Förälder helt slut av skolstartens krav
Du har ingen skyldighet att packa med frukt, alla måltider ska skolan stå för, inklusive fruktstund och självklart även utflykter. Och köp en rejäl familjekalender att hänga upp på ett synligt ställe.
Du har ingen skyldighet att packa med frukt, alla måltider ska skolan stå för, inklusive fruktstund och självklart även utflykter. Och köp en rejäl familjekalender att hänga upp på ett synligt ställe.
En tanke bara, har du funderat på ifall det kanske inte är så att du har lägre begåvning, utan dyskalkyli?
Det blir bara värre. När dom började komma upp i mellanstadiet så klarade jag knappt av att hjälpa dom med matten. Nu när dom går på högsta och gymnasiet så är det i princip omöjligt. Jag har försökt mig på Matte B (eller 2 som den heter nu) hela 6 gånger utan att lyckas. Både i gymnasiet och flera gånger på komvux. Det går inte och jag drar ner tempot för hela klassen eftersom jag inte förstår. Jag har tvingats acceptera att jag är för obegåvad för alla former av högre studier.
Jag försöker hjälpa till med läxor så gott det går ändå, men med dagens läroplan där eleverna självständig ska samla in och analysera fakta och skriva reflekterande texter så är det jättesvårt.
Det finns heller inga läroböcker längre utan allt finns i datorn och det blir jättesvårt. Barnen gillar inte det heller. Massor av tid går åt till att bara logga in och hitta rätt grejer. I en bok kan man stryka under och gå till baka och bläddra i för att minnas. Det gör man inte på samma sätt med ett googledokument som ligger på nåt konstigt ställe i datorn.