Anonym (Kalla mig naiv) skrev 2022-11-15 14:18:33 följande:
Håller med om tankarna kring rebound. Men det känns ändå bättre då vi uttryckligen pratat om det.
Att skriva under skilsmässopappren är liksom den lätta biten, därför skulle jag gärna vilja att de får det gjort så fort som möjligt, så har man skilsmässan svart på vitt. Även om jag tror honom till 100%. Men det är ändå ett viktigt tydligt steg.
Att komma överens om det praktiska och att smälta alltihop med de känslostormar det innebär är en betydligt längre och svårare process. Det positiva är att det är någonting jag själv gått igenom relativt nyligen, men har hunnit så långt så det är färdigt bearbetat (kan önska min exman och hans nya fru lycka och välgång osv). Han vill ju ha mitt stöd i just dessa saker och därför kan man inte bestämma att man inte träffas igen innan de har separationen "klar". Det är just nu han behöver mitt emotionella stöd som mest. Jag får dagligen ta del av vad de diskuterat och det känns skönt. Annars skulle det aldrig funka.
Förstår att jag låter naiv att kalla honom mannen i mitt liv, men det är verkligen så jag upplever det. Jag älskade min exman otroligt mycket och har inte helt kunnat släppa att han lämnade mig. Förrän nu. Nu har jag hittat den som får min exman att blekna bort äntligen. Han som jag upplever är en mycket bättre match än min exman någonsin var.
Det är just för att jag vill vara realist som jag tar till mig vad du skriver och försöker med alla medel förhålla mig nyktert i allt det ljuvliga skimret.
Visst är det så, signera handlingarna är inga problem, har själv gått igenom en skilsmässa och det var det första vi gjorde när vi hade kommit fram till det beslutet.
Skulle det komma någon tvekan senare så har man som sagt betänketid om det är barn inblandade.
Bodelning osv kan man också lösa allt eftersom, datum är ju klart. När det gäller barnen så är det väl varannan vecka och detaljer kring jämna/udda veckor, födelsedagar, högtider mm kan man också lösa sen. Allt sådant har ju ingen påverka på skilsmässohandlingarna.
Förstår din tanke om att det är viktigt för dig att vara delaktig, kan köpa det också.
Förstår även dina känslor kring denna mannen, du är även klar med din egna separation och allt vad det innebär.
När det gäller din nye så är han inte där du är känslomässigt, även om han säkerligen har starka känslor för dig och klar med att han ska lämna sin blivande exfru. Syftar nu på att han vet inte vad som komma skall.
Det jag menar är att du får vara beredd på att det kommer troligtvis bli en känslomässig berg och dalbana för er framöver. Exempelvis kommer han kanske senare när separationen är gjord att tänka och känna tvivel kring saker och ting, hamna i någon form av livskris osv. Syftar nu inte på att han gjort fel val, utan på tankarna man kan lägga på sig själv "har jag gjort fel", "skulle jag gjort annorlunda", "vad händer nu" osv osv. Det är ändå en rejäl omställning som sker, även om det hade skett oavsett och både han och exet är på det klara med att detta är det bästa och att dom är klara med varandra.
Påstår inte att ni inte kommer att ta er igenom det, men så att du är mentalt förberedd.