Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Rösta blått = SD?

Anonym (S) skrev 2022-08-10 10:27:59 följande:

Jepp så det finns bara 3 att rösta på ,MP,S och C

Du menar de partier som införde skärpta invandringsregler ned till EU:s miniminivå? Beröringsskräcken gentemot SD är ett hyckleri. SD har redan haft ett massivt inflytande över svensk politik så att tro att en röst på S skulle skydda mot det är naivt. 
  • Limajo
    Tecum skrev 2022-08-10 10:51:56 följande:

Ja en röst på högeralliansen är en röst på SD. Du kan inte få ihop en fungerande regering utan stöd från SD.

Fast med en stor andel röster på övriga borgerliga partier minskar ju SD:s inflytande i det blocket. Så tror man att det kan komma att bli regeringsskifte och vill minska SD:s inflytande så bör man ju i så fall rösta blått. 

Jag är allt annat än för SD men tycker man ska rösta på det parti som har den politik som bäst överensstämmer med ens egna åsikter snarare än att försöka vara taktisk för att rösta ut någon annan.

• Limajo
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 12:34:26 följande:

Ska jag som liberal då aldrig annars få rösta på mitt parti, menar ni i tråden?

Varför skulle du inte få det?
  • Limajo
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 15:13:48 följande:
    För att enligt folk här då så stödjer jag SD.
    Och varför bryr du dig om vad främlingar på Familjeliv tycker? Det är väl dina egna åsikter som ska avgöra vad du röstar på?
  • Limajo
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 16:37:38 följande:
    Ja och det är precis så jag resonerar och röstar L. Men att bli skälld för att stötta SD för det tycker jag är lågt. 
    Jag tänker att de som är fixerade vid SD egentligen inte har så bra koll på politik så de väljer en fråga som de vet hör till den goda sidan och håller fast vid den. Nej till SD är den enklaste hållningen man kan ha i svensk politik. Den kräver ingenting utav dig och du vet att du får nickar i gehör från majoriteten. Hur vi sen ska lösa landets komplexa samhällsproblem, det kan man lämna därhän, för det enda som är viktigt är nej till SD.
  • Limajo
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 23:04:05 följande:

Jag har också fått höra att man inte kan rösta tex L för att det då ger SD mer inflytande.

Min fundering då till de som säger så är vad såna som mig ska göra. Ska vi rösta blankt eller på ett annat parti än det vi tror på har bäst politik? Hur länge? Ska jag hoppa över några val eller vänta till/om SD försvinner innan det blir okej att rösta på det jag vill igen? Skulle verkligen vilja ha svar på det.

Det är klart att de säger så för att skrämmas så man röstar på andra blocket. C insåg att de hade dåligt förhandlingsläge i alliansen så de drog upp en röd linje mot SD och bytte block för att positionera sig. Likaså MP spelar ju lika mycket på att vara mot SD som miljö- och klimatfrågor numera och det har ju gett den oproportionerligt mycket makt de senaste åren. I grunden är det odemokratiskt.
  • Limajo
    KillBill skrev 2022-08-14 09:39:03 följande:
    "Liberalerna" är inget liberalt parti. Det förstår man eftersom de anslutit sig till ett regeringsalternativ som bygger på stöd från ett parti med rötter i nazism och fascism. Ett annat exempel på att "Liberalerna" inte är liberala är deras förslag på att staten ska tvångsomhänderta små barn som inte pratar adekvat vid tvåårskontrollen.
    Har du verkligen läst förslaget eller bara rubriker och twitterinlägg om det? 
  • Limajo
    KillBill skrev 2022-08-14 10:20:28 följande:
    Jag har läst förslaget samt läst intervjun med Johan Pehrson i GP där han förklarade att att om inte föräldrarna hörsammar myndigheternas uppmaning att skicka barn med otillräckliga språkkunskaper till dagis  så kan det vara läge att omhänderta barnet. Detta är inte liberala idéer. Gör vi en liknelse så blir det tydligare:

Tänk dig att två svenska föräldrar väljer att flytta till Frankrike. I hemmet finns en en tvååring och en nyfödd. Franska myndigheter kommer på besök och upplever inte att din tvååring som nyss sagt sina första ord pratar tillräckligt bra franska och förklarar att om barnet inte placeras på förskola så kan franska myndigheter komma att tvångsomhänderta ditt barn. Skulle du vilja leva i ett sådant samhälle?

Scenariet du spelar upp kommer inte att inträffa.

Jag vill leva inett samhälle med omfattande fri- och rättigheter, men det måste komma med vissa ansvar. En av de viktigaste ansvaren som förälder är att se till att ens barn får goda möjligheter att ha en plats i samhället. Innan tvångsomhändertagande blir aktuellt finns det en lång rad andra åtgärder. Redan idag finns ju förövrigt regelverk som gör att man kan tvångsomhänderta barn som hålls utanför samhället. 

Svar på tråden Rösta blått = SD?