• Anonym (1234555)

Skulder

Skulle ni flyttat ihop med någon som har skulder? Och om du själv har det? Ni bor på varsitt håll ca.30 min ifrån varann. Jag kämpar själv, är ensamstående med 2 barn. Vi har varit tillsammans i 3 månader. Och enligt honom så kommer det gå bättre eftersom vi bara kommer betala en hyra. Snälla någon som har koll? 

• Svar på tråden Skulder
  • Anonym (44)

Du får nog förtydliga vilken sorts skulder och i vilken storlek det rör sig om för att få ett riktigt svar.

• Anonym (Nej)

Nej det skulle jag absolut inte gjort. Att dessutom påskynda ett samboskap bara för detta låter inte bra, speciellt inte när barn är iblandade.

3 månader är för kort tid. visa varandra att ni klarar av att reda ut era skulder på egenhand innan ni tar detta steget för att det är dags.

• Anonym (H)

Gamla synder eller grejer som uppkommit i relativt närtid (senaste 5 åren) och varför uppkom de? 

Stor skillnad på om någon blev satt i skiten av sina föräldrar och kämpar med att betala av sen 10 år men har koll på sin vardagsekonomi och på ett lyxfällan-ras som köper cigg för sina matpengar och sen köper pizza på avbetalning.

Men har man barn så tycker jag att man ska vänta något år, tills relationen är stabil, tills man verkligen känner varandra. För är man ensam är det en skitsak att flytta isär om det inte funkar, men är det barn inblandade är det en helt annan femma. 

• Anonym (1234555)
    Anonym (44) skrev 2022-08-16 06:09:30 följande:

Du får nog förtydliga vilken sorts skulder och i vilken storlek det rör sig om för att få ett riktigt svar.skulder hos kronofogden p

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (1234555) skrev 2022-08-16 06:53:48 följande:
    Jag skulle aldrig flytta in hos någon med kfm skulder.   Risken är mycket stor att jag blir kassako och få betala det mesta.  
  • Anonym (Eh)

Med tanke på att du har barn hoppas jag verkligen att du inte ens funderar på att flytta ihop med någon du varit tillsammans med i 3 månader, skulder eller ej?

• Anonym (Fjongen)

Tror du kan bli ganska lurad av att flytta ihop, finns kfm med i bilden så räknas din inkomst med i totalen.
    Man gör en utmätning av din partners lön, blir ni sambo blir hans boendekostnad lägre o mer kan utmätas via lön.
    Sedan kan kfm utmäta allt som finns i ert gemensamma hem, du måste då kunna bevisa vad som är ditt.

Risken är ganska hög att du blir utnyttjad, som med hyran, du beräknas betala hälften, sambo får utrymme för att betala mer i utmätning osv.

• Anonym (Hmm)

Hur stor är skulden? Är det snart återbetalat?

Oavsett lär ni väl inte flytta ihop än på ett par år minst. Ni har ju nyss träffats.

Svar på tråden Skulder