Föräldrarkurs
Alice2023 skrev 2022-08-18 22:38:23 följande:
Föräldrarkurs
Hej
Var på min första träff med barnmorskan idag( inskrivningsträff)
Jag blev nästan ställd över att det inte erbjöds en enda föräldrar kurs, grupp eller liknande. Barnmorskan hade inte heller någon idé på vart jag kan vända mig om detta. Hör detta till vanligheterna? Känner mig lite utelämnad och osäker då det är mitt första barn och känner att jag inte har koll på något alls. Och känner att jag hade behövt mycket vägledning
Hur var det för er och har ni tips på vart jag kan vända mig? Bor i Göteborg.
Jag tänkte precis som du när jag väntade mitt första barn, att jag ville veta under graviditeten hur man gör när man tar hand om barnet, praktiska saker. Och när barnet var fött och man skulle hem - hur kan ni släppa hem oss med det här lilla knytet, vi har ingen aning om vad vi håller på med?
Men BVC kommer ofta på hembesök redan första veckan och sen går man dit varje eller varannan vecka i början och får då råd och stöd som man behöver. Och så får man lära sig själv, läsa på, försöka komma på hur det blir bäst osv. Andra föräldrar kan vara stor hjälp för att diskutera och få råd i vardagen. Blir det problem med något specifikt så vänder man sig också till BVC som hjälper till eller lotsar vidare.