Anonym (Fyrklöver) skrev 2022-08-11 12:42:56 följande:
Vi pottränar vår son på knappt 2,5 år nu. Har hållit på i snart 1 månad. I början kommer det ju överallt För att sedan utvecklas till att han märkte när de kom, till att han reagerar och försöker hålla sig, tills nu när han faktiskt går självmant 8/10 gånger, ibland säger vi till när vi ser att det är dags och han är för upptagen. Vi har oxå rutiner ex på morgonen ( han är torr på natten), efter frukost ( brukar alltid göra nr 2 då) och innan vi ska ut eller åka någonstans i bilen och på kvällen innan läggdags. Vi har låtit honom va naken större delen de första veckorna och nu har han kalsonger och vissa dagar byxor. Han ska va hemma drygt 1 månad till innan förskolan då jag är hemma med lillasyster. Så jag hoppas de ska fungera skapligt med byxor oxå tills dess. Är ju fler moment ju mer kläder..
Jag tänker att prata med förskolan, skicka med mycket extrakläder och ta inte så allvarligt på det. Kissar han ner sig, fine. Han kanske behöver det för att lära sig? Att han själv lär sig hur det känns innan man kissar och då går på pottan. Förskolan är inte alltid så pepp men det är du som bestämmer över ditt barn. Jag skulle inte ta på blöja igen, de blir väldigt förvirrat för barnet.
Tänk även på att ni kan få bakslag när syskon kommer. Men ge inte upp, han är ju snart 3 år så bara att kämpa på en dag sitter det.
Nä, du skulle inte satt på blöja igen, men vad förskolan faktiskt gör har man inte fullständig makt över.
Olika förskolor fungerar olika och man har faktiskt inte så lätt att styra deras verksamhet. Sätter de på barnet blöja gör de ju det för att det inte fungerar.
Blöjfrihet kommer och man får ha en dialog med fsk