• Fliselisan

Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Men usch vad taskigt. Så era gemensamma barn är välkomna trots att de vill hålla det litet och intimt men inte du alltså? Och hon har fortfarande känslor för honom vilket gjort att deras barn vänt sig emot dig?

Jag tycker din man ska ta parti för dig och tacka nej. Ni kan bjuda över barnen själva på en middag för att fira dem. 

• Fliselisan
    Anonym (123) skrev 2022-08-09 19:44:29 följande:

Att de vuxna barnen tar sin mammas parti är inte konstigt. Att de ser sin yngre småbarn till halvsyskon som "onödiga" när det kommer till framtida arv är inte heller konstigt.
    Inte heller är det konstigt att vilja fira sitt barns födelsedag, även när åldern är 30 år. Och för trettioåringen är hennes vuxna syskon, mamman och pappan hennes familj.
    Hon vill fira med familjen och ser inte pappans nya som sin familj, med all rätt. Småhalvsyskonen känner hon troligen inget direkt för heller.

Varför ska trettioåringen tvingas fira med folk hon inte vill fira med? För att pappans nya ska bli nöjd?

Det förvånar mig att så många håller med ts.

I ts mans ställe hade jag gått. Hade min partner lämnat mig för det så har jag det bättre som singel. Inte mer än så.

Jag har själv en halvsyster som min pappa fick med sin fru (alltså inte med min mamma) då jag var lite äldre. Vi har alltid haft bra kontakt och så även idag när jag passera 40. Jag är oerhört tacksam att hon finns och kan inte ens tänka att hon på något sätt skulle störa i någon arvsfråga. Har heller verkligen aldrig tänkt att jag har mer rätt till vår pappa än vad hon har. 

Och du undrar varför 30 åringen ska behöva fira med folk hon inte vill fira med? Hela situationen är ju onormal, jättekonstigt av den så kallade trettioåringen att vilja utesluta sina halvsyskon. 

• Fliselisan
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 21:28:49 följande:
    Jag har aldrig varit elak, var däremot för snäll och undergiven alla under alla år. Skulle varit mer mig själv och mer autentisk men lätt att vara efterklok, hade små bebisar när tjejerna var unga vuxna så var nytt på den tiden.

Det jag tror att hans yngre dotter pratar om där jag var som allra elakast var när hon fick parkeringsböter med min bil och gömde räkningarna fram tills det gick till kronofogden i mitt namn. Då blev jag otroligt ledsen och upprörd när det uppdagades, absolut men det är hon som gjorde fel, inte jag. Höll på att sätta mig i skiten. 

Det är lite så det var när jag var ute i kylan. Blev illa behandlad men det var jag som var den elaka styvmorsan.
    Tråkigt att det fortsätter när barnen är stora (vuxna). Och att din man inte håller sig om ryggen ordentligt. Om min dotter vore vuxen (bonusdotter för maken) och bjöd släkt men inte min man så skulle inte jag gå dit heller. 
  • Fliselisan
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-09 21:39:49 följande:
    Absolut inte. Tjejerna bjuder inte ens släkten utan det är bara pappa och mamma. Farfar och farmor, mormor och inte äldre halvsyskonet eller de yngre inräknade är inte inräknade. Det skulle vara som sagt "ursprungsfamiljen".
    Låter som att både döttrarna och mamman har riktiga problem. Tråkigt att du ska komma i kläm, hade varit enkelt om din man tog ditt parti och löste saken på ett bättre sätt. Men man ska väl inte skuldbelägga honom för mycket heller, säkert svårt att stå emot trycket från de andra, men det han gjort är fel och det är bra att du talat om det för honom.
Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?