Drottningen1970 skrev 2022-08-19 15:44:50 följande:
Barn brukar säcka ihop rätt mjukt. Kan inte påminna mig en enda gång där min unge under läragåfasen fallit så handlöst med huvudet dunkande i golvet. Och inte heller sett det hos andra barn i min omgivning. Det du beskriver låter inte helt normalt som upprepade händelser. Om ditt barn faller på det viset ofta skulle jag dels kolla upp det samt köpa en hjälm. Det är självklart jättedåligt att upprepade gånger slå huvudet rejält i golvet.
Fast nu hade ju åtminstone en annan förälder samma upplevelse bara här i tråden så det är knappast så ovanligt.
Det som händer är ju att barnet tidigt fattat hur man drar sig upp mot något men inte har balansen om det tappar taget, så då ramlas det åt det håll viktfördelningen är för ögonblicket. Det är ju mer som att du själv står och lutar dig med hela tyngden mot en stol eller nåt och den rycks bort , och du har hela viktfördelnigen framåt, då dråsar du ju i backen oplanerat. Att man inte slår i huvudet lika som vuxen är ju ofta med då det proportionellt är väldigt mkt mindre än på en bebis.