Inlägg från: Evalinda |Visa alla inlägg
  • Evalinda

Otrevligt på barnmorskemottagning

Okej, det här är olika delar.. 5 min är kanske inte så mycket men ringde du och informerade om att du blev sen? Bm kan ha haft ett pressat schema och när patienter kommer sent ökar hennes stress. 

Angående proverna så utgår jag ifrån att när du blev nekad att ta så informerade du bm om det via 1177 eller telefon? Det är ju inga läkare som sitter på provtagningen utan undersköterskor eller sjuksköterskor och de följer de rutiner som finns. Skulle rek att ha två id (alltså körkort och pass, eller id och pass om du inte har körkort) just för att undvika såna här situationer, vid en graviditet är det ju många kontroller, ul, etc som man behöver kunna legitimera sig för. 

Jag tycker absolut du kan prata med din ord bm om glukosbelastning och hur du kände. Där jag bor fick alla göra en och jag hade ärftlighet så två per graviditet. Gott smakar inte lösningen men det är ju fint att se att allt är som det ska, jag valde att se det så.. 

BMI är ju ett trubbigt redskap tyvärr. Du nämner ju bara vikten men hur lång är du?

• Evalinda
    BadAnarchist skrev 2022-08-30 12:31:47 följande:

är 168 lång, men det är fortfarande helt irrelevant och förstår inte besattheten av folket i kommentarsfältet att ?räkna ut? mitt BMI. Jag har förklarat i inlägget varför mitt BMI är högt och att det inte beror på fetma. Har en hel del muskler och lågt kropps fett i förhållande till det. Så mitt BMI blir därför ett felaktigt mått och blir irrelevant, i frågan om jag är hälsosam. Man kan inte gå till någon som har masa muskler och kalla dem ohälsosamma eller säga att dem lider av fetma för att deras BMI var högt. Det är procenten fett som  på kroppen i mitt fall som spelar roll inte vikten i sig. Skulle ju vara bizzart att gå till en body builder och säga att dem lider av fetma pga högt BMI. Är man soff potatis däremot och har högt BMI pga det så kan man dra slutsatsen att personen troligtvis lider av tex fetma.

Du läste väl att jag skrev att det är ett trubbigt redskap? Jag tränar själv dagligen så du behöver inte dra allt det där. Det var dessutom BM som gjorde sin bedömning, inte vi. Ring till dem så du får framföra dina känslor och fråga henne istället.
Svar på tråden Otrevligt på barnmorskemottagning