• Anonym (Krossad)

Hur hantera separation?

Mitt ex har nyligen gjort slut och vet inte hur jag ska hantera det. Mitt största problem just nu är att jag inte kan sluta tänka på vad jag själv gjort fel, vad jag kunde gjort annorlunda, osv. Att det skulle vara något fel på mig, och jag känner mig värdelös och rädd. Helt ärligt så tror jag att varken jag eller mitt ex i början av förhållandet var särskilt mogna och att vi heller inte förstod varandra så bra. Alltså, det blev missförstånd och bråk som gjorde ont. Det var oftast jag som ?startade bråken? men det som hände var alltså att jag blev väldigt ledsen över något han gjort eller något sätt han uttryckt sig på som enligt mig var respektlöst/konstigt. Nu när jag ser det i efterhand så skulle jag säga att jag var känslig men han var också väldigt kall och envis med sina ord. Detta blev dock bättre och bättre med tiden vilket gör mig ännu mer förvirrad om varför han gjort slut nu. Jag upplevde det som att vi utvecklades med varandra. Jag är inte lika känslig idag och har lärt mig kontrollera mina känslor bättre. Har reflekterat mycket över mig själv. Men nu kan jag iallafall inte släppa allt som jag gjort fel. Tänker bara på hur saker hade kunnat bli annorlunda och klandrar mig själv. Åtminstone har jag lärt mig mycket av förhållandet. Vet inte hur ska jag förlåta mig själv. Vet inte hur jag ska gå vidare.

• Svar på tråden Hur hantera separation?
  • Anonym (d)

Tråkigt att läsa. Jag var med om samma sak för några månader sen. Var tillsammans länge och plötsligt tog det slut.Jag hade samma känslor som du och  skyllde allt på mig och tänkt igenom 1000 gånger vad jag kunnat gjort annorlunda.
    Något jag fick hjälp med att förstå är att.. ett förhållande kan vara "perfekt" men en partner kan fortfarande göra slut. Av olika skäl vilket jag har jättesvårt att förstå men de finns många såna människor. 

Jag är fortfarande osäker hur jag ska hantera allt som hänt. Nu var inte min relation perfekt så jag försöker tänka på allt det negativa som varit och att det finns skäl att det tog slut och det positiva som har resulterat av att det har hänt. Försöker även blicka framåt och tänkte på en ljusare framtid även om det känns omöjligt de flesta dagarna. 

Lycka till. 

• Jimmy75

Beklagar verkligen det som har hänt. Jag är själv skild sedan 2 år tillbaka på min exhustrus initiativ. Jag kan inte påstå att jag har supermycket likheter med just situationen du beskriver, annat än att jag personligen har svårt att förstå min exfrus sätt att tänka. Saken är ju dock den att det går inte tvinga någon annan att känna på ett visst vis och det går inte heller att logiskt övertyga någon att tycka om en... hur många goda argument man än har. Det gör ont när man själv önskar en annan outcome. Det går inte att komma ifrån. Jag förstår också att det kan vara svårt, men lägg inte skuld och klander på dig själv. Vad jag menar då är att du inte ska värdera ditt beteende. Det är absolut bra ifall du objektivt kan se och förstå situationer där du i framtiden skulle vilja agera annorlunda - det är utvecklande, men att psykiskt straffa dig själv genom att belägga dig med skuld är både omotiverat och ställer till det för dig. Man är två parter i en relation och har båda ett ansvar för hur den relationen tas om hand. Hoppas du hittar ett sätt att komma lite på fötter igen, men acceptera att det kan ta lång tid och att det kan gå i omgångar.

• Jimmy75
    Anonym (d) skrev 2022-08-31 01:30:31 följande:

Tråkigt att läsa. Jag var med om samma sak för några månader sen. Var tillsammans länge och plötsligt tog det slut.Jag hade samma känslor som du och  skyllde allt på mig och tänkt igenom 1000 gånger vad jag kunnat gjort annorlunda.
    Något jag fick hjälp med att förstå är att.. ett förhållande kan vara "perfekt" men en partner kan fortfarande göra slut. Av olika skäl vilket jag har jättesvårt att förstå men de finns många såna människor. 

Jag är fortfarande osäker hur jag ska hantera allt som hänt. Nu var inte min relation perfekt så jag försöker tänka på allt det negativa som varit och att det finns skäl att det tog slut och det positiva som har resulterat av att det har hänt. Försöker även blicka framåt och tänkte på en ljusare framtid även om det känns omöjligt de flesta dagarna. 

Lycka till. 

Svarade visserligen TS men tänker att det jag skrev var lika mycket till er båda.
Svar på tråden Hur hantera separation?