• Ess

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Anonym (Stina) skrev 2022-08-28 09:15:06 följande:

Jag tycker det är en lika intressant fråga varför man på 2000-talet skuldbelägger kvinnan som blir illa behandlad av sin man. Varför är det någon slags normalitet att män utnyttjar och är taskiga mot sina fruar och att kvinnor hela tiden ska vara beredda på detta? TS har väl gått in i ett förhållande som hon förväntade sig skulle vara på lika villkor och har sedan blivit gravt ekonomiskt utnyttjad av sin man. TS har försökt hjälpa sitt barn att må bättre med hjälp av en hobby och har valt att se bortom sina egna behov medan mannen inte gjort detta. 

För att kvinnors självkänsla ska stärkas måste det här föraktet mot kvinnor försvinna, öppnar man upp om en jobbig situation ska man inte behöva höra att man förstör för andra kvinnor. Lägg ansvaret där det hör hemma. Det är trots allt 2022. 

Jag anser inte att hon blivit gravt utnyttjad. De har separat ekonomi, vilket är det mest rättvisa som finns. Ts har själv tagit på sig att betala barnets dyra hobby, vill man dela en kostnad så måste den andra föräldern va med på tåget.
  • Ess
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-28 09:30:19 följande:
    Tja, jag skulle inte kunna tänka mig att ha dubbelt i lön som min man och samtidigt låta honom stå för fler kostnader. Så behandlar man inte någon man bryr sig om anser jag. 
    Frågan är huruvida de diskuterat det innan, eller ts bara anmält till hobbyn för att hon tyckte barnet skulle gå.
    Man kan inte bara anmäla och förvänta sig att partnern ska betala, speciellt inte när man har separat ekonomi.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 11:15:34 följande:
    Ska barnet ha en hobby som intresserar sin pappa tycker du?  Är det inte barnets intresse som styr hobbyn? 
    Man ska naturligtvis betala lika mycket för sina barn oavsett om man är gifta eller ej. Varje förälder har en försörjingsplikt för sitt barn. 
    Jag vet att folk vägrar allt möjligt för sina barn ändå men grunden är ändå att man ger lika mycket. 
    Jag sitter själv i en situation där barnet får 0 från pappan, inte ens läkarbesök betalar han. 
    Läkarbesök är gratis för barn, så varför ska han bidra till det?
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 16:47:17 följande:
    Han är 19 men går i gymnasiet. Varför skulle jag be om pengar för en räkning som inte finns? 
    Ok, 19 och myndig mao. I vår region har "barn" fria besök upp till 20.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2022-08-28 17:03:28 följande:
    Jag trodde också det var till 20. Jag ska nog kolla upp det där men det vore konstigt om de missat nåt. 
    Ja kolla upp det. I vår region är det 20 år som gäller.
  • Ess
    Anonym (Som vanligt) skrev 2022-08-28 18:27:03 följande:

Pappans syfte är att straffa mamman genom att vägra betala för barnets aktivitet. Tyvärr är det ju barnet som får ta smällen när pappa utövar ekonomisk utpressning mot mamman.

Han gör fel OM det är han som valt aktiviteten, eller sagt att han ska betala hälften.
    Men enligt det ts skriver så straffar han ingen, han är ointresserad av aktiviteten och varken har betalt eller kommer att betala något för den. Hur du får det till att han straffar ts får du nog förklara.
  • Ess
    LinaSofia skrev 2022-08-28 20:26:02 följande:
    Jo, det låter som han straffar TS. Han vill att TS inte ska ha råd att lämna honom genom att han trots att han tjänar mer inte hjälper till och om hon lämnar vill han inte börja hjälpa till. 
    Men ts kan inte stanna bara för det. 
    Det är inte han som ska vara intresserad, det är barnet och han ska stötta intresset.
    Han straffar ingen för att han inte tycker hobbyn är något han vill lägga sina pengar på. Ts är fullt kapabel att gå ut och stänga dörren bakom sig, dessutom är inte hennes ungar de enda som får ett rejält förändrat liv vid en skilsmässa eller ett dödsfall. Det är en verklighet för en stor del av befolkninge att deras liv kan komma ändras radikalt.
  • Ess
    Anonym (Fia) skrev 2022-08-28 20:51:10 följande:
    Min son är 7år och vi fick betala för besök på akuten för honom nu nyligen. Region Stockholm
    Det har aldrig hänt oss.
    stora har precis fyllt 18 och behövde inte betala undersökningen på sjukhuset.
  • Ess
    LinaSofia skrev 2022-08-28 21:15:16 följande:
    Hon skriver att hon går på knäna för att få ihop det ekonomiska fast han har dubbelt så mycket pengar som henne. Det låter illavarslande. När man lever ihop ska båda leva på lika villkor.
    Men absolut, jag vet egentligen ingenting. 
    Klarar inte ens ekonomi hobbyn så får barnet sluta, det är den krassa verkligheten.
  • Ess
    LinaSofia skrev 2022-08-28 22:38:24 följande:
    Ja, absolut. Men ts kan inte stanna i relationen för hobbyns skull eller någon annans, annats skull. Hennes liv är värt mer än så. Om barnet måste sluta med sin hobby är det inte hennes fel, det är då för att exet inte vill hjälpa till. Att vara fast i relationen är orimligt. 
    Nä jag tycker inte heller att hon ska stanna i relationen. Men hon måste prata med barnet om vilka konsekvenser separationen drar med sig, så barnet inte är helt oförberedd.
    Ts blivande ex har inget ansvar för att barnet ska kunna fortsätta med hobbyn iom han inte redan nu betalar för den.
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?