Inlägg från: whitelight |Visa alla inlägg
  • whitelight

Vi som har BF i maj 2023

Cel5ius skrev 2022-09-13 23:31:30 följande:
    Jaa verkligen :)
    Jo men är bortrest så kan inte komma dit förrän 28de och det är nog då de bokar in tiderna för hon sa inget om det i telefon och ser inget.. 
    Oj ja det var sent :( befarar också att vi får sent så därför känns privat ultraljud i v9 skönt att ha. Inte bestämt oss om Nipt ännu
    Ah okej :) Verkar vara så olika i olika regioner. Har läst här på familjeliv att vissa får komma in på inskrivning redan veckan efter de ringt in, men i min region verkar det vara bestämt att man inte har inskrivning förrän V10-11 oavsett när man ringer in.

Och såklart har jag inskrivning V11+0, i det senaste laget. Känns så konstigt, i V12 vill man ju veta att allt står rätt till och att det faktiskt finns ett levande foster. Det är ju i V12 många går ut med att de är gravida. Undrar om det är en babyboom just nu?
  • whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-16 06:32:14 följande:

Är det nån av er som unviker stora folksamlingar nu när ni är gravida med risk att bli smittad? 

Det är väldigt många runt mig som är sjuka, och jag göömmer coronan titt som tätt. Bör man vara extra försiktig, innebär coronan någon risk för oss nygravida? 😬

Har nog aldrig riktigt gått tillbaka till att vara bland stora folksamlingar. Visst man har varit på stan några enstaka gånger, men absolut inte lika mycket som förr. Jobbar en hel del hemma, dels för att det är bekvämt men också lite ur smittosynpunkt. Det är många på mitt jobb som har småbarn eller som går till jobbet med hosta eller som säger att de är friska när man märker att de inte är sitt vanliga pigga jag. 

Men ja det kan nog vara bra att vara lite mer försiktig som gravid, men till en viss gräns såklart :)
  • whitelight

Hur går det för alla? Är det facebook-gruppen som gäller? Har ett inbokat TUL nästa vecka så efter det kanske jag vågar gå med i en grupp ;)

Gick in i V8 idag och illamåendet började för mig i slutet på förra veckan. Har gått från att ha varit hungrig hela tiden och jättesugen på salt och fett till att inte vara sugen på något. 

Är det någon som har fått Lergigan comp? Hur illa ska man må för att ta det? Jag spyr ju inte men äter kanske hälften så mycket mat som jag brukar och är hungrig ofta.

Ett annat nytt symptom är att jag har "vanlig" mensvärk. Innan hade jag mest stickningar och dragningar vid sidan av livmodern. Men nu känns det verkligen som att man ska ha mens fast inget kommer. När man läser apparna för V8 så står det ju att det är normalt och att livmodern har vuxit fast det inte syns något. Känns ändå skönt att läsa att livmodern vuxit från en citron till en apelsin när det känns som att bebisen växer så långsamt :D

• whitelight
    ElinaElliot skrev 2022-09-26 13:28:04 följande:
    Hej! Jag har inte vågat gå med i någon fb grupp än Men vill gärna gå med om nån vecka. Skulle på vul idag men förkyld så fick skjuta upp det, supertråkig.

Typ samma för mig men en kombo, 7+0 idag, jag blir jätteillamående om jag inte äter samtidigt som jag mår illa av att äta.. sjukt jobbigt. Har också funderat på något läkemedel men känns som jag inte mår tillräckligt dåligt för det, spyr inte heller men klarar heller inte av att jobba ordentlig..

Någon som har tips på vad som kan hjälpa? 
    Åh men då är vi på samma dag, är också i V7+0 idag :) Ja precis, är illamående för att jag får i mig för lite men när jag väl äter så mår jag för illa för att få i mig all mat. Sen 1-2 timmar senare så kurrar magen ordentligt och då vet man att det är dags att få i sig något snabbt.

Har inte heller spytt än men det är som du säger, svårt att jobba ordentligt. Börjar fundera på om man ändå ska sjukanmäla sig ett par dagar och se om det blir bättre. Förmiddagarna är helt okej men det är eftermiddagarna som är värst...

Yoghurt med bärsmak och majskakor med havsalt är min räddning just nu. Yoghurten är bra för den går att sleva i sig snabbt utan att behöva tugga och gör så att blodsockernivån höjs. 
  • whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-09-26 15:09:58 följande:

Det här kanske låter jätteskumt men är det nån fler som tappat känslorna totalt för sin partner?
    Jag är enormt likgiltig känslomässigt till ALLT just nu, är i v7. Men mina känslor för min sambo är som bortblåsta och det är verkligen hemskt! :( 
    Det blev alltid så i samband med min pms tidigare.. är det nån fler som är nollställd?

Tänker att det är helt normalt. Det är mycket hormoner i kroppen och det är inte alltid lätt att fokusera på relationen när man mår dåligt. Läst om flera som blir introverta och drar sig undan sociala situationer i början när man blivit gravid. Det viktigaste är att ni har bra kommunikation mellan er om hur du mår och känner. Och tänka att allt går i perioder och att det kommer att gå över :)
  • whitelight
    Jantann skrev 2022-10-01 10:47:58 följande:
    Det är nog helt normalt! Jag har tappat lusten totalt för min karl 😆 skulle knappt kunna tänka mig att ligga med honom fast det var det bästa jag visste för 4v sen
    Haha nä det är verkligen det sista jag skulle kunna tänka mig att göra just nu 😂
  • whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-01 22:51:03 följande:
    Är det samma för dig? Känner du inte heller nåt för din partner?
    Jantann skrev 2022-10-01 10:47:58 följande:
    Det är nog helt normalt! Jag har tappat lusten totalt för min karl 😆 skulle knappt kunna tänka mig att ligga med honom fast det var det bästa jag visste för 4v sen
    Men vad är det om? 😅 Det stör mig rejält att jag väntar barn med en person jag inte känner nåt för. Det är ju jättekonstigt att allt är bortblåst. 

Känslor har jag fortfarande för min partner. Men sånt går ju upp och ner, speciellt när man varit tillsammans så länge som vi har varit :) Det är bara tråkigt att jag absolut inte skulle kunna tänka mig att ligga med honom just nu. Man blir lite smått orolig över ifall man kommer vara celibat hela graviditeten liksom. 

Innan var jag rädd för att man skulle framkalla missfall även om alla säger att det är säkert. Nu oroar jag mig mest för att jag skulle kräkas om jag ens försökte haha. 

• whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-02 19:53:34 följande:

Haha, ja man vågar ju inte chansa liksom. 

Mina känslor har kommit smått tillbaka men det är fortfarande ganska avtrubbat.. det är så himla märkligt.
    Hur känner du inför graviditeten? Jag är så avtrubbad gällande allt! 

Jag är såklart glad för graviditeten. Tycker att magen har växt pyttelite så det gör en mer motiverad. Men mår så illa om dagarna att det mesta jag tänker på är när jag borde äta och vad jag kan äta. Så det blir ju ett annat fokus. Jag tänker att i V12 så kanske man har en lite större mage och mår förhoppningsvis bättre och kan börja njuta och se fram emot det hela :)
  • whitelight
    ElinaElliot skrev 2022-10-03 15:50:57 följande:

Vul idag pga tidigare misstänkt x. Allt såg bra ut, mätte  7+6. Läkaren frågade om han fick göra ett 3d ultraljud också, typ för att öva då de sällan gör det. Fick tyvärr inga bilder dock :?(

Hade inskrivning i förra veckan och de tog blodprov som jag nu såg hade kommit upp på 1177, mitt ferritinvärde är visst över referensvärdet.. försökte googla men hittar inte direkt något om det. vid båda mina kontakter med mvc så har de sagt att jag bör köpa järntabletter(niferex) men jag har väntat lite då jag inte vill må sämre i magen än jag redan gör (svullen, illamående). Men antar jag inte kommer behöva äta det då? Någon som vet?

Åh vad bra att allt såg bra ut :) Och kul med 3D-ultraljud! Men fick du inga bilder alls eller bara inga 3D-bilder? 

Har inga erfarenheter av järnvärden, har ett tag kvar innan all mina prover, men låter som att du inte behöver ta tillskott just nu. Men skadar inte att du tar järntillskott i form av det som finns i Multivitami-tabletter. 

• whitelight

Var på VUL idag och fick se ett hjärta picka och den var precis så stor som vi hade förväntat oss, så det var skönt att se :) 

Nästa steg för oss är att boka in NIPT på något sätt. Det är ju två veckor kvar innan man kan göra NIPT, men känns som en djungel att hitta ett bra ställe. Går man till en gynekologisk mottagning som har NIPT så får man ju göra ett ultraljud i samband med blodprovet men en sån finns inte i min stad. Däremot kan man lämna blodprov på ett ställe. Lutar åt att det blir något sånt eftersom jag ändå kommer få göra ett ultraljud gratis i samband med KUB. Men man vill ju välja ett seriöst ställe som har så kort svarstid som möjligt :)

Hur går era tankar? (Och man behöver såklart inte göra NIPT om man inte känner för det :) ) 

• whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-04 12:44:11 följande:

Är det nån mer som känner ångest över babyshower?
    Så fort nån är gravid så är det också en jättebabyshower.
    Mina nära vänner är rätt utspridda och jag vet att jag inte kommer få någon sån, och det gör mig på ett sätt ledsen.. För att jag blir matad med andras stora tjejgäng som jag själv inte har..

Ja babyshower ger mig ångest också, har inget stort tjejgäng som kan ordna något sånt för mig. Sen har jag lite svårt för hela den här amerikanska grejen med gender reveal och blått eller rosa tema beroende på vilket kön det blir osv. Och det här med att överraskas i sitt egna hem efter att man som höggravid varit iväg en sväng, hur orkar man? Vem har städat hemmet innan haha?

Jag blir glad så länge närmsta vännerna och familjen är glada och stöttande :)
  • whitelight
    ElinaElliot skrev 2022-10-04 16:07:43 följande:

Fick ingen bild alls tyvärr :/ pappan blev rätt besviken att han inte fick se, han har nog till och med svårare än mig att förstå att det är sant och att det finns en lite där inne. 

Jo det ingår nog faktiskt i den gravidtablett jag äter, kanske därför det var så bra värde.

Vi ska absolut göra nipt. BM sa att jag skulle ringa för att boka tid så snart jag fått KUB ultraljudstiden, så skulle de boka in en tid för nipt dagen efter :) Hoppas på att få en tid så tidigt som möjligt

Jaha vad tråkigt :( Hade han inte möjligheten att vara med på ultraljudet? 

Oj vad smidigt att du kan boka in en NIPT dagen efter. Vi har gratis NIPT men då måste man ha fått ett dåligt resultat på KUB först. 
  • whitelight
    Cel5ius skrev 2022-10-05 18:02:50 följande:
    Haha håller med. Själv har jag inte ens fyllt i klart "mitt första år" boken till mitt äldsta barn. Hon är 7 Drömmer men har saker nedskrivet lite här och var...ska sammanställa det vilken dag som helst... 
    Samma med framkalla foton det har jag inte heller gjort och nu ska man få en till att fota haha 
    Mvh dålig mamma Oskyldig
    Haha känner igen lite det där men med min mamma. Jag är äldst och har ett fint fotoalbum med texter och gulliga klistermärken, min ena syster har ingen bok alls och min andra syster har också en såndär "mitt första år" som bara är påbörjad. Så jag har stor förståelse för att livet kommer emellan :) 

Många (i min omgivning) skaffar en systemkamera när de får barn, men det blir ändå mest suddiga mobilbilder som tas ändå haha.
  • whitelight
    Anonym (Lilian) skrev 2022-10-05 21:49:24 följande:

Nämen jag oooorkar inte.
    Det finns knappt en enda bild på mig och min sambo, finns knappt en enda bild på mig själv ens senaste åren. Postar extremt sällan på sociala medier och orkar bara inte med sånt där. Jag tror att jag är så extremt mätt på foton och lägga ut och synas. 

Min svärmor sa förra veckan att om jag eller min sambo inte postat nånting öht på 2-3 veckor så hör hon av sig och frågar om allt är bra, vilket hon gör, för då tror hon att vi gjort slut. 

Alltså vad är det för tanke?! Det är ju sjukt. Som att man lever via sociala medier. 

Nä vi fotar aldrig oss själva heller och gör vi det (typ 1-2 gånger om året) så är det bara för personliga minnen, inte för att det ska hamna i ett flöde. 

Haha men är det inte lite typiskt den generationen? Från att ha varit de som klagat när man var yngre på att man bara hängde på facebook till att de är de som är värst på facebook. Tror min svärmor lägger upp minst ett inlägg om dagen :D Hon hade säkert varit oroliga om vi slutat lägga upp bilder på oss med om vi någonsin hade varit såna. Men vi har alltid varit dåliga på att lägga upp saker och tar tid innan vi svarar på messenger och liknande. 

Men en tanke som slagit mig, speciellt när det är första barnet, är om man ska lägga upp något på sociala medier att man väntar barn. Tycker själv att det är kul att se när andra gamla vänner gör det, som kanske inte heller brukar lägga upp så ofta annars. Men blir en sån press på hur det inlägget ska se ut när man inte lagt upp något alls på ett par år...
  • whitelight
    ElinaElliot skrev 2022-10-06 10:45:37 följande:
    whitelight skrev 2022-10-05 14:40:55 följande:
    Jaha vad tråkigt :( Hade han inte möjligheten att vara med på ultraljudet? 

Oj vad smidigt att du kan boka in en NIPT dagen efter. Vi har gratis NIPT men då måste man ha fått ett dåligt resultat på KUB först. 

De ville tyvärr att man kommer ensam. Men ska kolla om han kan vara med på kub ultraljudet iallafall :)

Det är samma för oss ang Nipt, vi får betala själva om vi inte fått hög sannolikhet på kub, men vi kommer göra det oavsett då kub känns så osäkert. De gör nipt på den mvc jag går på så det blir smidigt. 

Har ni som valt kub fått någon tid än? Mvc skickade remiss förra veckan men jag har inte hört något än
    Jaha är det fortfarande ställen som inte vill att man tar med sig sin partner? På grund av corona alltså? 

Ah okej, vi får nog inte ens NIPT om vi hade betalat där jag kommer gå. Hade ju känts tryckt att ta det på sitt vanliga ställe. Men har inte kunnat prata med min BM om det än eftersom vi verkar ha den senaste inskrivningen i hela Sverige haha. Sjukt frustrerande när alla gravid-appar skriver "i den här veckan har du säkert redan varit på inskrivning, om inte är det dags att boka in!". 

KUB fick jag inbokat typ samma dag som jag ringde, kommer vara i v 13+3 och det är i andra veckan på november. 
  • whitelight

Hej! Hur går det för alla?

Har en grej som jag undrar lite över. Jag var på inskrivning idag i V11+0 alltså V12, men när jag kollade i journalen stod det att inskrivningen skedde i vecka 10. Är det inte från barnmorskorna som man säger formatet V11+0?

Enligt BM som bara räknar från mens (vilket blir fel då jag vet exakt när ÄL var) så skulle jag vara i V10+5, är det så de menar med att jag är i vecka 10?

• whitelight
    Prelin skrev 2022-10-25 08:46:28 följande:

Jag börjar äntligen må bättre, så himla skönt :) Hur går det själv?

Ja de går nog efter BM, i alla fall fram till ultraljud då de kan mäta fostret. De räknar också bara hela veckor, så de säger inte vecka 11 förens du är i vecka 11+0.
    Man blir lite förvirrad när dom säger en vecka och alla appar säger en annan vecka... Obestämd

Härligt :) Det är lite bättre nu, känner mig inte lika bakis som jag kände mig för kanske 1-2 veckor sen. Men tycker det är väldigt jobbigt med maten fortfarande, blir jättelätt äcklad av det jag inte är sugen på och så måste jag äta typ hela tiden. Blir ett ständigt projekt att behöva planera in maten. Och så har jag reflux som gör att jag känner att maten kommer upp i halsen efter jag har ätit vilket gör att jag får kväljningar. 

Bröt ihop lite igår när jag kände att det är så mycket krav på en som gravid. Inte nog med att man inte dricker alkohol, kaffe och inte äter "förbjuden mat". Så måste man ta stora multivitamintabletter varje dag, järntabletter varannan, äta fisk 2-3 gånger i veckan och promenera 1 timme om dagen. Kanske inte låter jättemycket men det kändes så överväldigande när jag verkligen kämpar med varje måltid och kämpar för att orka en hel arbetsdag och sen vill jag bara vila på soffan.

Min plan är ju att kanske börja träna försiktigt efter V12 då man "ska" må bättre men samtidigt vill jag lyssna på kroppen vad den vill. Det är först nu den senaste veckan som jag orkat ta tag i lite mer städning hemma och orkat fylla i diskmaskinen utan att få kväljningar. 

Ja det var väldigt förvirrande när jag såg vecka 10, skiljer sig ju 2 veckor i hur man säger det. Vi har ju varit på tidigt ultraljud privat och mätt bebisen och då stämde det exakt med den dagen jag hade beräknat. Blir lite irriterande när BM frågar om senaste mens och hur lång menscykeln brukar vara när det inte spelar någon roll eftersom jag vet exakt vilken dag ägget släppte :D

(blev ett väldigt långt meddelanden insåg jag nu haha) 
  • whitelight
    Prelin skrev 2022-10-25 12:42:10 följande:

Men oj, jag känner ingen sådan press alls fast jag absolut kan göra bättre ifrån mig. Har också planer på att börja röra på mig mer nu när jag mår bättre. Dricker ingen alkohol såklart, men lite kaffe eller te kan man ju dricka. Glad

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Jag tror det är viktigt att lyssna på kroppen. Jag sjukskrev mig till och med några dagar när jag mådde som sämst och låg bara i sängen, åt kakor och sov hela dagarna typ.. haha

Blev du ordinerad järntabletter eller tar du ändå? 

Du kanske blir framåtflyttad igen då när nästa ultraljud görs. Men ja det är sjukt frustrerande att de säger att man gått kortare än vad man tror/vet att man har. 
    Jag blev bakåtflyttad 12 dagar på mitt VUL.... Det är ju en evighet nu när man bara räknar ner dagarna till vecka 12... 

Nä asså jag försöker verkligen intala mig att jag gör så gott jag kan, för det gör jag verkligen. Men det kändes bara så orättvist på något sätt efter inskrivningen att det man gjort hittills inte varit nog. Man kan ju såklart alltid pressa sig men tycker också det är viktigt att lyssna på kroppen.

Jag slutade med kaffet när jag mådde som värst, sjukanmälde mig också i några dagar då, och har inte känt något behov av att börja igen nu när jag har vant mig att vara utan. Testade att dricka en halv kopp kaffe på jobbet för att vara trevlig och kände mig typ full efteråt haha. Men te kan jag dricka ibland även om jag känner mig mindre sugen på det också. 

Blev ordinerad, hade bra värden men enligt nya rekommendationer så skulle jag ta det ändå eftersom värdet kommer sjunka under graviditeten. 

Ja jag hoppas det, man vill ju hellre ha kommit längre än vad de säger liksom. Oj ja det är en hel del! Dagarna går så sjukt långsamt när man hela tiden räknar ner till nästa vecka :)
  • whitelight
    Torgnysgata skrev 2023-01-22 09:43:13 följande:

Välkommen Humlesurr, grattis, så kul :)
    Vad skönt att få må bra! Jag väntar mitt första och har också mått otroligt bra, egentligen genom hela tiden. Även om magen börjar synas en hel del så känner jag mig väldigt smidig och smärt och kan fortsätta hålla igång träningen.

Nu har vi fullt upp med att välja rätt vagn.. hur tänker ni andra?
    Vi bor långt upp i norr med en hel del snö, men ändå i stadsmiljö. Jag är osäker på om jag behöver fasta framhjul med risk för att köra sönder låsningen. Vad jag kan googla mig till så är det bara Cyber Priam som har utbytbara framhjul till fasta? Annars är vi inne på en Joolz Geo3.

Skönt med en lätt graviditet :) Jag blev så trött och utslagen under illamående-månaderna så har inte kommit igång med någon träning fast jag hade en förhoppning att bli en sån där fitness-mamma under andra trimestern :D 

Vi valde en Britax Smile 3 som de hade på utförsäljning för ett bra pris nu när 4an kommit ut. Vi bor söderut i villaområde så vi kommer gå lite skog också men inte tillräckligt för att skaffa en rejäl terräng-vagn. Vi fokuserade mest på vikten och att kunna fälla ihop vagnen smidigt i bilen, samt att den passar bra ihop med babyskyddet.

De flesta framhjul på vagnar går ju att låsa, eller menar du att de ska vara lika stora som bakhjulen? Emmaljunga verkar ju ha ett Quad kit som tål mer terräng. 
Svar på tråden Vi som har BF i maj 2023