• Anonym (L)

Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?

Om du funnits med i i din mans liv sedan hans barn var unga tonåringar borde du och era gemensamma barn, deras halvsyskon absolut ingå i familjen. Allt annat är bara trams. 

Om din man reagerat som du beskrivit här när det gäller hans stora barn skulle jag vilja påstå att största delen av ansvaret över hur dom beter sej mot dej ligger på honom. Barnen behöver inte gilla dej, men att visa vanligt hyfs och respekt för dej är/ var hans ansvar att lära dom. Både under uppväxten  och nu när dom blivit vuxna. Att det varit en del konflikter mellan dom och dej är inget konstigt. Det ingår med tonåringar, så fundera inte över det. När du beskriver det låter som om det varit din man och hans tonårsflickor mot dej. Har jag rätt så är det den biten du ska fundera över. Hade ni någon gemensam strategi när foten behövde sättas ner, eller fick du ta striden ensam och stå där som den elaka?

Jag förstår att du funderar på att lämna din man. Hade gjort detsamma i din situation. Att som din man ens överväga att acceptera en inbjudan på dom villkoren hade för mej varit droppen. Såklart han kan och ska träffa sina barn ensamma ibland. Men inte ensamma tillsammans hemma hos han trånande exfru. Och självklart ska hans barn kunna träffa sin mamma och pappa på tu man hand också men inte med dom spelreglerna dom satt upp nu. 

Svar på tråden Borde han gå eller inte på födelsedagsmiddagen?