Anotherone skrev 2022-08-27 07:40:43 följande:
Nej jag menar det.
Och så här, om HR/lön får in en begäran om att bryta en föräldraledighet en viss dag för att sen starta en ny period dagen därpå, enbart i avseende att personen insett att den på det viset kan få föräldrapenningtillägg utbetalt. Det är tveksamt. Det ska då följa lagen som säger att man ska avisera sin återgång skyndsamt, och chefen får skjuta på den max en månad.
I samma veva ska man då (3 mån i förväg) ha sökt en ny ledighet... det vore inte ok. Däremot som jag föreslagit för dig att man gör en ansökan och sen gör en ny - det kan ju vara den plan man har och att den sen förändras. Och det är inte på något sätt fel.
Men samtidigt, kan jag inte påpeka när det går 180 dagar sedan anställning att jag borde få föräldralön? Det borde ju beviljas även om det är under en sammanhängande period.
Sen känner jag mig väldigt trög just nu, men det du skriver ovan att det inte vore ok, är det inte samma som det du tror borde gå att göra? Att fl bryts för en ny period som jag redan ansökt om i förväg? Eller menar du bara att jag inte kan göra två ansökningar samtidigt?