Min autistiska son vägrar skolan, vad gör jag?
Låt honom gå skolan hemifrån eller bara för sig själv.
Låt honom gå skolan hemifrån eller bara för sig själv.
Jag vill såklart samtidigt att han ska lära sig Träffa folk men har tänkt tanken att få plugga en del hemifrån.
innebär Autism gymnasie särskolegymnasium?
tror inte det är ett alternativ då man inte får särskola här om man är högfungerande ??
Träffa folk kan han ju göra på fritiden och på jobbet senare.
Men hur kan ni ha stått i kö till habilitering i 4 år? Får ni inte stöd och hjälp i detta? Jag tyckte vi fick vänta länge som fick vänta i 3 månader på att få samtalsstöd med vår son (som då inte ens hade någon diagnos). Efter diagnosen har vi anmält oss till adhd-center och där tog det typ en vecka att komma igång (men sedan väntan till kursstarter).
4 år känns helt absurt. Skulle råda er att låta sonen ta ett sabbatsår och ligga på habiliteringen istället och sedan nya tag när ni fått mer stöd.
Om de inte är väldigt säkra på att det tex är adhd då vill säga
Ja då visste de väl vad han hade mer eller mindre. En annan väntade i 3 år på npf utredning men hade ändå ingen adhd eller autism sen. Kan säga att det var ju inte så kul att ha gått runt i flera år och trott det och sen var det inget. Tänkte dagligen på det där och nedvärderade mig själv. Inget negativt med de som har diagnoser men mig visste de inte vad det var så de slängde runt sådär 5-6 diagnoser. sedan var det inget av det utan pans/pandas istället.
Men skitsamma.
Tycker iallafall ts som borde läsa skolan i egen takt. Det där med det sociala klarar han kanske inte helt enkelt just nu. Får han lösa klart skolan och känna att han fixar det blir han kanske därmed gladare och mer social automatiskt. Han kan ju umgås med folk i skolan ändå. Om han nu vill.