Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Tonåringar som inte ber om lov

toughshit skrev 2022-08-15 13:33:18 följande:
    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

Tack för ditt svar.
    Då får ni förklara för dem att från och med nu får "ingen" ersätta allt som togs utan lov av "ingens" egna pengar. I de fall de inte kommer överens vem "ingen" är, betalar båda.
  • Spucks
    Anonym (Fel taktik) skrev 2022-08-15 18:33:06 följande:
    Jag förstår att det är lockande att göra på det viset, men kollektiv bestraffning slår nästan alltid fel. Jag är själv uppvuxen med det. Genom att bestraffa både mig och min syster, för det som bara min syster hade gjort (eller struntat i att göra), gjorde mina föräldrar mig ansvarig för att uppfostra henne.

Det kunde jag inte. Jag var inte vuxen och är bara två år äldre än henne. Hon lyssnade ännu mindre på mig än på våra föräldrar.
    Nu förutsatte jag faktist att ungarna har ett samvete och att de inte kommer se på hur syskonet straffas för något de själv gjort. Dessutom tyder jag TS så att bägge ungdomar håller på sådär, så även om någon skulle få ett straff för något hon inte gjort blir det tvärtom en annan gång.
    Och sist: jag förväntar mig ocks
    å att de lär sig snabbt av detta, för pengarna brukar ju vara viktiga i den åldern, och slutar med sitt beteende.
Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov