• Anonymsju

    Barnfamiljer! Har ni det också såhär?

    Ni som bor i hus/lägenhet med trädgård. Har ni det såhär?

    Våra grannar, en barnfamilj med betydligt yngre barn än våra. Vi har inte klickat med föräldrarna, snarare tvärtom. Dom är både märkliga och svårt med det sociala. Det får man såklart vara men, dom är hos oss ca 4 gånger i veckan. Ungarna springer in hos oss jämt, trots att våra barn inte leket med varandra. Dom kommer hit o leker med våra barns leksaker (Dom har inga på sin trädgård). Dom är här ibland trots att vi inte är hemma. Till och med varit över o gungat sina barn hos oss sent på kvällen när vi varit inne. När vi har besök av familj eller vänner, springer barnen in, då hämtar in föräldrarna Dom, utan sätter sig en bit ifrån oss på vår tex altan och låter sina barn leka. 

    Vi kommer däremot överens med andra grannar där våra barn leker med deras barn, vilket jag anser är en helt annan sak. Jag välkomnar alla barnens kompisar som of5a är här. Då kommer ibland grannarna och dom är såpass små att jag direkt känner ansvar, då föräldrarna bara sitter o tittar på.

    Vi är frustrerade, är det här normalt? Har ni också det såhär?

  • Svar på tråden Barnfamiljer! Har ni det också såhär?
  • Anonymsju

    Tillägg; ni som inte har det såhär, låter det normalt eller bör vi säga ifrån? Det är ju inte deras barn fel, utan föräldrarna som behandlar vår trädgård som en allmän lekplats.

  • Anonymsju

    Jag ser att alla är eniga och jag håller med! Anledningen till att jag vacklar mellan att låta de hållas är att jag alltid är på barns sida och vill barns bästa. Dessa barn är aldrig ute på deras trädgård. Dom har inga leksaker, sand eller vatten tillgängligt så deras barn kan ha kul utomhus. Så när dessa barn är ute är det hemma hos oss. Annars går dom raka vägen in, så länge vi bott grannar. Lekparken som ligger 3 hus bort har jag sett dom vid 2 gånger. 

    Mina barn leker ju även med andra grannbarn, som alltid är välkomna hit på både mat o fika. Ibland är dom oinbjudna grannarna här samtidigt och man känner sig elak som inte erbjuder dom glass eller fika. Dom vill ju ha när dom ser att våra barn och dess kompisar får. Men vi har knappast råd att bjuda hur som helst i tid o otid. Ibland väntar jag tills dom gått hem med att ta fram glass eller fika, för att dom barnen ska slippa bli ledsna eller att jag ska behöva bjuda hela gatan. 

    Men en annan sida av mig, är trött på att städa trädgården efter massa extra barn som är här och röjjer runt med våra saker utan att leka med våra barn. Trött på att ha en annan vuxen människa på min trädgård i tid o otid som inte är intresserad av att prata, utan bara sitter o glor när hens barn får röjja runt här, för att sen gå hem till sig och raka vägen in. 

  • Anonymsju

    Det jag vill få fram är att jag tycker lite synd om barnen. Som aldrig är utomhus, alla persienner är alltid nedragna i alla fönster och föräldrarna är märkliga rent ut sagt. Så säger jag ifrån, kommer väl dessa barn aldrig få vara utomhus o leka.

  • Anonymsju
    Friger skrev 2022-08-26 11:20:09 följande:

    Håller med dig TS, jag skulle inte uppskatta en sådan sak.

    Nyfiken, vad är det för trädgård du har? Är det som en villatomt med häck och taggtråd eller är det en öppen yta utanför en radhuslänga eller något motsvarande?


    En villa med staket runt hela tomten förutom garageuppfarten. Ingen taggtråd so far..
  • Anonymsju
    Litorina skrev 2022-08-26 11:26:47 följande:

    Har ni pratat med föräldrarna öht någon gång, vanligt prat om vädret och så där? Säger de hej om ni hälsar? 


    Ja ibörjan var det vanligt snack om vad man jobbar med osv. Men märkte snabbt att man inte fick några frågor tillbaka och pratar inte jag, är det tyst och där man bara sitter och tittar på barnen. Så jag har slutat försöka prata med dom. Så när dom kommer pysslar jag med annat, är med barnen eller går in.
  • Anonymsju

    Trots att jag har sagt till grannen att det är olämpligt att bara kliva in, speciellt när vi har besök. Så fortsätter dom med att bara gå in? Jag kan vara inne i köket medan barnen är ute i trädgården, när jag kommer ut är grannen med barn här. 

    Vad ska jag göra???

  • Anonymsju
    Friger skrev 2022-09-08 19:40:55 följande:
    Ring polisen nästa gång du ser dem. Förklara läget att grannen inte lyssnar och fortsätter att använda din tomt. Att det känns djupt obehagligt.

    Hade det varit i staterna hade du fått öppna eld.

    Det kanske är att ta i men ett varningsskott eller två hade varit trevligt. Hoppas att polisen tar det på allvar om du ringer!

    Vad är det för några egentligen? Övervintrande hippies? Vad säger dem när du säger åt dem att de inte får vara på er tomt?
    Dom är hemmasittare, gamers som vi vet har lajvat endel förr. 

    Jag tycker synd om deras barn då Dom aldrig får vara ute förutom här eller på förskolan. Mamman går in med barnet och frågar inför henne om hon får vara med osv. Vilket jag tycket är fult då jag hela tiden blir den "dumma" inför barnen som då ska säga att det inte passar. Istället för att honntar sitt sunda förnuft och ansvar och själv inse att hon kan tänka själv vad som är passande och inte.
  • Anonymsju
    Studentpappa skrev 2022-09-08 21:55:35 följande:
    Kanske är på sin plats att kontakta soc?
    Trots att jag tycker synd om barnen som har så gränslösa föräldrar som möjligtvis har en och annan diagnos (baserat på hur hen pratar och beter sig) tror jag inte soc tar sig an fall med föräldrar som inte leker med sina barn eller är ute i trädgården med dom.
    Friger skrev 2022-09-08 19:40:55 följande:
    Ring polisen nästa gång du ser dem. Förklara läget att grannen inte lyssnar och fortsätter att använda din tomt. Att det känns djupt obehagligt.

    Hade det varit i staterna hade du fått öppna eld.

    Det kanske är att ta i men ett varningsskott eller två hade varit trevligt. Hoppas att polisen tar det på allvar om du ringer!

    Vad är det för några egentligen? Övervintrande hippies? Vad säger dem när du säger åt dem att de inte får vara på er tomt?
    Dom är hemmasittare, gamers som vi vet har lajvat endel förr. 

    Jag tycker synd om deras barn då Dom aldrig får vara ute förutom här eller på förskolan. Mamman går in med barnet och frågar inför henne om hon får vara med osv. Vilket jag tycket är fult då jag hela tiden blir den "dumma" inför barnen som då ska säga att det inte passar. Istället för att honntar sitt sunda förnuft och ansvar och själv inse att hon kan tänka själv vad som är passande och inte.
Svar på tråden Barnfamiljer! Har ni det också såhär?