• Aniiee

Matpriserna och låg inkomst!

Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:18:32 följande:

Jag märker knappt av någon skillnad. Det enda som jag behöver kolla priserna på är grönsaker, allt annat verkar ligga på ungefär samma nivåer som alltid.

Tur för dig. Här har priserna gått upp och upp och upp. Jag lever ju inte på existensminimum men nog tusan märker jag av prisuppgången. På många saker är det kanske bara några kronor men som de säger. Många bäckar små... Om tio varor har gått upp 4 kronor var då är det 40 kr på en handling. Köper du de sakerna 10 gånger i månaden är det 400. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
    I call bullshit. För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Aniiee skrev 2022-09-02 17:25:35 följande:
    Tur för dig. Här har priserna gått upp och upp och upp. Jag lever ju inte på existensminimum men nog tusan märker jag av prisuppgången. På många saker är det kanske bara några kronor men som de säger. Många bäckar små... Om tio varor har gått upp 4 kronor var då är det 40 kr på en handling. Köper du de sakerna 10 gånger i månaden är det 400. 
    Många bäckar små blir det, men det är inte så att jag måste vända på slantarna för det. Jag märker som sagt inte mycket av förändringarna.
    Igen, tur för dig, men inse att det är du som har tur, resten av befolkningen bullshitar inte för att du har tur. 
  • Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
    I call bullshit. För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Aniiee skrev 2022-09-02 17:25:35 följande:
    Många bäckar små blir det, men det är inte så att jag måste vända på slantarna för det. Jag märker som sagt inte mycket av förändringarna.
    Säg till om du vill se mitt senaste kvitto (om jag kan plåta en bild gör jag det, annars får jag väl skriva av det) 
  • Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:43:38 följande:
    Tur....? Jag går inte och handlar på någon obskyr liten butik som har kommit över billiga pallar mat utan helt normala butiker som små lokala Ica och Willys. Det är inte tur anser jag.
    Det gör alla andra också. Det handlar inte om några små obskyra lyxbutiker som har överpriser för rika. Du har tur, eller så ljuger du. Det är de alternativen som finns här. Tror du annat lever du i en bubbla utan verklihetskontakt, och eftersom jag väljer att tro gott om människor vill jag inte tro att du ljuger.

Maten ÄR dyrare, och folk utan marginaler tvingas avstå från sina vanliga val, hela vägen ner till att avstå mål. Matsmart har gjort ett gigantiskt uppsving pga matpriserna, stadsmissionen oxch andra organisationer med matbutiker r personer med små inkomster mångdubblar medlemsantal och går på knäna, likaså matställen i härbergena. Restaurangbranschen både går på knäna och skriker efter att få hjälpa de som har det värre. Har du verkligen missat detta så totalt? 
  • Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:59:42 följande:
    Du kan ju kolla Willys själv nästa gång så ser du priserna. Eller så kan du kolla deras onlinebutik. Lite förvånad över att du som annars är vettig sitter och anklagar folk för lögner! Hade inte förväntat mig ett så lågt tilltag från dig faktiskt.

Sry, har inte haft kontakt med Stadsmissionen, bor inte på härbärge eller liknande. Har egen lägenhet faktiskt. Jobbar inte inom restaurangvärlden, känner inga servitriser eller liknande. Vet inget om Matsmarts ekonomiska ställning heller. Så ja, om man själv inte umgås i de kretsarna så är just den informationen rätt obskyr.
    Hängt med i nyheterna har du uppenbarligen inte heller.

Men vi säger så. Du har rätt och resten av samhället har fel. 
  • Aniiee
    Friger skrev 2022-09-19 08:58:28 följande:

Lönar det sig att baka bröder själv då?

Vet att bröder är svindyrt... Men det är el också. En ugn är ju knappast gratis att köra en kväll i dagens läge.

Jag har medlidande med de som har svårt att få ekvationen att gå i hopp. Är lättare för en annan som varit rätt slarvig vid inköp att minska kostnaderna än för någon som redan innan höjningarna drog åt svångremmen.

Eftersom du frågar....

Så, ett exempel.
    Enligt uppgift drar min ugn i snitt 0,6 kWh/h (utäknat av mig mha elförbrukningsapp, ugnen var då på i 4 timmar) vid 175 graders värme.

Snittpriset för mitt rörliga elavtal var 4 kronor och 36 öre per kwh i Augusti.

Jag har ett recept på Gotlandslimpa framme, vilket är ett söt-ish rågsiktsbröd. Receptet ger 2 limpor. Jag räknar på 16 skivor bröd per limpa, men i ärlighetens namn har jag inte räknat skivor när jag gjort bröd, så det kan ju bli fler, men knappast färre, beror också på hur tjocka skivor man gör, men säg just nu att det blir 2 limpor á 16 skivor = 32 skivor bröd.

Ingredienserna, uppvägda och klara, kostar med dagens (igår) prilsäge totalt 27,12 kr totalt, eller 0,85 kr/skiva.  

Lägg till elförbrukning för vattenkokare, säg 0.2 kwh, plus ugnen, 1h för gräddning, men också uppvärming, så säg 0,9 kwh, då det drar mer att värma en ugn, men det är lite gissning. Så 1,1 kwh = ca 4 kr och 8 öre.

Delat på 32 bördskivor = 15 öre per brödskiva = 1 kr/brödskiva totalt.

Som jämförelse kostar en limpa Gårdslimpa från Skogaholm (ryckt ur högen... mest ik i bårdrasket) 37,95, eller 2,10 kr.
  • Aniiee
    Friger skrev 2022-09-19 18:56:23 följande:
    Låter som ganska låg förbrukning på ugnen men säger inte emot dig. Jag har ingen aning. Jag tror på din mätning.

Så enligt din beräkning så är det hembakta brödet drygt hälften så dyrt och elen skulle då vara en väldigt liten del av tillverkningskostnaden?
    Ja, det är vad jag får det till i just detta fall. Sen finns det så klart både billigare och dyrare bröd. Vad ugnen drar kan man ju kolla, det ska finnas tabeller i bruksanvisningen eller separat datablad. Brukar även stå på typ elgiganten osv om man kollar efter en spis. 
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!