Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Rösta blått = SD?

Ja en röst på högeralliansen är en röst på SD. Du kan inte få ihop en fungerande regering utan stöd från SD.

• Tecum

Man ska förstås rösta på det parti man känner mest för, och många som inte gillar SD röstar ändå på övriga högerpartier då det känns mindre dåligt än att rösta på S-blocket.  Men det är ett sätt att ge SD mer inflytande, att påstå annat är hyckleri.
    Sen är ju frågan om det verkligen är så farligt att SD får mer inflytande...?

• Tecum
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 21:12:44 följande:

Mja. Det är inte ett sätt att ge SD mer inflytande - det är en möjlig konsekevens från det. Om  nog många röstar på de gamla allianspartierna skulle ju de få nog med röster att inte behöva inkludera SD. 

Att insinuera att det per automatik ger SD inflytande är ju också fel.

Om SD blir en del av regeringsunderlaget får de automatiskt inflytande, det är patetiskt att försöka snacka bort det. Sen är frågan vilken slags inflytande och hur mycket? De blir näst största parti i högerblocket och att de andra tre skulle få egen majoritet utan SD är en utopi i detta val.

Det gnälls ju väldeliga vilket inflytande MP har på en S-regering och de har 5-6 % i underlag jämfört med SD:s 15-20, Gissa vem som får störst inflytande i resp regering...

Sen tycker jag att MP:s begränsade inflytande är mer skadligt för landet, men det är en annan sak...
  • Tecum
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 21:59:58 följande:
    Fast det är ändå i sak fel att hävda just att det ÄR att ge SD inflytande att rösta på annat än S, V eller MP. Det gör att de som röstar M eller L eller KD  klumpas med de som röstar SD. Det är inte korrekt eller ett snyggt sätt att argumentera.

Det var nyss en utopi att L skulle komma över 4% med.

Jag vänder mig mest mot att det här argumentet används flitigt för att skamma alla som inte röstar vänster. Känner folk i alla läger på det politiska spektrat - och mina vänner som är M är just moderater - de vill ha lägre skatter och mer individfokus - men de är inte SD. Mina vänner som är S är inte heller SD. Eller MP för den delen. 

Jag är själv L för att jag sympatiserar med den liberala synen på individen. Jag är därmed långt från SD. 
    Men det är ju sant! M och KD har tydligt sagt att de ser SD som en del av regeringsunderlaget och därmed får de inflytande. De är faktiskt tydligare än S när det gäller hos vilka de ska söka stöd. Det handlar inte om att jag argumenterar utan jag bara konstaterar fakta.

Att vara liberal är att vara kluven heter det. Ingen skammar dig eller någon annan som röstar på högerblocket. Ni anser ju att en högerregering med stöd av SD är bättre för landet än en S-ledd dito. Därför röstar ni på dem och det är helt okej.
  • Tecum

Högerblocket har  en regeringskris redan innan valet och innan de vet om de får majoritet! Det kommer att bli en blåbrun soppa med ständiga regeringskriser om de får majoritet. SD har sin väljarbas bland tidigare socialdemokrater och Åkesson kan lugnt spräcka den ena högerregeringen efter den andra utan att riskera att tappa förtroendet bland sina väljare. Och det är inga små krav han kommer att ställa, som största eller näst största parti i alliansen. Han vet hur det gick för Ny Demokrati som försvann efter en mandatperiod då de stödde en borgerlig regering utan att få ut något av det. Det misstaget gör inte han...

Svar på tråden Rösta blått = SD?