att han kräktes upp senaste tuggan. Han blev genast hemskickad och var inte välkommen på 48 timmar, eftersom det lika gärna kunde vara magsjuka. -
Anonym (Olika) skrev 2022-09-08 10:01:55 följande:
Våra barn går när de är pigga nog att vara med och när symptomen inte stör verksamheten. Om de måste snytas var tionde minut, är de hemma även om de är pigga och krya i övrigt.
Jag arbetar i förskolan, och här har vi en klok förälder! Alltså, om ditt barn måste snytas var 10:e minut (alternativt snyter sig själv var 10:e minut) så var hemma. Annars inte (Här räknas inte snuva efter att man har kommit in efter att det är kallt ute.)
Ditt barns snor är säkert jättegosigt, men jag vill inte ha tjockt, gröngult snor på mina händer och när ett barn fem gånger under mellanmålet nyser över de andra barnens mat och snoret rinner (vi måste slänga ALL mat som barn nyser över - trots det så klagar vårdnadshavare ibland över att mellanmålet inte stämmer överens med det som står på matsedeln, men vår sekretess gör att vi inte får lov att berätta varför.)
För ett par veckor sedan gick vi på knäna. Varannan unge snorade. Vi ringde hem barnen - några hämtade men långtifrån alla - nästan alla barn var tillbaka igen efter en-två dagar (lika snoriga) Några dagar senare låg halva personalstyrkan sjuk. Vårdnadshavarna märkte ingenting eftersom barngruppen också var halverad, så vi klarade liksom nästan kvoten för att ta in extrapersonal.
Även om man som vuxen kan sitta på ett kontor och snyta sig var 10:e minut, så kan inte barn det. Som alla vet, så kan ytterst få förskolebarn snyta ut snoret trots hjälp av en vuxen, vilket innebär att det rinner överallt.
Ett bra trix till många här (utom "Olika") är:
Om ditt barn är snorig och du är tveksam om personalen överdriver - be då personalen att INTE tvätta av ditt barn under näsan/runt munnen från det tillfälle då de ringer tills du kommer och hämtar. Då ser du hur mycket intorkat snor som finns i ditt barns ansikte under den tid det tar dig att åka från jobbet. Om ditt barn har intorkat snor i ansiktet, så vet du att ditt barn ska vara hemma från förskolan.
-
Att orka med aktiviteter hemma och på förskolan är 2 helt olika saker. Mycket högre tempo på förskolan så barn kan upplevas friska hemma men vara för trötta för förskolan. Hör med dem hur allmäntillståndet varit eller vad det är som gör så de bedömer att barnet bör va hemma längre.OupaOupa skrev 2022-09-06 17:45:51 följande:Nu var jag föräldraledig under pandemin och kanske har missat något. Enligt min devis så ska barnet vara feberfri och tillräckligt pigg för att orka med alla aktiviteter, vilket mitt barn är. Tänker jag helt fel här?Personalen har på förkommen anledning satt upp riktlinjer gällande sjuka barn men där står samma sak. Hur ska jag göra imorgon? Hålla barnet hemma? Hur går era tankar?
-
Barn på förskolan och skola ska vara hemma vid minsta symtom. Enkelt.
Nolltolerans mot symtom gäller fortfarande.