Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Ska flytta ut - hyresvärden bad mig köpa ny innerdörr

Du måste inte spackla väggen, att hänga upp någon enstaka krok räknas som normalt slitage. Däremot kan du bli ersättningsskyldig för dörren. Jag skulle fråga Hyresgästföreningen vad som gäller där om normalt slitage på innerdörrar. Om du måste köpa en ny och det är billigare så gör det, eller om du kan ge pengarna direkt till hyresvärden så hen gör jobbet åt dig. Men kolla först. Och! Allra först: hur pass synlig är den där fläcken förresten? Testa en sån där vit fläckborttagningssvamp först, finns billigt hos Dollar.

• Anonym (Nja)
    m1n4x skrev 2022-09-03 13:11:03 följande:

Tack för svar!

Jag ställde frågan till Hyresgästföreningens rådgivning och enligt dem så borde det räcka att jag målar över fläcken, att hyresvärden inte kan kräva byte av innerdörr.

Ska testa med fläckborttagningssvamp annars kommer jag nog måla över fläcken.

Ja men dåså :) Jo men de har rätt, dörren ska åtgärdas, sen kan inte hyresvärden kräva att du gör det genom att köpa en ny.

Se till att sandpappra ytan först så färgen fäster, och kolla så du har rätt slags färg. Som Liz säger så ska det inte kosta mycket alls.
  • Anonym (Nja)
    Fliselisan skrev 2022-09-04 20:30:39 följande:

Testa med Autosol! Ett putsmedel på tub. Jag har fått bort hårfärg som gjort fläckar på handfatet (plast). Gnugga försiktigt, små rörelser. Kan funka. Särskilt om dörren är vit?

Jag skulle inte använda det. Autosol är till för bilar, krom främst.
  • Anonym (Nja)
    Fliselisan skrev 2022-09-04 20:30:39 följande:

Testa med Autosol! Ett putsmedel på tub. Jag har fått bort hårfärg som gjort fläckar på handfatet (plast). Gnugga försiktigt, små rörelser. Kan funka. Särskilt om dörren är vit?

För att förtydliga: putsmedel är lite som slipmedel. Om ts använder det på dörren kommer det bli "slipat" utanför fläcken, och det ställer till större problem än normala fläckborttagningsmedel för hushållet.
Svar på tråden Ska flytta ut - hyresvärden bad mig köpa ny innerdörr