Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler

Igår kunde vi läsa i tidningen att Liberalernas partiledare Johan Pehrson gick ut i media och förklarade att Sverigedemokraterna, ett parti med rötterna i nazism, kan lita på Liberalerna. Idag kan vi läsa att Kristdemokraterna vill hindra Liberalerna från att sitta i en M och KD regering men hon öppnar upp för att Sverigedemokraterna kan få göra detta.

Finns det någon äkta liberal kvar som avser att rösta på Liberalerna och som kan förklara hur det är möjligt med tanke på Johan Pehrsons garantier till Sverigedemokraterna och Ebba Busch uttalanden om att Liberalerna inte ska få sitta i regeringen?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/busch-bussbr%C3%A5ket-visar-att-l-inte-h%C3%B6r-hemma-i-regering-1.79660397

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler
  • KillBill
    Skogshuggaren skrev 2022-08-28 16:23:59 följande:

Liberalernas ledning har gjort bedömningen att man får mer liberal politik med högerblocket än med vänsterblocket. Jag litar på deras bedömning. Ju fler som röstar L desto mer inflytande kan de få över högerpolitiken.

Enligt senaste Novus som publicerades i förmiddags landar L på 4,5 % och SD på 21,1%. SD är alltså 4,7 gånger större än L. Dessutom har M och KD utvecklats i en konservativ riktning där liberala världen får stå tillbaka.  Liberalernas möjlighet att påverka politiken i en liberal riktning måste betraktas som mycket små.
  • KillBill
    vissli skrev 2022-08-28 16:39:33 följande:
    Fast vad ska en liberal då rösta på, enligt dig? Borde miljöpartister också ge upp att rösta på Miljöpartiet pga svikande väljarsiffror? 
    Liberalerna stödjer en koalition där SD är på väg att bli största parti. SD har utnämnt liberalismen till sin huvudfiende och är kända för sin populistiska, främlingsfientliga och nationalistiska politik d.v.s. SD är i mångt och mycket Liberalernas motpol i politiken.   Dessutom säger nu Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch att Liberalerna inte är välkomna i en M och KD regering.  För mig övergår det allt förstånd att det finns liberaler som röstar på Liberalerna om de går till val på att stödja en regeringskoalition där Liberalerna inte är välkomna och där det största partiet har utsett liberalismen till huvudfiende. 

När det gäller miljöpartiet så ingår de i en koalition där de är välkomna och där samarbetspartierna respekterar Miljöpartiets politik så det var en dålig jämförelse.

Nedan ser du en valaffisch från 2018. Det är inte SD som förändrats, det är liberalerna och därför är det logiskt att rösta på Centerpartiet som idag är ett mycket mer liberalt parti än vad L är. 

• KillBill
    vissli skrev 2022-08-28 17:12:19 följande:
    Jag tror ju att C kommer släppa rätt mkt åt V, men det vet jag ju inte. Alla dessa röda linjer verkar så raderbara när det passar.

Jag är i grund och botten en väldig liberal mittenväljare med något mer lutning åt det borgeliga hållet men långt ifrån så pass som det blivit nu i det blocket. Jag tror på att staten ska finnas, att det ska finnas ett skyddsnät när det skiter sig för en, och att en del saker blir bättre om de är centralt styrda. Däremot tror jag på det fria valet, att människor själv ska kunna få bestämma rätt mycket eftersom vi alla är så olika och att företagande och företag och kreativitet är jätteviktig för att driva vetenskapen och tekniken framåt snabbare. Miljön ser jag som viktig, men avskyr signalpolitik. 

Så att rösta rött är inte min grundinställning, men jag känner mig inte heller hemma på andra sidan längre.

Jag kanske borde flytta...
    Om det är någon liberal politiker som har stått stadigt de senaste åren så är det Annie Lööf. Hon har varken ändrat sin syn på SD eller Vänsterpartiet. 
  • KillBill
    vissli skrev 2022-08-28 21:40:50 följande:
    För mig som lite blåare liberal är ju en S/MP -regering med stöd av V och C också VÄLDIGT röd, förstår du det?

Det är alltså inte ett regeringsunderlag som jag ser som lockande alls i sig. Sen att SD finns är inte heller lockande öht.

Så för mig finns ett alternativ som är ideologiskt tokfel pch som jag ser som fel väg och som kan ta fel beslut och sätta regler som kan påverka i fel riktning länge - och ett annat alternativ som har ett parti jag ser som moraliskt förkastligt I sin människosyn.
    Du har facit. du vet vad C och L lyckades få igenom i januariöverenskommelsen. Ingen kan påstå annat än att C och L var mycket framgångsrika i den överenskommelsen. Hade inte Moderaterna lierat sig med Vänsterpartiet så hade resultatet varit ännu mer framgångsrikt för C och L.
  • KillBill
    vissli skrev 2022-08-28 22:02:30 följande:
    Och nu? C kvar, starkare V. S som inte kommer göra om samma sak.

Varför förringar du att man kan uppleva båda sidor som usla? 
    För en liberal är förstås inget av alternativen optimala men till skillnad mot en M/KD regering där SD styr i bakgrunden och där Liberalerna inte är välkomna att utgöra en del av regeringen så bjöd Magdalena Anderssson, i partiledarutfrågningen,  in både C och L till att utgöra en del av en framtida regering. Jag vet inte om vi kommer få se ett stärkt Vänsterparti. I flera opinionsundersökningar ligger V under resultatet från förra valet.
  • KillBill

Det är inte lätt att vara liberal på Ulf Kristerssons sida av politiken..

• KillBill
    KillBill skrev 2022-08-29 20:34:35 följande:

Det är inte lätt att vara liberal på Ulf Kristerssons sida av politiken..

Fler exempel..

www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4ereg/sd-topparnas-krav-efter-opinionslyftet

Partisekreterare Richard Jomshof:
    "- Vi kommer kräva inflytande i förhållande till valresultatet. Blir vi största oppositionsparti ? då är situationen klart en helt annan, säger han"
    - - -
    "- En ny riktning på politiken är det viktigaste. Sedan kommer vi också lägga upp diskussioner om utskottspresidierna, talman och ministerposter på bordet"
  • KillBill

Det här är berättigade frågor från Anders Ygeman.Hur kommer Liberalerna ställa sig till krav från SD att få leda försvarsutskottet? Hur kommer Liberalerna ställa sig till krav från SD om att Talmannen ska vara Sverigedemokrat?

SDs vice partiledare Henrik Vinge uttalade sig i går om det faktum att SD är större än moderaterna i flera av varandra oberoende partisympatiundersökningar.  Henrik Vinge sa att "En ny riktning på politiken är det viktigaste. Sedan kommer vi också lägga upp diskussioner om utskottspresidierna, talman och ministerposter på bordet".

De två senaste mandatperioderna har SDs representanter i försvarsutskottet visat sig ha band till Vladimir Putin (Mikael Jansson och Roger Richthoff) och om SD ska leda försvarsutskottet vid en högernationalistisk valseger så är detta är en fråga som förtjänar ett svar innan valdagen. 

Källor:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4ereg/sd-topparnas-krav-efter-opinionslyftet
    www.dn.se/ledare/att-sds-man-i-forsvarsutskottet-spred-putins-propaganda-ar-ingen-slump/
    www.dn.se/nyheter/politik/ledamot-i-forsvarsutskottet-pa-konferens-i-ryssland/

• KillBill
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 22:40:24 följande:

Alla Liberaler jag känner kommer rösta på Centerpartiet eller Socialdemokraterna. 

Jag har samma erfarenhet. Frågan är om inte de som nu säger sig rösta på L egentligen är moderater som stödröstar på L? Det skulle förklara Moderaternas katastrofsiffror i opinionen. Moderaterna har idag inte mer stöd än vad partiet  hade med Bo Lundgren som partiledare..
Svar på tråden Att rösta på Liberalerna har blivit ett omöjligt val för liberaler