Inlägg från: Anonym (Räkna?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Räkna?)

Betala av CSN?

Om jag förstår dig rätt vill ni ta ett lån med högre ränta för att betala ett annat lån med lägre ränta?

• Anonym (Räkna?)
    elsi skrev 2022-08-10 12:59:51 följande:
    Nej, vi har inte jättemycket sparat. Men inte heller direkt svårt att klara de 3000 kr per månad som CSN kostar. Bara att det är en trist summa att lägga och därför har vi funderat på om den här lösningen skulle vara gynnsam. 

Vi kommer aldrig att hitta ett billigare boende än det vi har nu och med de bra förutsättningar för boendet vi har med resväg, jobb, etc. Vi har ju bara lån på ca 30% av husets värde, skulle vi köpa annat boende skulle vi behöva låna enormt mkt mer, så där vet jag inte hur det skulle bli så stor skillnad. Boendekostnaden är heller inte ett problem. 

Jag tror att du har misstolkat att vi har ekonomiska problem med de här 3000 kr/mån. Det har vi inte, det är inte därför jag funderar i de här banorna. Jag bara undrar om det skulle vara en bra eller dålig idé att göra av med CSN-lånet på det här sättet. De flesta verkar inte tycka det, i tråden i alla all.
    Hade ni haft några år med tuff ekonomi framför er, cashflow, kunde det vara försvarbart att betala mindre nu och mer sen. Men nu verkar det inte vara fallet och då känns det bara dumt att lösa ett billigt lån med ett dyrt.
Svar på tråden Betala av CSN?