• Drömmenom3

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Vi drömmer om ett tredje barn och ska försöka förverkliga den drömmen genom IVF(ICSi). Vi har nämligen inte bara åldern emot oss (fyller 42 senare i år och mannen 48), mannens simmare är dessutom färre och många Av dem har ett avvikande rörelsemönster. 
    Vi har 2 IVF-barn sen tidigare som vi hade turen att få på 3:e respektive 1:a försöket ????

Nu ger vi det tre försök att förhoppningsvis utöka familjen. 
    Är förväntansfull men också väldigt orolig och spänd inför detta . Vore kul att följa andra klinkande situation. Välkomna hit! 

• Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?
  • Anonym (Hej)

Jo på gränsen till överstimulering, tog tabletter mot vätskan de såg i buken något på p minns inte riktigt. På återföringen tog man beslutet om att vätskan nu var borta och det behövdes inte totalfrysas. Nu tar jag vaginalt morgon och kväll 

• Anonym (Hej)

Et 3 dagars 

rd 1 Embryo växer och utvecklas 
    rd 2 Embryot blir en blastocyst 
    rd 3 Blastocysten kommer ur skalet 
    rd 4 Blastocysten fäster på en plats på livmoderslemhinnan

rd 5Implantationen börjar när blastocysten börjar grotta ner sig i livmodern 
    rd 6 Implantationen fortsätter och fostret grotta ner sig ännu mer i livmodern 
    rd 7 Implantationen är färdig och Placentaceller och fosterceller finns 
    rd 8 Placentaceller producerar hcg i blodet 
    rd 9 Hcg ökar 
  • Orkidé8181
    Drömmenom3 skrev 2023-04-21 20:11:46 följande:

Hur går detfördig Orkidée?

Tack för att du  frågar Hjärta

har haft mens sedan i torsdags så det är nog rätt kört :/ 
    har testdag den 25: e?

hur går det för dig? 

inte varit inne så mycket :)

• Anonym (Shiny)
    Orkidé8181 skrev 2023-04-22 07:41:04 följande:

Tack för att du  frågar  // Hjärta

hur går det för dig? 

Usch så tråkigt att höra! Kanske inte helt kört ännu, blödningar kan ju förekomma? Många styrkekramar till dig! ❤️

Själv är jag på Ruvardag 7 och det känns inget vidare. Tror att det är kört tyvärr. Börjar bli väldigt frustrerad. Har bara ett försök kvar. Det är ett lotteri! 

Min kompis i samma ålder lyckades direkt på första försöket och ska snart föda. Själv får jag bara minus och MA. Så ledsamt? Ändå har jag enligt läkaren mycket goda chanser för min ålder pga stor äggreserv. Men hur ska man hitta guldägget bland alla dåliga? Är frustrerad på att man inte tillåts göra screening i Sverige så att man slapp överföra embryon med kromosomfel! 

Får nu bara hoppas på ett mirakel! 

• Anonym (Försöker också)
    Anonym (Shiny) skrev 2023-04-22 11:10:55 följande:

Usch så tråkigt att höra! Kanske inte helt kört ännu, blödningar kan ju förekomma? Många styrkekramar till dig! ❤️

Själv är jag på Ruvardag 7 och det känns inget vidare. Tror att det är kört tyvärr. Börjar bli väldigt frustrerad. Har bara ett försök kvar. Det är ett lotteri! 

Min kompis i samma ålder lyckades direkt på första försöket och ska snart föda. Själv får jag bara minus och MA. Så ledsamt? Ändå har jag enligt läkaren mycket goda chanser för min ålder pga stor äggreserv. Men hur ska man hitta guldägget bland alla dåliga? Är frustrerad på att man inte tillåts göra screening i Sverige så att man slapp överföra embryon med kromosomfel! 

Får nu bara hoppas på ett mirakel! 

Jag förstår hur du känner! Men jag håller tummarna för dig, plusset kan komma nu. :) Tänker på dig när du ska testa! 

Jag har gjort PGS en gång (för 4 år sedan) i Riga. Jag både kan rekommendera det och inte. 

Vi har sagt att vi gör 3 uttag nu och sedan ger vi upp. Första och andra blir i Sverige men jag är lite sugen på att göra PGS sista gången. Det är ju lite hjärtskärande att göra återföring efter återföring med embryon som egentligen inte har någon chans.
    Men samtidigt så klarade mina två ?friska? embryon inte upptiningen sist så jag är rädd att proceduren skadar blastocysterma. Kluven! 

• Anonym (Shiny)
    Anonym (Försöker också) skrev 2023-04-22 14:37:23 följande:

Jag förstår hur du känner! Men jag håller tummarna för dig, plusset kan komma nu. :) Tänker på dig när du ska testa! 

Jag har gjort PGS en gång (för 4 år sedan) i Riga. Jag både kan rekommendera det och inte. 

Vi har sagt att vi gör 3 uttag nu och sedan ger vi upp. Första och andra blir i Sverige men jag är lite sugen på att göra PGS sista gången. Det är ju lite hjärtskärande att göra återföring efter återföring med embryon som egentligen inte har någon chans.
    Men samtidigt så klarade mina två ?friska? embryon inte upptiningen sist så jag är rädd att proceduren skadar blastocysterma. Kluven! 

Ok, tack för ditt svar! 

Hur stor andel av dina embryon var friska när ni gjorde PGS senast? Jag har läst att så många som 80 % av äggen är defekta när man är 41-42 år. 

Jag är väldigt ledsen idag, vet inte hur jag ska klara av ett negativt test till. Vill inte acceptera att det inte blir något. Känner att jag ångrar många val jag gjort de senaste åren. Jag väntade in rätt tillfälle (dumt). Vi ville inte försöka under Corona eftersom det var så oroliga tider. Gick en vidareutbildning som jag ville bli klar med först. Min föräldrar har varit sjuka, så det passade inte riktigt då. Ja, och åren gick.
    Har av läkare fått höra att jag troligtvis kan få barn långt upp i åldern pga. min stora äggreserv. Men jag var inte riktigt medveten om att trots många ägg så är det äggkvaliteten som avgör.

Har till och med börjat fundera på äggdonation men är väldigt kluven. 

Ursäkta om jag låter pessimistisk men denna ruvning har varit extra svår. 

Kram till er alla! 

• Anonym (Försöker också)
    Anonym (Shiny) skrev 2023-04-22 15:07:17 följande:

Ok, tack för ditt svar! 

Hur stor andel av dina embryon var friska när ni gjorde PGS senast? Jag har läst att så många som 80 % av äggen är defekta när man är 41-42 år. 

Jag är väldigt ledsen idag, vet inte hur jag ska klara av ett negativt test till. Vill inte acceptera att det inte blir något. Känner att jag ångrar många val jag gjort de senaste åren. Jag väntade in rätt tillfälle (dumt). Vi ville inte försöka under Corona eftersom det var så oroliga tider. Gick en vidareutbildning som jag ville bli klar med först. Min föräldrar har varit sjuka, så det passade inte riktigt då. Ja, och åren gick.
    Har av läkare fått höra att jag troligtvis kan få barn långt upp i åldern pga. min stora äggreserv. Men jag var inte riktigt medveten om att trots många ägg så är det äggkvaliteten som avgör.

Har till och med börjat fundera på äggdonation men är väldigt kluven. 

Ursäkta om jag låter pessimistisk men denna ruvning har varit extra svår. 

Kram till er alla! 

2 blastocyster av 3 testade var normala. Men då var jag 38,5 år, nu är jag snart 43. Jag har också hört att ca 85% av blastocysterna är abnormala i min ålder. Jag såg i en studie att för att vara ?säker? på att få en frisk så behövdes 25 st blastocyster vid 43. Men kan ju vara den lyckliga som får ett friskt i sin första cykel. 

Om jag inte redan hade barn jag nog gjort ett par försök med PGS (Efter 3 försök i Sverige) och efter det varit helt öppen för äggdonation. Men det är ju ett väldigt personligt beslut. 

Jag hoppas så att det går vägen för dig den här gången! 

• Anonym (Hej)

Shiny du är inte ensam om att tänka så. Har de senaste 2 åren tänkt att jag varit så dum som haft preventivmedel efter barn nr 2. 

alltid sagt att jag kommer vara klar med barn vid 35,inte skaffa barn i slutet av året och helst hinna med 4 st, yeah right. Känns som jag kan glömma det helt nu. Såvida det inte tar sig någon gång med de frysa äggen och isf råkar bli tvillingar. men kan likaväl skita sig helt och bli 0 barn.

Tänk om man hade haft en spåkula när man fortfarande var fertil. men jag har lärt mig att ändå vara tacksam dessa 2 år, tänk om vi hade skjutit på barn och börjat senare  än vi gjorde, då kanske de inte ens hade funnits de vi har nu. 

jag har börjat prata med vänner om detta nu. Att inte vänta för man vet aldrig. Känns som man tagit mycket förgivet tidigare 

• Anonym (Shiny)
    Anonym (Hej) skrev 2023-04-22 17:45:39 följande:

Shiny du är inte ensam om att tänka så. Har de senaste 2 åren tänkt att jag varit så dum som haft preventivmedel efter barn nr 2. 

alltid sagt att jag kommer vara klar med barn vid 35,inte skaffa barn i slutet av året och helst hinna med 4 st, yeah right. Känns som jag kan glömma det helt nu. Såvida det inte tar sig någon gång med de frysa äggen och isf råkar bli tvillingar. men kan likaväl skita sig helt och bli 0 barn.

Tänk om man hade haft en spåkula när man fortfarande var fertil. men jag har lärt mig att ändå vara tacksam dessa 2 år, tänk om vi hade skjutit på barn och börjat senare  än vi gjorde, då kanske de inte ens hade funnits de vi har nu. 

jag har börjat prata med vänner om detta nu. Att inte vänta för man vet aldrig. Känns som man tagit mycket förgivet tidigare 

Tack, känns skönt att man inte är ensam. ❤️

Jag är oerhört tacksam för de två fina jag har men ändå saknas ett barn för mig. Det finns plats för ytterligare ett i mitt hjärta. Hade dock inte riktigt med mig pappan på tåget från början. Han var tveksam till tre först men sedan ett år tillbaka vill han lika mycket som jag. Men nu när vi båda äntligen är på samma våglängd så visade det sig bli mycket svårt. 

Hoppas ändå att vi alla får våra drömmar om antal barn uppfyllda till slut. Eller att man kan landa i situationen som blir. Detta är väl det område i livet som är allra svårast att styra över. 

Tack i alla fall för era stöttande ord och inlägg! 

• Drömmenom3
    Orkidé8181 skrev 2023-04-22 07:41:04 följande:

Tack för att du  frågar Hjärta

hur går det för dig? 

Nej vad tråkigt men som Shiny sa- man vet aldrig så självklart ska du testa ändå, Hjärta 

Jag ska ta Ovitrelle ikväll och göra ÄP på måndag. Är bara att hoppas på guldägget och mirakel för detta är sista äggplocket vi gör. 

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?