Anonym (Annika) skrev 2022-08-11 15:47:25 följande:
Ja, det gör jag. Och jag har inga "barn" längre heller, de är vuxna och har egna hem numera.
Kladd är bland det värsta jag vet, jag är snudd på allergisk mot kladd. Stök kan man väl stå ut med om man vill, men jag ville inte. Inte mer än så.
Är det något fel på att ungar leker i ungars rum? Eller har dina bara egna rum för att sova i?
Mina kids hade mycket att erbjuda sina vänner på sina rum. Detta var på 80-talet fram till 00-talet. Det kanske är annorlunda nu för tiden, det har jag iofs mindre koll på.
Barnbarnen är inte så stora så att de har kompisar hemma på det sättet ännu.
Det låter jobbigt och ganska olämpligt att bli förälder om man har så stora problem med kladd. Det borde du ju kunnat lära dig att hantera innan du skaffade barn.
Det är inget fel att barnen är på sina rum, men för mig skulle det vara helt fel att kräva att barnen BARA ska vara på sina rum. Och att förbjuda dem att ta hem vänner för att jag inte orkar eller klarar vara en vettig förälder som kan hantera barns normala stök och kladd. Så mina barn och deras kompisar får vara BÅDE i barnens rum OCH i de gemensamma utrymmena i huset. Precis som vi andra i familjen.
Och jag är ju uppvuxen under samma tid som du och har haft det så under uppväxten. Och visst, man hade ju några kompisar som hade det som du, och dem ville man ju inte så gärna gå hem till. Så de hängde ju hellre hemma hos andra där de fick vara barn och leka och stöka lite mer normalt.