Inlägg från: Mymlan82 |Visa alla inlägg
  • Mymlan82

Ettårig tik börjat morra

Min tidigare mjuka, barnälskande och sociala cockertik har blivit helt personlighetsförändrad. 

I juni var vi hos veterinären pga hälta o att hon verkade deppad, från att ha varit pigg och glad jämt. De hittade inget fel i prover eller tecken på smärta vid undersökningen, o hypotesen var skenlöp och överansträngning. 

Nu haltar hon väldigt lite och springer och leker som förr när vi är ute, men hennes kynne är förändrat :(( Allt hon vill nästan är att lägga sig under trappen eller i en dörr där man passerar, för att morra och göra utfall o hugga efter barnen o gäster. Hon vaktar och skäller på ljud utifrån vilket hon inte gjort. Förut älskade hon alla barn och la sig på rygg och ville hälsa. 

Hoon har varit hos mina hundvana föräldrar som hon känner väl i två veckor vilket hon varit förr, men när hon kom hem la hon sig i trädgården eller på någons kläder och skakade och gjorde utfall. 
    Jag har haft hund i snart tjugo år och är mjuk men stabil med henne, men jag begriper inte vad som hänt. 

Försöker bryta situationen innan den uppstår genom att t ex göra e.n sökövning när hon går och lägger sig och surar. Låter henne vara själv hemma ca tre timmar per dag och går långa o korta rundor.

• Svar på tråden Ettårig tik börjat morra
  • Mymlan82

Hon var helt som vanligt hos mina föräldrar o inget särskilt tycks ha hänt där. Ska givetvis till veterinären igen men undrar ju. Borde vi kastrera henne? Hon blev lite sur i samband med löpen som började i våras, kan det vara det? Men det är inte dags för löp förrän okt-nov. Kan det vara Borrelia fast sänkan var låg? 

Jag är helt desperat o rädd att behöva göra mig av med henne :*( Hon är ju en lyhörd och väluppfostrad hund med trevliga föräldrar och med positiva erfarenheter av livet o barnen är bra med henne...

• Mymlan82

Bra tankar, ja, vi har vilat rätt mycket men kört hjärngympa med kantarellsök bl a. Men jag funderar också på understimulering för hon är lite lite bättre när hon varit med mycket.

Läste om en fästingsjukdom som hette anoplasmos eller något sådant som lät väldigt spot on. 

Ja, vi har återbesök hos veterinären om några dagar. Hältan gick över några veckor men är nu smygande påväg tillbaka. Veterinären klämde och töjde i lederna utan att känna något. Borde kanske be om röntgen eller så.

• Mymlan82

Veterinären hittar fortfarande inget så skickade remiss till ortoped och röntgen. Tursamt nog verkar hon må bättre nu, hon springer runt, leker och verkar glad och det morriga har minskat lite, och inskränker sig nu mest till morr och hugg om någon närmar sig sängen,och att hon vakt-skäller vilket hon inte gjort innan. Kanske är det bara olater med lite tur, n
    men vi skautesluta andra orsaker först.

• Mymlan82

Ja, tillitsövningar vore nog bra. Hon morrar inte åt mig eller husse, bara åt barn och främlingar. Ska läsa på lite om tillitsövningar och se om det kan göra saken bättre, tack för tipset. Det känns iaf bra att det inte är lika säkert att hon har ont någonstans. 

Svar på tråden Ettårig tik börjat morra