Anonym (Tjatiga barn) skrev 2022-08-24 16:37:27 följande:
Låter ni era barn tjata och avbryta?
Funderar på varför föräldrar låter sina barn tjata och avbryta i samtal. Flera i min bekantskapskrets reagerar knappt på att deras barn står och nästan skriker "MAMMA MAMMA MAMMA" och föräldern avbryter då genast allt hen håller på med för att svara barnet.
Varför?
Är det inte en nödvändig lektion i livet att lära sig att inte avbryta när andra pratar?
Varför låter man sina barn tjata om saker utan att tillrättavisa dem, t ex tjata om glass eller att de vill ha en sak utan att markera att det räcker?
Kan förstå att det är svårt med små barn 1-3 år att inte avbryta, men detta är äldre barn. Och man måste ju börja någonstans att markera att det inte är okej?
När jag växte upp på 60-70-talet var det fortfarande rätt vanligt att barn förväntades vara tysta och aldrig störa eller prata med vuxna annat än på uppmaning från de vuxna. Jag hade det inte så hemma, men om tex mina föräldrar pratade med andra vuxna utanför familjen, eller i telefon, så förväntades jag bara vara tyst och att jag som barn aldrig kunde ha något viktigt att säga eller nåt som var värt att avbryta de vuxna för att säga. Vuxna fick däremot avbryta och prata över barnen helt fritt. Barn åsikter i vilken fråga som helst ansågs också som oviktig och barnslig, även om det rörde barnet själv eller hade en viktig poäng.
När jag själv fick barn ville jag vara förälder på lite annorlunda sätt, och kanske lät jag ibland pendeln slå över mer åt andra hållet, så att mina barn fick ta all plats i rummet och prata över oss vuxna. Inte heller helt bra, men lätt hänt när man bara vet hur man INTE vill att det ska vara, inte hur man vill att det SKA vara.
Så nånstans under vägen i mitt föräldraskap har jag väl hittat nåt slags medelväg som jag tycker funkar, där ingen egentligen ska avbryta nån annan, om det inte är oerhört viktigt att säga detta just nu. Men också att barnen har lika mycket rätt att säga sitt och delta i samtalet som vi vuxna. Nu är de tonåringar och vi har riktigt roliga och vilda diskussioner vid matbordet där alla deltar och säger sitt och jag tycker att vi hittat balansen.