Inlägg från: Um Hamza |Visa alla inlägg
  • Um Hamza

Har jag rätt till föräldralön?

När barnet föds har jag bara varit anställd i tre månader. Får jag någon föräldralön då? Jag har vanligt kollektivavtal tror jag, är förskollärare och har bytt arbetsgivare till grannkommunen. Jättedumt med facit i hand för nu läste jag på ett ställe att man måste varit anställd i 180 dgr för att få ersättning, men på ett annat ställe läste jag att de flesta med kollektivavtal får? 

• Svar på tråden Har jag rätt till föräldralön?
  • Um Hamza
    Anotherone skrev 2022-08-26 08:18:28 följande:

Det kommunala avtalet ger ut föräldrapenningtillägg för ledighet som påbörjas efter en sammanhängande anställningstid på minst 180 kalenderdagar. Så tre månader i anställning kommer inte räcka tyvärr.  Din HR/löneenhet borde kunna svara på eventuella frågor som du har. 

Det var det jag trodde. Fan också. Jag behövde desperat byta jobb pga en kollega som jag inte kunde samarbeta med, men jag borde väntat tills jag hittade något i samma kommun med facit i hand. 
  • Um Hamza
    Anotherone skrev 2022-08-26 12:47:30 följande:
    Det du kan göra, som jag tror är ok utifrån vad jag ser hos oss, är att du delar upp dina perioder. Det beror förstås på hur länge du tänkt vara hemma men säg att du varit anställd 3 mån när du går. Och du har för avsikt att vara hemma 12 mån. Du gör en första ansökan som omfattar tex 4 mån. När du sen ansöker om din andra period så kommer du vid den tidpunkt då den ledigheten startas att ha varit anställd 180 dagar eftersom tiden som föräldraledig också räknas. Det enda är väl att den ansökan måste göras ganska omgående efter att ledigheten inletts då avtalet säger att du ska söka senast 3 mån innan. Man kan väl lägga fram det som att man pratat mer om saken hemma och kommit fram till att jag tar en längre ledighet nu direkt och så tar den andra föräldern över sen. Eller vad man nu är bekväm med. Men så som systemet är uppsatt hos oss så skulle du då få föräldrapenningtillägg utbetalt from den "andra ansökan" och 180 dagar framåt. 
    Jobbar du på en kommun? Jag vet inte om jag förstår riktigt. Om jag ansöker om period två när jag just blivit ledig, då är det ju inte säkert att det beviljas för de går väl då på hur länge jag jobbat dittills? Eller är det att jag anger när jag vill att det betalas ut och har då jobbat 180 dgr? Jag har nog missat att det är något man ansöker om, och dessutom flera månader i förväg. Egentligen behöver jag ansöka idag i så fall för första perioden, är beräknad 26/11. Och gör jag det då för formalitetens skull fast jag inte kommer få något, eller är det att jag får fast mindre?  Eller behöver man ha sökt när ledigheten har påbörjats för att få söka sen efter 180 dagars anställning?
    I grannkommunen som jag varit anställd i tills augusti fick jag ut lön automatiskt när jag var föräldraledig, jag behövde inte göra något. 
  • Um Hamza
    DomkallarmigS skrev 2022-08-26 21:01:44 följande:

För att ha rätt till en SGI ska du

tjäna, eller förväntas tjäna, minst 11 500 kronor per år.

ha arbetat eller förväntas komma att arbeta i minst sex månader i följd, eller ha perioder av arbete som återkommer varje år.

Eftersom du har arbetat mer än sex månader i följd fast hos två olika arbetsgivare så har du ju en SGI = rätt till föräldrapenning på SGI-nivå :) Du kan läsa mer om hur det fungerar med SGI på fk.se eller ring till kundtjänsten för att få prata med en föräldrapenninghandläggare. Jag tror inte du ska behöva oroa dig!
    Föräldrapenning vet jag vad jag har, sgin är skyddad eftersom jag blivit gravid på nytt inom 1år och 9mån från sonens födelse. Det är föräldralönen från arbetsgivaren jag undrar över :) 
  • Um Hamza
    Anotherone skrev 2022-08-26 21:49:34 följande:
    Det jag menar är ansökan om själva ledigheten. Du ska enligt lag söka föräldraledighet senast 2 mån innan,  men kollektivavtalet för kommun & region säger 3 mån. Alltså, om du initialt söker en relativt kort period, så behöver nästa ansökan (som du gör rent tekniskt enbart pga du vid starten av denna period - har passerat 180 dagar i anställning) göras rätt så tidigt för att du inte ska riskera att få nej eller att den flyttas fram. Tex så här:

Du är beräknad 26/11. Precis idag är det 3 mån till beräknad förlossning och har du inte sökt ledighet än så skulle i princip chefen kunna neka. Men säg att du sökt ledighet from 19/11, alltså en vecka före bf. Per den 19/11 har du inte varit sammanhängande anställd 180 dagar. Om du då söker 19/11 2022 tom 31/10 2023 med avsikt att börja arbeta 1/11 2023 så kommer inget fp-tillägg att betalas ut. För per den dag som ledigheten inleds (19/11) har du inte 180 dagar i anställning.

Men säg att du inte söker 19/11 2022 tom 31/10 2023 utan du söker bara 19/11 2022 tom 31/3 2023, preliminärt med avsikt att lämna över ledigheten till pappa/partner per 1/4 2023. Men det är ju bara en teknisk fint från din sida, för att du har räknat ut att per 1/4 2023 har du varit i anställning mer än 180 dagar. För att få beviljat en ledighet from 1/4 2023 behöver du göra ansökan senast 1/1 2023 (3 mån innan). Alltså är det inte långt från det att du går på ledighet 19/11 tills dess att ny ansökan behöver inkomma 1/1 2023. 
    I vårt lönesystem så skulle du per automatik få ut fp-tillägg på din nya ansökan from 1/4 2023 om du passerat 180 dagar i anställning vid den tidpunkten. 
    Gud vad bra, tack för hjälpen! Så ska jag försöka göra då. Hoppas jag lyckas göra det rätt bara :) 
  • Um Hamza
    Anotherone skrev 2022-08-26 22:15:46 följande:
    Ingen orsak! Du har ju inget att förlora på att försöka tänker jag
    Nej. Och att söka ledigt en period för att man inte beslutat än vem som ska vara föräldraledig när är ju inget konstigt i sig heller 
  • Um Hamza
    Anotherone skrev 2022-08-27 07:40:43 följande:
    Nej jag menar det.
    Och så här, om HR/lön får in en begäran om att bryta en föräldraledighet en viss dag för att sen starta en ny period dagen därpå, enbart i avseende att personen insett att den på det viset kan få föräldrapenningtillägg utbetalt. Det är tveksamt. Det ska då följa lagen som säger att man ska avisera sin återgång skyndsamt, och chefen får skjuta på den max en månad. 
    I samma veva ska man då (3 mån i förväg) ha sökt en ny ledighet... det vore inte ok. Däremot som jag föreslagit för dig att man gör en ansökan och sen gör en ny - det kan ju vara den plan man har och att den sen förändras. Och det är inte på något sätt fel. 
    Men samtidigt, kan jag inte påpeka när det går 180 dagar sedan anställning att jag borde få föräldralön? Det borde ju beviljas även om det är under en sammanhängande period.
    Sen känner jag mig väldigt trög just nu, men det du skriver ovan att det inte vore ok, är det inte samma som det du tror borde gå att göra? Att fl bryts för en ny period som jag redan ansökt om i förväg? Eller menar du bara att jag inte kan göra två ansökningar samtidigt? 
Svar på tråden Har jag rätt till föräldralön?