Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Matpriserna och låg inkomst!

Jag märker knappt av någon skillnad. Det enda som jag behöver kolla priserna på är grönsaker, allt annat verkar ligga på ungefär samma nivåer som alltid.

• Anonym (Hmm)

Och frukt! Där måste man också ha koll på priserna.

• Anonym (Hmm)
    Flash Gordon skrev 2022-09-02 17:23:35 följande:
    #bregott trendar på Twitter när ett paket numer kostar 65-70 spänn.

Köttfärsen för 120 per kilo. Köttfärssås blir en ren lyxvara. 

Kaffet 70 kronor paketet.

Npg märks det att matpriserna ökat.

Bara en sådan sak som att nu är det kö till disken med nedsatta varor på grund av kort datum.

Folk har det inte särskilt kul nu.
    I call bullshit. För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Aniiee skrev 2022-09-02 17:25:35 följande:
    Tur för dig. Här har priserna gått upp och upp och upp. Jag lever ju inte på existensminimum men nog tusan märker jag av prisuppgången. På många saker är det kanske bara några kronor men som de säger. Många bäckar små... Om tio varor har gått upp 4 kronor var då är det 40 kr på en handling. Köper du de sakerna 10 gånger i månaden är det 400. 
    Många bäckar små blir det, men det är inte så att jag måste vända på slantarna för det. Jag märker som sagt inte mycket av förändringarna.
  • Anonym (Hmm)
    Aniiee skrev 2022-09-02 17:39:04 följande:
    Igen, tur för dig, men inse att det är du som har tur, resten av befolkningen bullshitar inte för att du har tur. 
    Tur....? Jag går inte och handlar på någon obskyr liten butik som har kommit över billiga pallar mat utan helt normala butiker som små lokala Ica och Willys. Det är inte tur anser jag.
  • Anonym (Hmm)
    Aniiee skrev 2022-09-02 17:54:52 följande:
    Det gör alla andra också. Det handlar inte om några små obskyra lyxbutiker som har överpriser för rika. Du har tur, eller så ljuger du. Det är de alternativen som finns här. Tror du annat lever du i en bubbla utan verklihetskontakt, och eftersom jag väljer att tro gott om människor vill jag inte tro att du ljuger.

Maten ÄR dyrare, och folk utan marginaler tvingas avstå från sina vanliga val, hela vägen ner till att avstå mål. Matsmart har gjort ett gigantiskt uppsving pga matpriserna, stadsmissionen oxch andra organisationer med matbutiker r personer med små inkomster mångdubblar medlemsantal och går på knäna, likaså matställen i härbergena. Restaurangbranschen både går på knäna och skriker efter att få hjälpa de som har det värre. Har du verkligen missat detta så totalt? 
    Du kan ju kolla Willys själv nästa gång så ser du priserna. Eller så kan du kolla deras onlinebutik. Lite förvånad över att du som annars är vettig sitter och anklagar folk för lögner! Hade inte förväntat mig ett så lågt tilltag från dig faktiskt.

Sry, har inte haft kontakt med Stadsmissionen, bor inte på härbärge eller liknande. Har egen lägenhet faktiskt. Jobbar inte inom restaurangvärlden, känner inga servitriser eller liknande. Vet inget om Matsmarts ekonomiska ställning heller. Så ja, om man själv inte umgås i de kretsarna så är just den informationen rätt obskyr.
  • Anonym (Hmm)
    Kockobello skrev 2022-09-02 17:51:05 följande:
    Det är allmänt känt att matpriserna ökat.
    Nja, det SÄGS att de ökat otroligt mycket men det stämmer inte med vad jag ser i affärerna.
  • Anonym (Hmm)
    Aniiee skrev 2022-09-02 18:46:35 följande:
    Hängt med i nyheterna har du uppenbarligen inte heller.

Men vi säger så. Du har rätt och resten av samhället har fel. 
    Som sagt, kolla priserna online så ser du att jag har rätt. Och då lägger de ändå på någon krona för att det är just online och inte i butik.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-03 08:37:28 följande:
    Då måste du leva i en bubbla.
    Jag har noterat att samtliga saker som vi ser som basvaror. 
    Inga konstigheter. Mjölk, smör etc. 
    De har blivit rejäla prisökningar på mycket basmat.
    Som sagt, titta på priserna och jämför. Jag handlar i normala butiker, mest små Ica-butiker (dvs håller ofta ändå lite högre priser) och någon gång i månaden möjligen till Willys.
  • Anonym (Hmm)
    Flash Gordon skrev 2022-09-03 06:34:52 följande:
    Du får väl ringa vem du vill för min del.
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-02 17:33:20 följande:
     För det första köper jag aldrig Bregott, de har alltid varit dyra. Ett stort paket Lätta kostar ca 30 kr, köttfärs har gått upp men inte så farligt så nu är det ca 75 kr/kg. Kaffe dricker jag inte men kan se online att det kostar strax över femtiolappen. Vad handlar du på för lyxaffärer??
    Du har ju fått svar av många andra men bara för sakens skull då, här har du ditt Willys online. 

Ta sedan priserna i en normal ICA/Coop/CityGross
    FF bull shit. Nu valde du garanterat medvetet dyrare varor från just Willys men kolla på nötfärsen från Irland och vanligt Gevalia så har du andra priser. Som sagt, Bregott köper jag aldrig ändå. Väljer man de dyrare varorna får man skylla sig själv när det på samma hylla står varor som är mycket billigare och ändå av fullgod kvalitet.
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-09-03 10:20:05 följande:
    Det stämmer inte 
    Även den importerade maten har stigit i pris.
    Men fortfarande kan man köpa det de säljer med lockpriser .
    Även Lätta har stigit i pris  (sambon gillar det)
    Sedan är den maten man köper hem som inte äts upp är den dyraste, därför köper jag t ex inte färs i billiga storpack för jag tycker den smakar vidrigt 
    Köper hellre den butiksmalda, även om den är något dyrare.
    Men t.ex den billigaste frysta kycklingen har stigit i pris. 
    Som sagt, väljer man medvetet dyrare varor så blir det så klart också dyrare matkostnader än att köpa mer "basic" :)
Svar på tråden Matpriserna och låg inkomst!