• Gvk

Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?

Hej!

Hittade denna gruppen idag och bestämde mig för att trilla in här.

Är ensamstående, 42år, gjort 5plock inne på mitt 6:e.
    2 FET återföringar på 2st embryon vardera gång men där det inte blivit något.
    Imorgon är det äggplock igen. 24 folliklar räknade de fram igår.

Hur många ET eller FET har ni andra fått göra innan det tagit sig?

Tar 225iu Gonal F och Menopur 225iu. Tidigare har jag bara tagit Gonal F.

• Gvk

Anonym: Wow! 8 blastocyster återförda och 4st i frys. Vilket guldläge. Har du återfört en bladtocyst åt gången eller hur har du gjort?
    Du kommer säkert lyckas snart. 

Jag får inte till några blastocyster utan har har bara 2st på frys. Därefter har jag bara fått 3dagars tillbaka som det inte blivit något med.

• Gvk

Anonym: Beklagar missfall och dessutom 3st. Usch! Inte lätt det här att kämpa och hålla modet uppe. Själv är jag väldigt rädd för missfall.

Håller med! Kan inte förstå att de vägrar för över mer än ett embryon om det bara är 2 dagars eller 3 dagars.

På kliniken i Danmark där jag går för de dock som tur är över 2 st vilket gläder mig.

• Gvk

Så var plocket över och 14 ägg plockades ut!
    Wiho! Återföring på tisdag!

• Gvk

Orkidé8181: Åh vad glädjande att bebisen växer som den ska

Men osis att barnmorskan glömt sända in det! Hur kan man glömma något sådant liksom? Det är ju superviktigt!

När får du besked?

Förstår du är nervös det är ju naturligt.

Många komplikationer kan ju uppstå efter 40 säger de. Ibland tycker jag tom att de skräms lite väl mycket.

Man ska ju inte googla gravid efter 40 som jag gjorde först.

Anonym: 14! Missfall!? Usch, jag vet inte vad jag ska säga?. Så fruktansvärt och hemskt på alla sätt!Gråter

Hur överlever man det liksom.

Vilken järnkvinna du är och du måste ju ha mentalitet av stål för att klarat det och ändå fortsatt dessutom.

Wow! Vilken förebild!

Nästa gång jag ligger hemma och tycker synd om mig själv som aldrig blir gravid, får för få ägg etc. Då ska jag tänka på dig och det du tagit dig igenom. Fy! 

Ja, be om 2st denna gången det tycker jag absolut! Dessutom så gör ju åldern att risken för tvillingar i princip kan uteslutas.

Tack jag mår prima men blöder väldigt mycket, men det få ha stoppat imorgon för då ska jag till Skara sommarland och bada med vänner och deras barn. Flört

• Gvk

Försöker också: Tack! Jo, det fördes 2st tillbaka och det var väl bra även om min tilltro till den läkaren som gjorde det är minimal. 

Tycker iaf att du är en järnkvinna även om alla IVF-kvinnor är hjälta. 14 missfall hade knäckt de flesta att ge upp. Hoppas verkligen du lyckas snart!

• Gvk

Försöker också: Stort lycka till imorgon!
    Kräv återföring av 2 om du kan. Vilken dag sker återföringen på förresten? Är det dag 5 får man i regel bara återföra ett i Sverige men försök fjäska.

Berätta gärna hur det fick och glöm inte fråga dem om hur många celler vart embryo innehåller.

fs456: Välkommen hit! Stort lycka till med din behandling. Jag har gjort 6 plock så undrar du något så är det bara att fråga. Börjar bli lite rutinerad på det här så att säga. ;)

• Gvk

Försöker också: Förstår att du både är ledsen och förbannad! Särskilt eftersom du som du skriver gjort flera försök och  inte lyckats.
    Du betalar ju för det här så självklart borde du få välja om du vill ha ett eller två tillbaka.

Kanske skulle du byta klinik? Har du flera på frys så har du rätt att få dem förflyttade till vilken klinik du än skulle vilja. Det kostar lite men varje försök kostar ju ändå multum så då vill man ju lyckas.

Håller tummar och tår för ditt lilla frö.
    Nu ska det minsann ta sig för både dig, mig och Noelani. Tänk så skoj det hade varit!

• Gvk

fs456: Jag skulle råda att äta mycket kalcium, järn och protein. Själv sveper jag ett rått ägg både morgon och kväll utblandat i en smootie såklart under min behandling. Sedan jag började har jag inte fått några fragmenteringar alls. Så det är mitt främsta råd. 

Sedan att våga stimulera med hög dos har funkat bäst för mig. Sista plocken har jag haft 450iu. 225Menopur och 225Gonal F.

Tredje rådet skulle vara att försök leva som vanligt. Är så lätt att detta upptar hela ens tankeverksamhet. Därefter, våga ställ lite krav på kliniken. T.ex att du ska få skriftligt underlag på hur många celler de olika embryona har etc. 

Sök så mycket du kan om fakta om IVF på nätet. Finns så mycket att tänka på. 

Mitt utgångsläge var AMH på 5,7. Kommer inte ihåg  resten. Har fått ut många ägg men inte så bra kvalitet på dem. Lyckades bättre på den första kliniken än på den andra.

Anledningen till att jag gjort så många plock är att jag är medveten om min äggkvalitet försämras drastiskt med åren och därav vill jag tömma så mycket jag kan. Särskilt om man kanske vill ha ett syskon sen och så.

Stort lycka till!

• Gvk

Försöker också: Wow! Helt fantastiskt bra!
    Grattis! Nu kan ni med säkerhet känna er trygga skulle jag säga.

• Gvk

Försöker också: Ja just det! Glömde att du ju berättat om det fruktansvärda med alla missfall du gått igenom tidigare. Förlåt! Är förvirrad just nu!
    Helt sjukt att man efter att gått igenom det där som du gjort, ändå inte kan få en utredning och en förklaring på vad som händer i kroppen som gör att det slutar så. 

Som jag skrivit innan så beundrar jag din styrka och målmedvetenhet otroligt mycket.
    Måtte det lyckas nu. Du/ni är värda det.

Svar på tråden Någon som ör 40+ och gör/ska göra IVF?