• Anonym (Abc)

Min autistiska son vägrar skolan, vad gör jag?

Men hur kan ni ha stått i kö till habilitering i 4 år? Får ni inte stöd och hjälp i detta? Jag tyckte vi fick vänta länge som fick vänta i 3 månader på att få samtalsstöd med vår son (som då inte ens hade någon diagnos). Efter diagnosen har vi anmält oss till adhd-center och där tog det typ en vecka att komma igång (men sedan väntan till kursstarter). 

4 år känns helt absurt. Skulle råda er att låta sonen ta ett sabbatsår och ligga på habiliteringen istället och sedan nya tag när ni fått mer stöd. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Ngnf) skrev 2022-08-23 20:39:18 följande:

Om de inte är väldigt säkra på att det tex är adhd då vill säga 

Vi fick utredning på några månader men låg på ganska mycket och fick en "vårdprioritering" eftersom han inte gick i skolan. Men hörde att det tar längre tid om det gäller autism för då är det bara BUP man kan gå via och de är långsammare. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ngnf) skrev 2022-08-24 06:48:10 följande:

Ja då visste de väl vad han hade mer eller mindre. En annan väntade i 3 år på npf utredning men hade ändå ingen adhd eller autism sen. Kan säga att det var ju inte så kul att ha gått runt i flera år och trott det och sen var det inget. Tänkte dagligen på det där och nedvärderade mig själv. Inget negativt med de som har diagnoser men mig visste de inte vad det var så de slängde runt sådär 5-6 diagnoser. sedan var det inget av det utan pans/pandas istället.

Usch vad jobbigt. Jag läste på jättemycket under 1-2 år innan jag själv kunde identifiera att han "måste ha" en specifik diagnos och efter det gick det ganska snabbt. Var som att både skolan och psykologen också såg bitarna falla på plats med vad hans problem berodde på när jag tog upp min misstanke som sedan också visade sig stämma.
Svar på tråden Min autistiska son vägrar skolan, vad gör jag?