-
Förra veckan fick jag en påringning om att hämta mitt barn pga snorig näsa. Absolut, det gör jag om personalen bedömer det som nödvändigt.Mitt barn hade inte feber och var pigg och med i aktiviteter när jag kom. Har varit hemma sammanlagt 5 dagar, ingen feber eller hosta utan enbart snorig.Lämnade idag på förskolan och gav en lägesrapport. Hörde inget på hela dagen, vid hämtning blev det en större diskussion om att det fortfarande var snorigt och helst skulle vi ha stannat hemma.Nu var jag föräldraledig under pandemin och kanske har missat något. Enligt min devis så ska barnet vara feberfri och tillräckligt pigg för att orka med alla aktiviteter, vilket mitt barn är. Tänker jag helt fel här?Personalen har på förkommen anledning satt upp riktlinjer gällande sjuka barn men där står samma sak. Hur ska jag göra imorgon? Hålla barnet hemma? Hur går era tankar?
-
Svar på tråden När kan förskolan skicka hem sjuka barn?
-
Alltså, på lappen står det att barn som har feber, är hängigt och väldigt smittsam åkomma samt magsjuka ska syanna hemma. Inget om enbart snorighet.
-
Ja du har missat nåt. Oavsett vad som står på lappen så gäller att man ska vara hemma om man har symptom. Du kanske har missat hela corona också...?
Om ditt barn fortfarande är snorigt så håll hen hemma ett par dagar till, kolla om det är 7 eller 10 dagar som är rekommendationen men jag tror det är 7 dagar. Om barnet har symptom men är pigg, minst två dagar feberfri osv så kan hen gå till förskolan igen. -
Det är nog detta de tänker på då.OupaOupa skrev 2022-09-06 17:47:49 följande:
Alltså, på lappen står det att barn som har feber, är hängigt och väldigt smittsam åkomma samt magsjuka ska syanna hemma. Inget om enbart snorighet.
-
Ja, ordentligt snoriga barn ska vara hemma.
Så har det ju alltid varit. Under pandemin gällde 2 dygn symtomfri efter minsta snuva men det är nu borttaget. -
Fint svar man får här, en stilla undran men ändå ska man bli avsnäst. Man kan bara konstatera att FL är ett bra otrevligt forum.Anonym (Mamma) skrev 2022-09-06 18:05:47 följande:
Ja du har missat nåt. Oavsett vad som står på lappen så gäller att man ska vara hemma om man har symptom. Du kanske har missat hela corona också...?
Om ditt barn fortfarande är snorigt så håll hen hemma ett par dagar till, kolla om det är 7 eller 10 dagar som är rekommendationen men jag tror det är 7 dagar. Om barnet har symptom men är pigg, minst två dagar feberfri osv så kan hen gå till förskolan igen.
Ska kolla upp antal dagar som du nämner, har inte fått någon sådan info. -
Nu var mitt barn inte ordentligt snorigt, har runnit lite dessa dagar. Inget har kommit sedan vi kom hem idag. Jag får nog fundera lite och undersöka saken närmare, så jäkla klurigt att avgöra.Jemp skrev 2022-09-06 18:08:53 följande:
Ja, ordentligt snoriga barn ska vara hemma.
Så har det ju alltid varit. Under pandemin gällde 2 dygn symtomfri efter minsta snuva men det är nu borttaget.
-
Har förskolan sagt ifrån idag lär hen ju vara hemma åtminstone imorgon.OupaOupa skrev 2022-09-06 18:17:04 följande:Nu var mitt barn inte ordentligt snorigt, har runnit lite dessa dagar. Inget har kommit sedan vi kom hem idag. Jag får nog fundera lite och undersöka saken närmare, så jäkla klurigt att avgöra.
I normalfall har vår fsk policy ungefär kring tjockt och gult- hemma. Rinnsnuva ok. Utom under corona. Vet inte hur många diskussioner om snorighet vi haft då. -
Ja, det kan jag tänka mig. Har själv jobbat inom förskolan men det var en herrans massa år sedan men redan då var det ständiga diskussioner gällande när man skulle dra gränsen.Jemp skrev 2022-09-06 18:19:58 följande:Har förskolan sagt ifrån idag lär hen ju vara hemma åtminstone imorgon.
I normalfall har vår fsk policy ungefär kring tjockt och gult- hemma. Rinnsnuva ok. Utom under corona. Vet inte hur många diskussioner om snorighet vi haft då.
Det är nog klokt som du skriver att åtminstone stanna hemma imorgon och se vad det hela tar vägen. Tack för input! -
Fast nu är det nog så att du inte är uppdaterad kring de nya rekommendationerna. Såhär står det på 1177 idag: (alltså I princip samma sak som innan pandemin)
Vad gäller för barn ?Barn som är sjuka ska stanna hemma. De kan gå tillbaka till exempelvis förskolan när de är tillräckligt pigga för att orka med olika aktiviteter som vanligt. Det gäller även för barn som har kvar till exempel lite snuva eller lätt hosta.
Det är bra om barn som nyss har haft feber väntar ett dygn efter att febern har gått ner. Det är för att se så att febern inte kommer tillbaka.
-
Missade att jag skulle citera den som pratade lm att man ska stanna hemma 7-10 dagar.vardagsprat skrev 2022-09-06 18:42:06 följande:
Fast nu är det nog så att du inte är uppdaterad kring de nya rekommendationerna. Såhär står det på 1177 idag: (alltså I princip samma sak som innan pandemin)
Vad gäller för barn ?Barn som är sjuka ska stanna hemma. De kan gå tillbaka till exempelvis förskolan när de är tillräckligt pigga för att orka med olika aktiviteter som vanligt. Det gäller även för barn som har kvar till exempel lite snuva eller lätt hosta.
Det är bra om barn som nyss har haft feber väntar ett dygn efter att febern har gått ner. Det är för att se så att febern inte kommer tillbaka.