Inlägg från: Anonym (Hur gör man?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur gör man?)

Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

• Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

Det är så krasst att jag kommer att välja att stanna om det inte finns någon möjlighet att få honom att hjälpa till med betalningen. Isåfall får separationen läggas på is tills barnet är stort nog att betala hobbyn själv. Min man är definitivt inte inne på någon separation kan jag säga..
  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (,,) skrev 2022-08-28 07:46:03 följande:

Har han inte betalat innan, så varför skulle han vilja börja efter en separation? Du kan inte tvinga honom tyvärr. 

Men det låter riktigt tragiskt att ni lever tillsammans och har så vattentäta skott med ekonomin? Det är ju inte enbart ditt barn- man brukar dela på barns kostnader. 

Mitt tips är parterapi (oavsett om ni ska fortsätta ihop eller inte). Där kan ni få hjälp att prata om bl.a ekonomin, kanske lyssnar han när en utomstående deltar i samtalet?
    Du kan också ringa soc och be om föräldrastöd/stödsamtal. Det heter att man gör en ansökan (inte en anmälan, det är inte samma sak). Då kan man få prata där, dels ensam men även med maken (om soc kan få honom att komma dit). 

Vid en ev separation syns det att du har försökt samarbeta, men inte han (om han inte gjorde det). Värt ett försök. 

Efter separation kan ni vänder er till Familjerätten för liknande samtal.

Parterapi kommer han aldrig någonsin att gå med på. Sånt är "trams" enligt honom.
    Nej det är väl ett önsketänkande att han skulle kunna tänka sig att betala, men jag hoppas väl någonstans att han skulle inse vad det skulle göra med barnet om hobbyn skulle försvinna. Och hoppas att han inte vill se vårt barn gå under.. 
  • Anonym (Hur gör man?)

Ber verkligen om ursäkt men jag har helt enkelt inte hunnit med att skriva här så nu kommer ett långt inlägg..

Jag lägger korten på bordet,det handlar om en dotter och hennes älskade ponny.
    Jag och min man har alltid haft ett orättvist upplägg ekonomiskt enligt mig,enligt honom är det ett rättvist upplägg. Jag köpte det i början, jag var ju ung, kär och godtrogen..
    När barnen kom tyckte jag att vi ändå skulle ha gemensam ekonomi men eftersom han inte kan ta några initiativ så blev det aldrig så.
    Det har tärt på mig länge att han helt saknar handlingskraft.
    Jag har tagit initiativ till allt från frieri till "barnskaffande",att ha sex har han kanske tagit initiativ till 7 gånger under alla våra år Jag slutade ta initiativ för 3 år sen,sen dess har vi inte haft sex..
    Jag har väl helt enkelt bara accepterat detta även om jag blivit bitter innerst inne. Borde ju satt ner foten för längesen men jag är ju en mes..
    Barnen växte och ena dottern ville börja på ridskola,helt ok.
    Jag och maken delade kostnaden. Den andra dottern var då inte alls intresserad och gick på någon kostnadsfri aktivitet.
    Efter flera år vaknade tanken på egen häst och jag räknade på det och det skulle gå ihop ekonomiskt. Jag visste redan då att ponnyns kostnader skulle jag själv stå för. Maken tyckte nämligen att det räckte med ridskolan.
    Så absolut körde jag ju över honom när jag köpte ponnyn till henne trots att han inte skulle behöva betala något eller ens köra till stallet.
     Dottern har haft jobbigt i skolan och ponnyn är verkligen allt för henne. 
    Mitt och makens förhållande är kallt och vi lever bara under samma tak numera. Det ekonomiska och initiativlösheten har som sagt tärt på mig länge och gjort att jag inte kan se oss leva tillsammans längre,någonstans har jag bestämt mig för att detta inte är ett sunt förhållande.
    Min man är snäll och bra med barnen,  skulle aldrig göra något elakt. 
    Lämnar jag så ska jag ju stå helt på egna ben. Kan inte ens förmå mig att tänka på att sälja ponnyn, men det kommer aldrig att gå ihop att ha henne kvar heller.
    Jag älskar mina barn mer än livet själv. Hade det varit så att min man slog mig,var otrogen osv hade valet varit enklare..
    Förlåt för svammel men jag vet inte vad jag ska göra..

• Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (Linn) skrev 2022-08-29 16:48:23 följande:
    Jag tycker att du ska börja gå i terapi TS. För att prata av dig, reda ut vem du är i allt detta och vad du egentligen vill. Vad som faktiskt är viktigt för dig. 

Det låter som att du fogat dig och nöjt dig med smulor under många år och då tappar man lätt bort sig själv. 

Börja även att reda i din ekonomi, vad kan du göra för att stärka den? Ställ dig I bostadsköer och/eller börja se över utbudet av bostäder.
    Jag är ganska säker på att era barn är högst medvetna om hur ni har det och hur du mår.
    Lär döttrarna att man inte ska nöja sig med det lilla utan att alla har rätt till lycka och kärlek. 

Angående hästen är det svårt att råda. Jag förstår att dottern älskar hästen, samtidigt som det är ett väldigt stort åtagande. Kan hon dela hästen med någon? 

Jag tänker på det som skrevs tidigare, kanske behöver inte dottern hästen och att vara i stallet på samma sätt om du skapar ett mer harmoniskt hem? Jag vet inte alls, jag bara funderar. 

Jag tycker bara att det är dags att du satsar på dig själv nu. 
    Jag har funderat på att gå och prata med någon,men känner att det får ligga på is lite till.
    Barnen vet absolut hur vi har det,men så länge de kan minnas har ju mamma och pappa haft det såhär så de vet ju inget annat och tycker nog inte att det är ett dugg konstigt.
    Hatar mig själv för att de fått växa upp i tron om att detta är helt normalt.
    Min man är även mitt första förhållande, så inte jag heller har ju riktigt vetat om det är såhär alla har det. Jag har lite sociala svårigheter själv och har inte många vänners förhållande att relatera till heller.
    Dottern älskar sin ponny. Dottern fyller snart 14 år och det är hästar hon vill ägna sitt yrkesliv åt så som hon känner nu. Så jag tror absolut inte att det är någon form av tillflyktsort,hon har ett genuint intresse.
    Yngsta tjejen har också börjat bli en hästtjej och är snart lika känslomässigt bunden till ponnyn är jag rädd..
    Känner mig som värsta egot och skurken om jag lämnar nu..
    Har jag klarat det så länge så borde jag väl kunna stå ut tills barnen kan jobba lite och hjälpa till att betala ponnyn..
    Samtidigt har jag stått i lägenhetskö i flera år och allt blev så verkligt när det nu dykt upp en liten lägenhet jag skulle kunna få om inte den här jäkla förbannade, underbara ponnyn fanns..
  • Anonym (Hur gör man?)
    Guldnovan skrev 2022-08-29 17:11:16 följande:
    Å herregud viken  soppa...Jag lider med dig! 
    Jag hoppas verkligen att det löser sig med dottern och hästen. Jag har själv haft häst och vet hur mycket pengar och ansvar det är, att man inte bara kan göra sig av med den även om man skulle vilja, hur svårt det är att hitta medryttare, stallplats som inte kostar skjortan, hur mycket kärlek man kan känna till sin häst som man åtagit sig att ta hand om. Det är inte en kanin vi pratar om här. Inte heller funkar det som jag såg att " dottern kanske inte behöver den längre" om familjen mår bättre. Man har ju ett ansvar över sitt djur. Det enda jag kan se och som ni trots allt måste ha med i beräkningen är hon  kommer växa ur ponnyn och då måste hon säga hej då till den ändå. Men, har du inte råd nu så har du inte råd. 
    Jag har inga råd  men hoppas ni hittar en bra lösning. Dottern har tur som har dig som mamma.  Ang din man så hoppas jag du orkar lämna honom. 
    // Hjärta 
    Ja det är riktigt jobbigt detta. Jag har råd att behålla ponnyn som det är nu,men då har jag inte råd med eget boende.
    Jag överväger dock mer och mer att stanna,iallafall tills barnen växt ur ponnyn. Lillasyster vill nog ta över efter storasyster,så jag räknar med kanske fem år till och det är ju ändå en överkomlig tid..
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?