Bli blöjfri, hur går vi vidare?
Hej alla småbarnsföräldrar!
Jag är mamma till en pojke på 2 år och knappt 8 månader, jag och sambon (men mestadels jag) har gått i tankarna till och från att försöka göra honom blöjfri. Jag har provat lite olika metoder fram och tillbaka, inte varit jättekonsekvent då resultaten har varierat och jag inte vill verka för påtryckande/tvinga min son - Det ska ju vara positivt!
Hur som helst, så lade jag/vi projektet på is en kort tid och har nu senaste veckan tagit tag i det på ?allvar?.
Jag är hemma på heltid då jag väntar barn nr 2, och har hållit honom hemma från sina 15 h på förskolan just för att kunna sätta rutinen med pottan.
Sambon jobbar heltid måndag-fredag 6.30-15 (Hemma 16) ena veckan och andra veckan 14.30-23 (Hemma 00.00)
Han är väldigt osäker på allting som kommer till sitt barns utveckling och tar sällan initiativ, så det är jag som får coacha, instruera, prova mig fram, och jag är i stort sett ensam med min son hela dagarna.
Så det här med pottan går sådär tycker jag, allt ifrån bra till sådär...
Jag försöker visa honom att det finns vissa tillfällen som man måste gå på pottan,
- När man vaknar på morgonen
- Efter frukost
- Innan man går ut och leker
- Efter att man kommer in/Före maten
- Efter maten
-Före/Efter vila
- En stund efter att man druckit mycket vätska
Detta för att han ska komma in i rutiner, och att det är okej på något sätt att pausa det man gör för att gå på pottan.
Som sagt så funkar det sådär, han är inne i en väldigt bestämd period där mycket ska vara på hans vis och när man säger att man ska gå och kissa så kan han reagera allt ifrån att bli ledsen, till att skrika, säga nej, vägra på olika på olika sätt.
Jag försöker med allt möjligt hela tiden, allt från belöningsystem med guldstjärnor, leka, sätta gosedjur på pottan, prata med honom, förklara, själv gå på toaletten (funkar hyfsat) berömma, muta, dra ifrån saker - men jag ser inte mutor och hotelser som framsteg i processen.
Igår satte vi till och med klistermärken på pottan tillsammans, jag och min son.
Han får också vara delaktig i allting, han får tömma pottan själv, spola på toaletten, torka sig med hjälp av mig, tvätta händerna, ja han är delaktig i allting!
Han brukar reagera positivt efteråt, och när han väl sitter på pottan, då kan han skrika ut ?DET KOM KISS!!? och klappa händer och allt möjligt.
Men det är den där envisheten att få honom till pottan ibland som får mig att undra var vi egentligen står.
Vi har börjat med att bara ha blöja på när han sover.
Och nu, är den här veckan snart slut, han ska gå tillbaka till förskolan 9-14 på tisdag - och jag funderar på om han är redo för att börja gå på pottan där också?
Det känns nästan som att det är dags att involvera förskolepersonalen nu, så att rutinen kommer in i honom ännu mer - men jag vet ju inte om han vägrar och blir lika envis som här hemma.
Han säger inte till när han behöver kissa eller bajsa, men vid ett eller två tillfällen har han i alla fall sagt ?Det kom kiss/bajs? när det har hänt i byxorna, det måste väl ändå vara ett litet steg åt rätt håll - att han börjar förstå att det inte ska komma i byxorna...
Ja, vad hade ni gjort?
Tacksam för svar