Inlägg från: Anonym (Reality check) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Reality check)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Anonym (Hur gör man?) skrev 2022-08-28 07:22:09 följande:
    Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

Det kommer fungera exakt likadant. Om du vill att barnet ska hålla på med en dyr hobby får du stå för kostnaderna. Känns tyvärr lite oklokt av dig att sätta in barnet på något sådant när du redan som gift inte har råd med det. Mitt tips är att avsluta redan nu, ju förr desto bättre.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-28 12:13:48 följande:

Många som pratar om att TS har sig själv att skylla som gått med på uppdelad ekonomi. 

Men vadå gått med på? Vad har hon haft för val? Man är inte tvungen att ha gemensam ekonomi, det är fritt fram för TS make att behålla sina pengar för sig själv och kräva att de delar på räkningarna. Det enda man som gifta har skyldighet att göra är att se till att den andre har mat och husrum.

Det är en annan sak att ha delad eller gemensam ekonomi, men TS har faktiskt sig själv att skylla som låter barnet fortsätta med en dyr hobby när hon vet att hon inte får en krona för det från maken. När frågan om betalning kom upp borde hon ha gjort någon form av överslagsberäkning om hon själv har råd att stå för det varje månad eller inte, och utifrån det beslutat om barnet kunde fortsätta eller inte, eller i vilket fall när hon upptäckte att hon inte kommer att kunna fortsätta betala. Hon verkar inte ha råd med just den här hobbyn och hur hjärtskärande det än är för barnet så måste man i så fall avsluta.
  • Anonym (Reality check)
    fornminne skrev 2022-08-28 14:16:38 följande:

Gällande eget ansvar vs strukturer. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Man har alltid ansvar för sitt liv och sina val. Man kan inte skylla på "strukturer" eller samhället.

Däremot går det inte att säga att TS får "skylla sig sig själv som hamnade i denna situationen", eftersom vi inte vet hur hon har hamnat där.

Det tycker jag visst man kan säga. Ts lät ju barnet fortsätta med hobbyn trots att maken sa nej och nu står hon där med dålig ekonomi. Okunskap om framtida kostnader eller inte så är det ts som tagit beslutet. Enda vettiga nu är att avsluta hobbyn eftersom hon inte har råd att fortsätta betala, och inte kommer att ha råd om hon skiljer sig heller.
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?