• Noelani

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Drömmenom3 skrev 2023-08-30 21:43:03 följande:

Nej det har de aldrig testat. Dock har alla mina blastocyster jag fått tillbaka hatchat/kläckts  själva vid dagen för återföring vilket läkarna har sagt är så himla positivt. Men det har ju inte funkat ändå så? 
    Tack ändå för tips! 

Nej då låter det ju inte som det behövs ändå 😅 Men kanske sån priming då för få det att fästa ?
  • Noelani

Drömmenom3, 

Låter ju som ett bra tecken att de fäster. Annars är priming att man rispar lite på livmodern vilket ska öka chanserna till att de fäster. 

Du har ju rätt högt AMH ju. Jag var 39 när vi startade och då hade jag bara 1... fått fram jäättefå ägg också. På 3 plock bara 17 st varav 11 mogna. Bara 3 st som överlevt till dag 2 och insättning. Känns som vi haft en
    jäkla tur.

Jag kan inte helt relatera till hur du beskriver det då jag inte har några tidigare barn men har tänkt lite samma inför syskonförsök. Jag kommer vara nästan 41 vid födseln om allt går vägen nu. Sen bör man ju vänta 12-18 månader innan man försöker igen och tror inte våra odds kommer vara så bra vid 42-43 (eftersom våra resultat är så dåliga redan nu inkl dåliga spermier). Känns kanske dumt att lägga minst 150.000 till då ist för att lägga det på bebisen vi förhoppningsvis fått då. Med tanke på VÅRA resultat. I ditt fall med så hög AMH och 2 tidigare plus skulle jag troligen tänka annorlunda och samtidigt, man måste följa sitt hjärta också så man inte står där och ångrar sig i framtiden. 

Just nu hoppas vi på tvillingar eftersom vi satte in 2 embryon. Hade varit så fint att vara klar redan nu och kunna börja leva 😅

• Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-01 16:59:44 följande:

Ah ok. Kanske ska fråga om det ändå. 
    Är tacksam för min helt ok äggreserv men det där rätta ägget verkar ju inte helt lätt att hitta tyvärr ?
    Idag känns alla jobbiga tankar mindre jobbiga och peppen är starkare . Hoppas det fortsätter så. 

Håller tummarna hårt för att båda embryona fäst och att ni får tvillingar . {#emotions_dlg.flower}

Tack fina du! Hoppas så mycket för din skull också så du ska få uppleva din dröm! Ja, skadar kanske inte att gå all in på sista försöket. Om du får många, tänker ni frysa och gör FET då sen eller är det sista-sista? Isf kanske ni ska vara väldigt tydliga med kliniken om det och därför be om att få sätta in 2 st... Det kanske går med på det om de vet att det är sista omgången för er... 
    Orkidé8181 skrev 2023-09-01 17:28:09 följande:
    Åh, kände precis som dig inför de 2 sista gångerna?
    både för att hoppet höll på att rinna ur en helt men även för att det var en slags brytpunkt att om det inte funkar efter 3 ggr, vad gör vi då?

så inför fjärde sedan hade jag exakt samma känslor som du har nu, kände mig som en robot och liksom bara tog sprutorna och började typ vänta på mensen igen?

Önskar dig/ er ett stort lycka till nu ❤️
    Ja och det verkar ju vara ett väldigt bra förhållningsätt ;) 
    Jag kände ju faktiskt lite likadant.. Jag hade aldrig ens tagit testet den dagen jag plussade om inte du skrivit att gör det.. Var helt bombsäker på att det inte skulle bli något.. 

• Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-03 17:49:42 följande:

Orkidée: Krya på dig {#emotions_dlg.flower} V17 Wow! 

Här grubblar jag vidare och känner mig nu orolig för att äggplocket ska krocka med helgen . Jag har vid alla de senaste plocken haft äp på dag 12 . Nu har jag räknat ut att dag 12 denna gång blir nästa söndag och min klinik har ju inte öppet på helger.  Vet att jag inte ska ta ut nåt i förskott utan får vänta och se vad första ul på onsdag visar innan jag hetsar upp mig för mycket men kan inte låta bli . Om min kropp beter sig som senast så kommer ju mest optimala äggplocksdagen vara på söndagen men de kommer ju då boka in plock på måndagen. Då kanske det är försent dvs att jag ägglossar innan . Hur mycket kan de egentligen styra det där ? Och kan äggen påverkas om man lyckas hålla kvar de till dagen efter den mest optimala ? Finns det överhuvudtaget en mest optimal dag för äp?

Vad har ni för erfarenheter? 

Så länge du tar ex fyremadel och tar ovitrelle ett dygn senare än tidigare så borde du inte ägglossa innan. Kanske är precis det du behöver också för att lyckas! En dag till för extra boost 😍
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-03 18:49:39 följande:

Är det bara jag i tråden som är mitt uppe  i ett försök just nu ? 

Tror de flesta hänger i gruppen Vi som startar IVF 2023 :) Kom dit ❤️
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-03 21:17:17 följande:
    Tack för tips ! HjärtaTycker dock det kan kännas lite jobbigt när de flesta är så mycket yngre. Tycker det känns bättre att hänga med jämnåriga som har lite samma utmaningar om du förstår vad jag menar ? Men kanske kikar in. 
    Förstår helt ❤️ Men det är flera 40+ där med så du vet :) 
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 17:18:07 följande:

Gjorde första  ul idag på sprutdag 8 ?
    Såg helt ok ut med antalet blåsor- tror hon sa atthon kunde se runt 11 stycken. 

Ganska olika stora dock - den största var typ 17 mm och de mindre runt 11-12mm 
    Troligtvis äp på måndag eller tisdag sa hon . Ska tillbaka på fredag. 

Jag som trodde måndag skulle bli försent och nu kanske det blir tisdag tom. Men vad händer med den /de stora blåsorna ? Kan de släppa medan de andra är kvar ? Glömde fråga det för jag kom av mig helt pga nåt annat hon såg och som med största sannolikhet kommer ställa till det ( och kanske redan har gjort) .
    Min livmoderslemhinna var tydligen onormalt tjock och hon kunde se nåt där?,  Har hört förut att den varit i tjockare laget och en gång för typ 3 år sen gjorde jag en spolning där man sprutar in kontradtvätska .Inget onormalt sågs då . 

Hon tyckte inte det var optimalt att återföra ev embryon innan man kollat upp detta. Det betyder att jag inte kommer få tillbaka några embryon utan får Hoppas på att det blir nån blastocyst som de kan frysa och i så fall överföra vid annat tillfälle. Puh! Känner mig tom och gråtfärdig. Kommer det ens bli nån blastocyst och googlar man på tjock livmoderslemhinna är cancer det enda som dyker upp. 

Min slemhinna minskade en gång från sista vul till ÄP så de kanske den också kan göra? Hur tjock var din? 

Jag tror inte det är sån stor risk att de största släpper när du tar ex fyremadel eller liknande. Om alla 11 är minst 11-12 så är det ju väldigt god chans att alla växer i kapp.. har ni lyckats få blastocyster tidigare ? 

Jag har för mig att man kan medicinera för en tunnare eller tjockare slemhinna. De låter också som en VÄLDIGT bra klinik som tar detta på allvar. Jag har läst massor om hur viktigt det är att slemhinnan är i en viss storlek både vid sprutstart och återföring och många kliniker verkar hoppa över att kolla detta.. Kanon att de gör det  - även om du får vänta på ET/FET.. större chans till framgång nu! 
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-06 20:25:44 följande:

Min var dryga 20mm och den borde typ vara hälften så tjock  tror jag. Det gör mig lite orolig + att hon såg någonting ? Troligtvis en polyp . Kanske kan förklara att slemhinnan är förtjockad. men när man googlar får man upp massa om cancer så det ska jag sluta med.
    Som du säger är det bra att läkaren tar det allvar samtidigt som jag inte kan låta bli att tänka på att detta kan ha påverkat tidigare försök . Hon kunde se att den vid senaste försöket i april var tjock men inte lika - runt 17 mm tror jag hon sa. Om det nu är en eller flera polyper där känns det ju riktigt tufft att tänka att detta kan ha påverkat och förstört mina tidigare chanser .  dom du säger så är det ju inte bara polyper utan just slemhinnans storlek som är viktig. Med tanke på att jag redan för snart fyra år sen fick höra att jag hade en tjockare slemhinna än normalt så borde man väl haft lite extra koll på just den kan jag tycka. Även om spolningen jag gjorde då inte visade på några anormaliteter. Jag  har ju litat på läkarna i detta. 

Ja vi har fått blastocyster tidigare vid första försöket i september förra året fick vi en och vid andra försöket fick vi två . Kan ju bara hoppas nu då att vi lyckas få det igen. Usch blir en extra orolig sista omgång . Det viktigast är dock att det inte är nåt farligt . Bara att vänta och se och hoppas på det bästa. 

Får fortsätta glädjas med dig , Orkidée, Shiny och andra gravida så länge.
    Hur mår du och har du fått tid för ul?

Det är ju jättebra att ni får reda på detta nu även om de såklart är surt att få veta i efterhand... men kan ni rätta till detta så känns de som att chansen kommer öka radikalt. Jag har hört att optimalt är 10-12.. Högre och lägre minskar chansen ordentligt att de fäster. Lyckas ni få blaston så har du/ni ju bra kvalitet. Jag är yngre än dig men fick ju knappt fram några 2 dagars haha 3 plock och totalt 3 som tog sig till dag 2... 

Jag mår helt okej. Väldans trött och får små kramper då och då men haft det i minst 2 veckor så det känns som det är som de ska.. smått illamående men inget direkt jobbigt.. Mest förvirrad och kan inte förstå att jag faktiskt är gravid. Resan har varit väldigt lång och vi båda har väl nu insett vad vi kämpat för vi orkar knappt resa oss ur soffan.. helt slitna för att vara ärlig haha
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-12 15:42:05 följande:

En liten uppdatering från mig. 

Vid ÄP igår plockades 14 ägg ut av 13 äggblåsor . Visste inte att en blåsa kunde innehålla fler än ett ägg?. 

Så tacksam och glad över att det blev ettgäng då chansen att iaf något av dem  blir en blastocyst är större Hjärta

Ringde för att kolla läget idag och då så hon att två ägg var omogna men av de resterande 12 äggen så var 11 befruktade . Återigen så tacksam även om jag vet att det är mycket som kan gå fel kommande dagar . Håller tummarna hårt nu  för våra små krigare. På måndag får jag besked om  hur det gått. 

Kram till er alla 

Men grattis! Vilket bra resultat..  nästan lika många som jag fått ut på 3 plock haha... ser ju lovande ut! 
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-16 17:58:16 följande:

Puh, detta sista äggplock har inte varit det lättaste ? Eller jo , själva plocket gick jättebra men därefter. Denna gång mådde jag väldigt dåligt redan samma dag när jag kommit hem . Hade jätteont i magen - hela magen och nästan mest upptill. Var illamående och kallsvettades tillika från. Sov i omgångar men även om Jag var galet trött var det svårt pg a smärtan . Jag bet ihop och tänkte att om det inte är bättre imorgon så får jag kontakta kliniken och kanske åka in och kolla upp detta. Dagen efter var det dock  något bättre. Tänkte att det troligtvis var så att jag  blivit lite Överstimulerad . Hade fortfarande ont i magen men kunde röra mig lite lättare. På onsdagen tog jag mig till jobbet och det gick men då jag har ett jobb där jag går och står mest så var det lite kämpigt . Kände mig extremt trött och somnade så fort jag kom hem. 
    I torsdags vaknade jag upp och kände mig jättekonstig. Var lös i magen och insåg ganska snabbt att jag hade feber.  Bestämde mig för att åka in till gynakuten men tänkte ringa kliniken först och säga hur jag mådde, De fixade en akuttid samma dag . Kändes jätteskönt att slippa åka till akuten. Gjorde ultraljud och tog massa prover. 

Hon kunde se vätska i buken men inte tillräckligt mycket för att kalla det överstimulerad. Dock såg vätskan inte helt vattentunn ut varpå hon misstänkte att den var blodblandad . Blodprovsvaren förstärkte denna misstanke då mitt blodvärde var jättelågt ( vilket tyder på blödning) . Dessutom visade ett annat prov på infektion. Detta plus mina magsymptom och feber tyder på att jag fått en blödning i buken i samband med plocket (kan tydligen hända , särskilt då äggblåsor är åt  det större hållet , vilket några var denna gång ). Jag äter nu två olika antibiotika sen igår och det känns som det går åt rätt håll . Ska ta nya prover på måndag för att kolla upp att det är så. 

Puh , får hoppas att detta är över snart och att vi får positiva besked om någon blastocyst på måndag. Bryter ihop totalt om det inte finns något att sätta tillbaka som iaf kan ge oss en chans efter denna pärs. Detta är såklart en väldigt ovanlig komplikation men detta var definitivt mitt sista äggplock.

Åh vilken pärs minst sagt! Mår du iaf bättre nu? 
    Håller varenda tumme och tå för dig på måndag! 💕💕
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-16 20:03:55 följande:

Tack ja , jag mår bättre. 

Gud vilken detaljerad utläggning om mitt mående det blev  inser  jag nu . Ser lite ut som att jag delat en dagboksanteckning eller nåt  Skrattande Sorry för det allihopa . Hade tydligen ettbehov av att få ur mig lite . 

Det tycker jag inte alls, viktigt att få ur sig det man har på hjärtat ❤️❤️
  • Noelani
    Drömmenom3 skrev 2023-09-18 17:01:51 följande:

Ringde idag och fick reda på att de fryst en blastocyst igår, alltså på dag 6?.
    11 befruktade dag 1 slutade alltså med EN enda blastocyst.
    Dessutom anses väl 5-dagars något bättre än 6-dagars tror jag? 

Jättetacksam såklart för den lilla kämpen och ska försöka hålla hoppet uppe men det känns lite kämpigt just idag om jag ska vara ärlig. Det kommer nog kännas bättre snart , inte minst när vi så småningom får återföra den lilla blastisen  Hjärta

Jag tänker tvärtom.. borde inte en 6-dagars vara en jäkligt stark liten rackare som klarat hela 6 dagar utanför kroppen? 
  • Noelani

Jag tror inte man ska hänga upp sig på kvantiteten.. Jag fick på 3 äggplock totalt 11 mogna ägg.. ännu färre befruktade och endast tre som klarade sig till dag 2... inte en enda blasto...

Och nu är jag gravid och igår fick vi se ett litet tickande hjärta :) 

Och jag har långt ifrån någon superbra kvalitet på äggen och gubben har dåliga spermier.. Men det är verkligen så möjligt!!

• Noelani
    Anonym (Låga odds) skrev 2023-09-20 20:00:24 följande:

Läste på om hur IVF lyckas i olika åldrar och över 40 var det väldigt få.

SÖK på QIVF nationellt kvalitersregister. Årsrapport 2022.

Och ändå är vi jättemånga som plussat 💕💕  och fler skall de bli 🙏🙏
  • Noelani

Anonym Låga odds, 

Så jäkla onödig kommentar från dig. Bara lämna gruppen om du inte har något positivt att säga.

Det handlar inte om falska förhoppningar utan om att positivitet och minskad stress ökar chanserna. Sen är oddsen långt ifrån låga. Lägre än en 25 åring absolut men många kliniker har jäkligt bra resultat också.. 

• Noelani

Fs456, 

Om de växt för lite så brukar man få spruta några dagar till. Jag hade bara 2 ägg första omgången och det plockade man... 

Sen växer de ju också mer mot slutet och ytterligare när du tar Ovitrelle..  så det finns nog goda chanser att de om 3 dagar kan vara dags för det 😊

• Noelani
    fs456 skrev 2023-09-21 17:52:21 följande:
    Ah ok har ju tagit 8 sprutor och kommer vara uppe i 12 vid nästa VUL, dock rätt höga doser :/ Men slemhinnan var bra tjocklek så jag hoppas ju iaf få komma till äggplock OCH att de kan hitta min vänstra äggstock och nån bra blåsa där 😂 Visste inte att ovitrelle även kunde ge en skjuts. 
    De sa min läkare.. 2 mm per dygn annars och 3 sista dygnet med ovitrelle.. 

Går du privat eller landsting? 
  • Noelani
    fs456 skrev 2023-09-22 01:33:27 följande:
    Så pass mycket?! Får bara ta och leta fram min vänstra äggstock till nästa v, kan ju gömma någon blåsa där. Vi går privat. Blev rekommenderad ÄD men fick provstimulera. 
    Privat är jag nästan säker de plockar så länge det finns minst 1... du har ju liksom betalat för det...

Ja de ska växa så enligt både min IVF läkare och vad jag läst i många grupper också 😅

Har de inte kunnat se något alls på vänstra så borde du ju ha chans till åtminstone någon där kan man tycka.

När är nästa VUL?
  • Noelani
    fs456 skrev 2023-09-22 16:49:44 följande:
    Skrivit sånt avtal att kmr vi ej till plock får vi 75# tillbaka. Lyckades få ett plus i april naturligt men tidigt mf. Vet ej om jag svarar så bra på stimulering. Gjorde VUL i naturlig cykel i augusti CD9 då hade jag 4 blåsor. En 9, 5 och 2mm.  Nästa VUL måndag och isf plock onsdag. Men får uppmana dem leta lite med efter den vänstra så det inte ligger nån blåsa där som lämnas.
    Okej! Ja då kan de ju vara bra att tänka till... ang plock menar jag om det är för få.. 

Har du testat att stimulera med 2 olika preparat samtidigt ? Jag har ingen erfarenhet men verkar funka för många...

Bra tecken dock att du lyckats på naturlig väg! 
  • Noelani
    fs456 skrev 2023-09-25 13:55:43 följande:

Var på andra VUL idag. Blåsa 1 var 21, den andra 15,5 sen någon på 10 bakom som var svår mäta. Fick 2 val. Plock på onsdag lr fredag med risk att de hinner släppa till fredag eller inte växa till sig till onsdag. Mitt första ivf, vill inte avbryta så valde köra onsdag. Hoppas så mkt att där o den på 21 ligger vårt guldägg. Har dock totalt stängt av känsloregister.  Förstår inte er som kört flera ggr. Orkar ni tillåta er ? känna? något?

Hur har det gått idag? 💕

Ja stänger av gjorde man efter ett tag. Första omgången var värst.. Sen blev det på något sätt lugnare och mer rutin av de hela. 
Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?