Bonusfamiljproblem?
Jag och min sambo har bott tillsammans i nästan exakt 1 år. Varit tillsammans i 3 år. Vi har barn sedan tidigare förhållanden och barnen är i samma ålder. Min ena son har NPF diagnos (påpekar detta då det är lite viktigt för inlägget) Barnen bor hos oss samma veckor.Redan innan jag och sambon hade blivit "officiella" så hade hans ex redan lagt sig i. Det var strax innan jul och julen inföll på hennes vecka. Då skulle inte sambon få träffa barnen pga hon inte kunde med att se på honom när han varit med någon ny. (Hon hade själv redan varit tillsammans med och gjort slut med en kille. Dessutom varit otrogen mot min sambo innan de skiljde sig) Iallafall så bestämde sambon att han och jag skulle ta en paus tills efter jul. Pga att hans barn skulle få det bra. Jag köpte det och allt var frid o fröjd. Julen firades o allt flöt på. Hade verkligen träffat mannen jag ville spendera resten av mitt liv med. Och så känner jag fortfarande. Allt är så perfekt. Förutom hans mardröm till ex. I snart 3 års tid har jag blivit kallad det ena och det andra. Inte face to face utan hon skriver det till mitt ex. I början visste hon inte att jag visste om allt hon skrivit. Hon blev chockad när hon fick reda på att min sambo berättar allt för mig. "Din och min relation är viktigare än att vi har bra relation med våra respektive" har hon sagt. "Jag kommer alltid vara en större del av ditt liv än vad din sambo någonsin kommer bli" har hon sagt. Hon har pratat skit om mig till deras barn. Vilket iallafall en har visat att hon tycker är jobbigt. Samma barn gömmer sig bakom mig utomhus ifall en bil som liknar sin mammas är påväg att åka förbi. Hon är rädd för att få skäll sedan av sin mamma. Detta har förvisso bara hänt en gång. Men det tycker jag är nog så oroväckande.
Enligt mardrömsexet så mår barnen inte bra hos oss. (Inget vi märker av dock) Så de går nu hos en familjebehandlare. Skit bra tycker jag! Familjebehandlaren har påpekat att så som hon håller på är inte ok. Nu vet inte familjebehandlaren allt för min sambo fick knappt en syl i vädret när de var där o pratade. Men t ex att jag inte har fått köra deras gemensamma barn. Det får jag numer eftersom familjebehandlaren sa att det inte är okej att hon lägger sig i så. Hon har sjuka kontrollbehov. Så nu får jag köra barnen. Om min sambo säger till henne först. Det är deras överenskommelse. Jag tycker det dock är obehagligt. Jag vill inte ha henne i vårat liv överhuvudtaget. Så det har slutat med att jag drar mig för att köra barnen. För då måste min sambo isåfall kontakta henne. Och det vill jag inte såklart. De skriver med varandra varje dag som det är redan.
Hos familjebehandlaren kom de även överens om några saker som kunde göras för att deras barn skulle må bättre. En av de sakerna var att jag och mitt ex skulle ändra på våra lämna/hämta dagar. För att deras barn ska hinna "landa" Hos oss innan mina barn kommer. I nuläget har vi så att vi byter på måndagar (sambon och hans ex byter på söndag)
Ibland händer det att vi byter på söndagar. Är jag t ex ledig på måndagen och mitt ex jobbar så kommer de till mig på söndagen. För att barnen ska slippa vara i skolan så länge. För mitt ena barn med NPF diagnos betyder de timmarna väldigt mycket. Han orkar mer osv. Han mår inte lika dåligt. Han är bara 9 år och redan skoltrött. Att minska på timmarna i skolan gör jätte stor skillnad i hans mående.
Min sambo tyckte inte det var konstigt att jag och exet skulle byta till måndagar. Medans jag och mitt ex tyckte det var otroligt konstigt att våra barn ska få "lida" för att deras barn ska må bra. Där utbröt nog det värsta bråket vi haft. Jag kände mig inte lyssnad på, inte respekterad, inte älskad. Han tycker att "det handlar om några timmar för din son. Det är inte hela världen" Nej för dig kanske det inte är hela världen. Men för min son gör dom timmarna stor skillnad.
Vi byter fortfarande på måndagar. Och jag har sagt att är det så att mina barn behöver komma på söndagar, ja då får väl bonusbarnen komma tidigare på söndagen. Så de hinner landa hos oss. Nu har vi inte hamnat i den situationen än pga sommarlov.
Som jag skrev tidigare så skriver min sambo o hans ex mycket med varandra. Ofta rör det barnen men ibland är det random saker. Det är inte han som börjar skriva utan det är alltid hon. Jag har förklarat vid så många tillfällen att jag blir obekväm av det. Pga hur hennes beteende har varit mot mig. Jag tycker inte hon förtjänar hans vänskap. Han förklarar det att det är bättre att stryka henne medhårs så hålls hon. Förstår hur han tänker men hennes beteende måste ju få konsekvenser. Annars står vi ju där om 10 år och hon bor här typ. Så känns det.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget. Bara skriva av mig antar jag? Hitta någon som kanske varit i samma sits?