11-årig ”tonåring”
Jag har en 11 årig flicka som alltid varit solskenet själv, glad social och positiv. Vi har alltid stått varandra nära och haft en fin relation. Sista halvåret har det uppstått en kris, hon har blivit otrevlig mot sina syskon och får utbrott för minsta lilla. Jag tror det handlar om tonåren men har ingen tidigare erfarenhet med större syskon, känns dock som att det är lite väl tidigt och lite väl kraftigt.
Idag skulle hon ha med sig matsäck som jag förberett igår, jag råkade då peta med mitt finger vilket hon gick i taket för och ställde till en stor scen. Försökte förklara att hon inte är trevlig och krävande men blev bara värre, då hotade jag med att gå och prata med hennes skola att hon är otrevlig mot mig och sina syskon men det fick motsatt effekt. Till slut gick jag bara upp och grät. Känner att jag inte kan hantera hennes agressionsutbrott och hon är bara 11 år. Hon kan däremellan vara jätteglad och gullig men det andra tar mer och mer över. Hon är väldigt mat och sömn- känslig och blir ohanterlig när hon har lågt blodsocker.
Inget särskilt har hänt sista året. Hon har vänner men alla kompisar har massor av aktiviteter och de hinner inte leka så mycket efter skolan. Upplever att hon ofta kommer hem hungrig och sur efter skolan och sätter sig framför TV:n. Hon har inte så många aktiviteter och är ganska passiv. Får hela tiden pusha för att få henne att röra sig, skärmtid 1h per dag men däremellan ligger hon mest och surar. Har fått kaniner som vi får påminna om att mata/ge vatten. Rummet städar hon aldrig om jag inte tjatar x flera på henne. Hon gillar att baka och pyssla och musik. Inget jobbigt har hänt i skolan eller hemma.
Ibland bråkar vi. Oftast när hon betett sig dåligt mot sina småsyskon. De kan börja bråka över en legobit och min 11 åring gråter och skriker mest av alla. Hon är väldigt avundsjuk på sina småsyskon. Jag är usel på att hantera konflikter och går igång själv och börjar skrika. Jag har lagt ner mycket mer ?egentid? med henne för jag tänkte att mer tid tillsammans ska hjälpa men det har bara mycket kortvarig effekt. Hennes beteende går ut över hela familjen och över syskonen som hon bråkar med konstant. När hon var på läger några dagar i somras fick familjen lugn och ro helt utan bråk. Jag är trött på det här och undrar vad jag gör för fel och vart jag ska vända mig för att få hjälp. Min man som är mindre med barnen pga mycket jobb tycker vi behöver prata med någon, jag vet inte vart man ska vända sig.
Ledsen hårt arbetande mamma