Tecum skrev 2022-08-10 21:47:48 följande:
Om SD blir en del av regeringsunderlaget får de automatiskt inflytande, det är patetiskt att försöka snacka bort det. Sen är frågan vilken slags inflytande och hur mycket? De blir näst största parti i högerblocket och att de andra tre skulle få egen majoritet utan SD är en utopi i detta val.
Det gnälls ju väldeliga vilket inflytande MP har på en S-regering och de har 5-6 % i underlag jämfört med SD:s 15-20, Gissa vem som får störst inflytande i resp regering...
Sen tycker jag att MP:s begränsade inflytande är mer skadligt för landet, men det är en annan sak...
Fast det är ändå i sak fel att hävda just att det ÄR att ge SD inflytande att rösta på annat än S, V eller MP. Det gör att de som röstar M eller L eller KD klumpas med de som röstar SD. Det är inte korrekt eller ett snyggt sätt att argumentera.
Det var nyss en utopi att L skulle komma över 4% med.
Jag vänder mig mest mot att det här argumentet används flitigt för att skamma alla som inte röstar vänster. Känner folk i alla läger på det politiska spektrat - och mina vänner som är M är just moderater - de vill ha lägre skatter och mer individfokus - men de är inte SD. Mina vänner som är S är inte heller SD. Eller MP för den delen.
Jag är själv L för att jag sympatiserar med den liberala synen på individen. Jag är därmed långt från SD.