Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Matpriserna och låg inkomst!

Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:18:32 följande:
    Jag märker knappt av någon skillnad. Det enda som jag behöver kolla priserna på är grönsaker, allt annat verkar ligga på ungefär samma nivåer som alltid.
    #bregott trendar på Twitter när ett paket numer kostar 65-70 spänn.

Köttfärsen för 120 per kilo. Köttfärssås blir en ren lyxvara. 

Kaffet 70 kronor paketet.

Npg märks det att matpriserna ökat.

Bara en sådan sak som att nu är det kö till disken med nedsatta varor på grund av kort datum.

Folk har det inte särskilt kul nu.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
    I call bullshit. 
    Du får väl ringa vem du vill för min del.
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
     För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Du har ju fått svar av många andra men bara för sakens skull då, här har du ditt Willys online. 

Ta sedan priserna i en normal ICA/Coop/CityGross

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    FF bull shit.
    Vilket språk du har!
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-03 10:09:34 följande:
    Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.

Jag valde märken jag köper. Skylla sig själv? Även de billigare märkena har förstås gått upp lika mycket i pris som de dyrare så det hjälper ju inte den som  har det skralt i kassan redan innan.

Det var du som ifrågasatte de pris-exempel jag gav. Jag visade dig vad det kostar i den butik du själv hänvisade till. Och irländsk köttfärs? Varsågod. 100 kronor kilot på Willys istället för 110 för svensk. Det gör ju ungefär ingen som helst skillnad för poängen jag gjorde i mitt inlägg.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-04 21:29:15 följande:
    Willys har jätteofta erbjudande på köttfärs, skulle aldrig köpa för över 100 kr/kg. Smör/Bregott eller likvärdigt/ost/kaffe.ägg mm är det också jätteofta erbjudande på. Det handlar om att kunna planera och köpa när det är erbjudande. Willys har dessutom väldigt mycket kort datum-varor, superbra att lägga i frysen eller planera middag efter. 
    Ja, det kan man titta efter. Extrapriser alltså, men även de bli ju dyrare än vad de var förr.

Det var en signatur som inte trodde att matpriserna hade ökat, därav exemplen. 
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-04 23:42:26 följande:
    Vissa saker har gått upp, andra inte. Planerar man sina inköp gör det inte jättestor skillnad. Dina exempel var otroligt dyra. Det finns mängder av kaffe billigare än 70 kr tex. man får ju handla lite smart och prismedvetet
    Vilket har exakt noll betydelse för poängen och för den som levde på marginalen redan innan. Även ful-kaffe har gått upp i pris med en 10-15-20 kronor paketet.

Det handlar inte om du kan hitta extrapriser utan om huruvida maten ökat i pris eller inte-
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-05 13:01:49 följande:
    Poängen är att man kan ha samma matkonto som innan med planering. Jag lever själv på existensminimum och handlar man smart och lagar från grunden och efter säsong är det inga problem att hålla samma matbudget. 
    TS frågar om de utan marginaler. TS köper redan det billigaste. TS frågar hur det fungerar för andra när priserna skjuter i höjden.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Planering) skrev 2022-09-05 17:11:57 följande:
    Missade du att jag skrev att jag levde på existensminimum? vi är två vuxna och två tonåringar. så stor skillnad gör inte höjningarna om man planerar och lagar från grunden 
    Nä, men jag ifrågasätter ditt påstående om att man idag "med lite planering" kan ha samma matkostnad som tidigare. 

I inlägget efter ditt skriver någon som också verkar leva på marginalen, eller på fel sida av den till och med, om hur matkassen blivit dubbelt så dyr.
    Blå och gul
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!