Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Tips på present vid dop

Jag tänker att dop-present med fördel kan vara något som påminner om dopet, såsom ett halsband med ett kors på, eller nån annan kristen symbol.
    Nån grej med stjärntecken känns faktiskt off, eftersom det ju är en annan livsåskådning. Lite som att komma med torkat kött till veganfesten.

Ang. dop på en 4-åring, så tänker jag att det är jävligt märkligt att folk som knappt tror är så besatta av att döpa tidigt. Själv tror jag inte på arvsynd, utan tycker gott det kan vänta.

• Lönnsirap
    Nattviol skrev 2022-09-01 21:45:28 följande:
    Förstår din tanke, (det var jag som skrev om stjärntecken). Dock tänkte jag att det skulle vara något som barnet kan ha glädje av länge. En id-bricka kan också funka som förslag eller initialen i förnamnet. Det är svårt med "neutrala" hängen till killar i den åldern som går att ha längre upp i åldrarna. 

Ett kors känner jag mer blir till en ev konfirmation när barnet i så fall själv bestämmer sig för den kristna tron. Dopet är ju föräldrarnas val ändå. 
    Grejen är att en 4 åring inte längre är en bebis, utan faktiskt ett barn med minne. Beroende på situation kan det definitivt vara roligt med ett smycke redan då, eller en ram, eller en sak att använda. Man behöver inte mängder av kors och "kristna prylar" men som minne av ett dop kan det definitivt vara passande. 
Svar på tråden Tips på present vid dop