Inlägg från: Längtarefternästa |Visa alla inlägg
  • Längtarefternästa

BIM sept -22

@Jojjans De senaste två cyklerna hade jag egentligen inga symptom alls så jag blev rätt chockad när testerna visade positivt. I juli tog jag test bara för att jag skulle iväg på fest och i augusti tog jag test för att jag tyckte att jag kände mig lite ?konstig? men när jag tog testet i augusti hade ju redan mensen kommit. I juli fick jag två svaga positiva innan de blev helt blanka och i augusti fick jag ett svagt positivt innan testerna blev blanka. (Tror jag, det kan ha varit tvärtom.) När jag var gravid testade jag inte varje dag, utan var tredje till var femte, så då såg jag ju en tydlig stegring. Men jag hade inga symptom då förrän i vecka 6, förutom en liten molande värk som kom och gick. Så det är så svårt att veta hur jag ?ska? känna i vecka 3, 4 och 5. Men då ägglossningen var drygt ett dygn sen den här cykeln tänkte jag ta nästa test på onsdag äl+15 (BIM+3) om mensen inte har kommit. Då bör det vara starkare  Är det inte det hoppar jag över till oktobertråden och inväntar mens.

Tråkigt att ditt test var helt blankt. Jag hoppas att det går bra för oss båda nästa månad!

• Längtarefternästa

@Jojjans Kan inte tänka mig hur tufft det känns att veta att det kommer bli sängliggande men jag kan sympatisera med att inte få njuta av sin graviditet. Jag hade hyperemesis gravidarum (extremt gravidillamående) från vecka 6 till vecka 30 och kunde inte röra på mig utan att kräkas, foglossningsbesvär från vecka 12 till förlossningen, karpaltunnelsyndrom (så jag tappade känsel och funktion i båda händerna) från vecka 34 till förlossningen, plus lite övriga ?mindre? besvär. Sen slutade det med en fruktansvärd förlossning. Så jag känner precis som du, att jag så gärna vill bli gravid igen men att jag samtidigt är så otroligt rädd, både för graviditeten och förlossningen. Visst var det imorgon du hade BIM? Hur mår du? Har du några känningar? 

• Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-11 10:46:37 följande:

glömde ju svara på resten..

japp, bim imorgon, äl+12 idag. Noll känningar och tvärblankt test igår. Delade faktiskt en flaska vin med sambon igår och förlikade mig med att det inte gick den här gången. 

hur känns det för dig? När tar du nästa test?

Jag vet inte hur lämpligt det är att jag skriver om min förlossning, tror kanske inte att det är produktivt för andra som ska föda att läsa. Men vill du veta så kan jag absolut dela med mig. 

Skönt att du ändå känner att du har förlikat dig med det. Men ingen mens eller mensvärk än?

Också äl+12 här och jag hade tänkt vänta till på onsdag (om inte mensen har kommit då såklart) innan jag tar ett till. Vill dock inte gå till jobbet efter att ha fått ett negativt test men jag är fortfarande lite sjuk, så jag kanske får jobba hemifrån några dagar till, så då kanske jag passar på att och tar ett test imorgon eller på tisdag. Beror lite på hur jag känner mig. Jag har fortfarande en molande värk som kommer och går, och som inte alls känns som mensvärk längre. Jag tror dock värken har avtagit lite, så jag vet inte om jag ska se det som ett positivt tecken, för hade det varit mensvärk borde jag fått mer värk nu när jag har BIM idag eller imorgon. Vi får se helt enkelt. Blir testet negativt så kommer jag inte testa nästa månad förrän minst två dagar efter BIM. Det är ju så att många befruktade ägg aldrig riktigt implanterar och jag tror inte jag orkar med ytterligare en månad av positiva tester som sen inte blir starkare, efter att ha haft kemiska graviditeter i juli, augusti och nu i september. Men jag försöker att vara hoppfull och inte ta ut något i förskott denna månad förrän mensen kommer. Jag har ju trots allt fått positiva tester torsdag, fredag och lördag (vågade inte testa idag), så det kan ju vara en graviditet som lyckas. 
  • Längtarefternästa
    Juliflicka skrev 2022-09-11 12:44:59 följande:

Fick ett plus här idag, det blir en maj-bebis :)
    lycka till alla ni som väntar!

Grattis!!!
  • Längtarefternästa
    Cocachins skrev 2022-09-11 15:29:37 följande:

Hallå! Tittar in här för en liten uppdatering från mig. Testade negativt idag med ?vanligt? test och är på Äl +12 idag så vi syns nog inom kort i okt tråden. 

Jag tycker det var intressant att det är fler än jag som har lite blandade känslor inför graviditet. För mig skulle ett pos test vara både glädje men också lite ångest. Jag vill såklart bli med barn men jag vet också att det kmr bli tufft för min kropp, pga tuff graviditet senast. Så jag tycker det var skönt att höra att det finns fler än jag som också känner lite rädsla, att det är okej med dubbla känslor. Men för att vinna storvinsten så måste man våga satsa och ta lite risker också, så är det ju med det mesta i livet ändå. 

Så mot nytt satsande nästa månad för storvinsten Hjärta

Hoppas det snart blir ett plus och att vi inte ses i oktobertråden!

Ja, även om jag önskade att alla graviditeter var underbara och att ingen skulle känna som jag gör så är det, precis som du skriver, ändå skönt när det finns andra som känner liknande. Jag har dock fortfarande väldigt dåligt samvete över mina känslor och varje cykel det inte blir ett barn känns det som att det kanske skulle gå bättre om jag tänkte mer positivt..... 
  • Längtarefternästa

Åh, här kastas man mellan hopp och förtvivlan. Fick ett svagt plus äl+9 men såg ingen stegring äl+10 eller äl+11 så då tänkte jag direkt att det var ytterligare en kemisk graviditet (precis som i juli och i augusti). Så jag slutade testa. Men då jag idag är på äl+14 och inte fått mens så tog jag ett nytt test idag. Är det en stegring jag ser? Vågar jag hoppas igen? Översta testet är från äl+10 och det understa är från idag äl+14. 

• Längtarefternästa
    Leonas1 skrev 2022-09-12 09:55:06 följande:
    Det ser absolut starkare ut Glad är det rfs? har du testat med digitalt? 
    Skönt att det inte bara är jag som tycker det. Känns som att jag blir tokig av att titta på alla tester. Ja, det är RFSU:s vanliga test (alltså det som mäter från 25 mlU/ml hCG). Jag har inte vågat ta ett digitalt än. Jag tror jag tänker ta ett till RFSU på onsdag för att se om strecket blivit ännu starkare. Då tror jag att jag tar ett digitalt. Jag funderar även på att kanske ta ett blodprov, bara för att se. 
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-12 10:21:52 följande:
    Men å, visst är det en stegring kära du! Håller alla tummar (och tår!) jag har! 
    Tack!!! Jag är så nervös men känner att jag inte borde stressa. Men det är ju omöjligt! Hur mår du?
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-12 19:16:55 följande:

hoppas verkligen att det fortsätter att bli starkare! 

jag känner mig helt ok och lugn. Känner mig säker på att det inte blivit något denna månad utan har hittat en acceptans i att det sker när det sker. Men bara för det så kom inte mensen idag och jag blir så uppgiven att kroppen inte är betänketid och beter sig som vanligt. Är helt säker på när äl var och har aldrig haft längre än 12 dagar lutealfas så det måste bero på d-vit-boosten eller nåt. 

Skönt att det ändå känns ok. Men så jobbigt när kroppen inte beter sig som vanligt. För om du inte känner att det blir ett plus den här månaden så kan ju åtminstone mensen få komma, så ni kan få ladda upp inför nästa cykel. Var det första gången du testade att "boosta" med d-vitamin? Jag vet att det finns en del studier på personer med oregelbunden och lång cykel där d-vitamin hjälpt samt en del studier på just d-vitaminbrist och reducerad fertilitet. Jag har dock inte läst några studier på effekten av att "boosta" med d-vitamin men jag har hört att vissa testar just det. Jag har dock bara ätit mitt vanliga kosttillskott för gravida, vilket innehåller d-vitamin, just för att se till att jag inte har en d-vitaminbrist. 
  • Längtarefternästa
    Jojjans skrev 2022-09-12 21:00:28 följande:

Nu sent ikväll fick jag lite blod på pappret så mensen är på g. Skönt att få det överstökat.

jag har boostat några gånger innan och har för mig att min cykel blev lite knäpp av det. Så kanske var det på grund av boosten mer än missfallet som min äl kom så himla sent den här månaden. 

hur känner du dig? ska du ta fler test eller försöka landa i att du faktiskt är gravid?

Tråkigt, såklart, att det inte blev en bebis den här cykeln men skönt att mensen är på g. Hoppas oktobertråden blir din sista (och att jag inte dyker upp där eller i någon annan BIM-tråd heller). Jag har fortfarande inte riktigt landat i att jag är gravid, är såklart nervös och rädd för att det inte ska gå hela vägen. Så jag kommer nog ta ett test om 2-3 dagar och sen ett till 2-3 dagar efter det. Sen får det vara nog. Nu finns det ju egentligen inget jag kan göra ändå. Men jag tänkte vänta tills det gått en vecka efter BIM innan jag ringer mödravårdcentralen för att skriva in mig. Jag har heller inte "vågat" gå med i någon BF-tråd. Känns som att jag jinxar det. 

• Längtarefternästa

@Juliflicka Njae, forskningen på just d-vitamin och fertilitet har inte visat så tydliga resultat. För kvinnor med lång och/eller oregelbunden cykel har faktiskt motsatsen till just det du skriver kunnat visas; kvinnor med lägre halt d-vitamin i blodet hade inte bara långa och/eller oregelbundna cykler, dessa kvinnor hade längre follikulärfas och kortare lutealfas, vilket förändrades efter ökat d-vitaminintag. Men detta kan ju uppnås genom att vara ute mer i solen, att äta mer d-vitaminrik kost och/eller med en multivitamin. Gällande fertilitet och graviditet tycker jag dock alltid att det är skönast att vara lite mer försiktigt och inte ?experimentera? utan att ha rådfrågat med läkare/barnmorska. 

• Längtarefternästa
    Leonas1 skrev 2022-09-13 11:00:31 följande:

Puh, testade 2-3 på digitalt idag i 4+0. I augusti fick jag aldrig mer än 1-2 och började bli orolig och fick sen missfall.

Att vänta på att göra tidigt UL i fyra veckor till känns som en enorm evighet. Någon i Stockholm som lyckats boka ett tidigare UL utan att ha blödningar eller smärtor osv? 

Jag har vänner som har gått till privata mottagningar i Stockholm, ex. Ultraljudsbarnmorskorna. Tror de tar ca 700 kr för ett tidigt ultraljud men då tidigast i vecka 8+0. Det är ju inte helt ovanligt att hjärtaktivitet kan ses tidigast vecka 6-7. 
  • Längtarefternästa
    PinknFluffy skrev 2022-09-13 11:59:38 följande:
    Tog första testerna idag.

ÄL+9, BIM -2.

Ett RFSU testa tidigt och en teststrip från Apotea. Båda väldigt negativa. 

Vet inte om jag ska ha lite hopp om att det kan bli positivt eller om det är kört nu. Tänker att jag ska testa på söndag igen om inte mensen kommer enligt schemat på torsdag. Sambon bortrest till lördag kväll och jag vill göra test tillsammans med honom. Annars hade jag nog testat fram till mens/positivt. Oskyldig

Det är första försöket för gemensamt barn. Har själv ett barn sedan tidigare som snart fyller 13. Nytt att planera en graviditet  Men förstår såklart att det inte är vanligast att det blir träff på första försöket. Dock jobbigt med all väntan Gråter

Brukar du ha väldigt regelbunden cykel? Alltså, kommer mensen alltid just 11 dagar efter ägglossning? Lutealfasen brukar ju vara väldigt stabil så om du inte brukar ha 11 dagar lutealfas och ägglossningen var lite sen den här cykeln bör ju datumet för BIM också flyttas. Sen vet jag vissa som inte testat positivt på ett "tidigt" test förrän de testat positivt på ett "vanligt" test. Implantationen sker ju oftast 6-12 dagar efter äl (8-9 dagar efter äl är snittet) och sen kan de ta så länge som 3-4 dagar innan det registreras på ett graviditetstest. Så beroende på hur din cykel "brukar" vara skulle jag absolut säga att hoppet lever. Med mitt första barn fick jag ett tydligt streck på äl+10 men den här gången var teststrecket så starkt först på äl+13. Så även fast jag har väldigt regelbunden cykel verkar det onekligen kunna skilja sig mellan när implantationen skett och/eller hur hCG-stegringen skett. 
  • Längtarefternästa
    PinknFluffy skrev 2022-09-13 15:40:05 följande:

Det har du ju rätt i! Har helt ärligt inte haft 100 koll på min ägglossning och lutealfas förrän förra och denna cykeln. Bara ett hum utifrån vad kroppen säger.

Förra månaden var lutealfasen 12 dagar. Då kom dessutom min ägglossning (enligt tester) på cykeldag 25?. Så ovanligt sent för mig som brukar ha cykel på 29-30 dagar med ägglossning runt dag 18. Men jag va exalterad över att just lutealfasen höll sig normallång. Var orolig för att den skulle bli kortare.   Denna månaden kom ÄL det på cykeldag 19 och min app förutspådde dag 18. Så det borde såklart blivit förskjutet en dag eller två! så långt har jag inte tänkt ens. 

Tack för pepp!
    Tar inte ut något i förskott eftersom det såklart kan gå hur som och det är som sagt bara första cykeln vi verkligen försöker. Men jag upplever att jag sen kanske två dagar har en del symptom som jag inte tycker jag brukar ha med PMS. Det kan ju såklart va spöken.

Men nu kan jag kanske slappna av lite och inte känna mig jättestressade inför helgen eller för den delen lägga allt för mycket i att mensen blir någon dag senare än jag räknat med. Men håller tummarna för att den håller sig borta ett tag!

(Försökte infoga lite smileys i mitt svar men det fungerade inte alls från mobilen. Så hoppas jag inte verkar ha en trist ton!) 

Håller tummarna! :) 
  • Längtarefternästa

Graviditetstest från äl+9, äl+11, äl+13 och äl+15. Jag ser en stegring men tycker den är väldigt långsam. Med mitt första barn såg testet på äl+10 ut som det gör nu på äl+15, och under den graviditeten var teststrecket på äl+15 lika starkt som kontrollstrecket, vilket det verkligen inte är den här graviditeten. Varför ska det vara så svårt att tro på att jag faktiskt är gravid?
  • Längtarefternästa
    Roxwell skrev 2022-09-15 15:54:30 följande:

Idag kom mensen. Har gråtit massor. Är så besviken. Fjärde försöket nu? Visst, kanske inte mycket. Men vill så gärna. Fick för första gången positivt ÄL test och hade sex varje dag dagen efter det. Dock ingenting på utslaget test samt dagen innan det. Så var i princip bara två sex-lösa dagar. men räckte tydligen inte. Kanske bäst att ha sex innan ÄL också varje dag? Kram till er alla där ute som kämpar.

Åh, tråkigt att mensen kom. Jag hoppas du får ett plus nästa cykel!

Vi gjorde så att vi försökte få till det varannan eller var tredje dag från det att mensen tagit slut. Så det blev 12 dagar innan ägglossning, 9 dagar innan ägglossning, 7 dagar innan ägglossning, 4 dagar innan ägglossning, 2 dagar innan ägglossning och på ägglossningsdagen (jag fick positivt ägglossningstest den 29/8 och kände ägglossningssymtom/smärtor den 30/8, så räknar ägglossning den 30/8, vilket även bekräftats med temperatur). Då ägget överlever i 12-24 h från ägglossning och då jag hade haft så tydliga ägglossningssymtom den 30/8 visste jag att det därmed inte var lönt att försöka fortsätta efter ägglossningsdagen. Då ägget inte överlever mer än maximalt 24 h efter ägglossning är det viktigare att försöka få till det fler gånger innan ägglossning, då det finns forskning på att friska spermier kan överleva i 5 dagar i en gynnsam miljö. Jag vet att vissa som arbetar med eller forskar på fertilitet därmed säger att det räcker med sex 2-3 gånger i veckan (och att det brukar vara gränsen för att man "aktivt försöker"). Jag brukar ha regelbunden cykel men ville inte riskera att jag missade ägglossningen om cykeln av någon anledning skulle vara annorlunda, vilket är varför vi satsade på att få till det så tidigt som 10 dagar innan beräknad ägglossning (vilket sen visade sig vara 12 dagar innan faktisk ägglossning, då min ägglossning var ca 1,5 dag sen den här månaden.) 
  • Längtarefternästa

Graviditetstest från äl+13, +15, +17 och +19 (BIM, BIM+2, +4, +6 om jag räknar med att ägglossningen var en dag sen och att mensen då även skulle bli en dag sen). Nu tycker jag ändå att stegringen är tillräckligt tydlig för att jag ska våga tro på att jag faktiskt är gravid. Så nu slutar jag att testa och hoppas på det bästa! Lycka till till alla er som snart har BIM, hoppas på att se många plus här i tråden!
  • Längtarefternästa

Jag plussade den 8/9 och blev tyvärr inlagd på sjukhus med dropp (behandling mot gravidillamående) igår men fick då göra ett ultraljud och såg då en liten som mätte exakt på dagen enligt senaste mens och hade fin hjärtaktivitet! 

Svar på tråden BIM sept -22